Juostakseen on ensin osattava kävellä


Kuva: Timo Karinen

Työssäni törmään useasti hienolta kuulostaviin Internet-projekteihin. Suurin osa niistä ryssitään kunnolla. Miksi?

Haluaisin tällä postauksellani muistuttaa jokaista suomalaista matkailualan työntekijää siitä, että juostakseen on ensin osattava kävellä.

On järjetöntä lähteä kehittelemään suuria usein satojatuhansia maksavia Internet-projekteja ja hankkeita, kun itse omat perustiedot Internetistä ja siellä toiminnasta ovat täysin riittämättömät. Tuloksena näistä on usein ylihintaisia surkeita verkkopalveluita. Voit toki lohduttautua sillä, että ei siellä kukaan kuitenkaan käy, sillä ostamasi etusivun mainos Suomen suurimmasta sanomalehdestä, ei vastoin kaikkia odotuksiasi tuonutkaan palvelulle satojatuhansia kävijöitä.


Testi:

Tiedätkö mitä tarkoittaa

Hakukoneoptimointi

GDS-järjestelmä

Affiliate-markkinointi

Konversioarvo

Dynaaminen paketointi

Jos sinulla ei ole harmaintakaan aavistusta mitä nämä termit tarkoittavat, kehotan tutustumaan matkailun Internet-markkinoinnin ja Internet-kaupankäynnin perusteisiin välittömästi. Tee tämä ennen kuin tilaat sen 200 000 euroa maksavan matkailuteknologia järjestelmän ja/tai verkkopalvelun siltä mukavalta ja niiiiin asiantuntijan oloiselta myyntireiskalta.

Internet on täynnä sivuja, joilla neuvotaan kuinka markkinoida ja myydä tuotteita netissä. Voit aloittaa vaikkapa tutustumalla artikkeliini Internet-markkinoinnin perusteet eli tee ainakin nämä 5 asiaa. Hyvä perustaito olisi ihan vaikka vaan opetella käyttämään Googlea hieman tehokkaammin.

Jos edelleen kangertelet sähköpostisi käytössä tai lentovarausten teossa netin kautta, niin olisi kenties on parempi, että lähestyt esimerkiksi kuntasi työväenopistojen ATK-kursseja.

Aina hyvä vaihtoehto matkailualalla olisi käyttää niitä kokoon kerättyjä hankerahojanne kouluttautumiseen.

Ei se ole häpiä myöntää, että ei osaa. Vaan se, että ei myönnä!

--------------------------------------------------------------------------------------

Artikkelit, jotka saattavat kiinnostaa sinua:

Uskotko teknologiatuottajan tietävän jotain markkinoinnista?

Teknologiaa ei kannata ostaa

Näin hankit dynaamisen paketoinnin järjestelmän

Opiskele markkinointia

2 kommenttia:

  1. Ponteva kommentti: taitaa olla kaikuja jostain eletystä elämästä mukana? :)

    Olen surullisen samoilla linjoilla tämän aiheen kanssa, ja törmännyt tällaisiin mokiin. Olen melko varma, että monet ongelmat johtuvat siitä, ettei ymmärretä sitä, että sähköisen median projektinhallinta ei vaan ole täysin samanlaista kuin mikä tahansa muu. Lähdetään alusta saakka toteuttamaan väärillä eväillä.

    "Kyllä se meidän markkinointi-/projekti-/mikäliepäällikkö tämän hoitaa muiden hommiensa ohessa, ei siihen kannata ketään erillistä juuri tähän osa-alueeseen vihkiytynyttä ammattilaista hankkia".

    Kuulostaako tutulta?

    VastaaPoista
  2. Tuttuahuttua. Ei se ole typerys joka mokaa, vaan se joka ei ota mokasta opikseen.

    VastaaPoista