Matkailu raiskaa Suomen luontoa
Nämä ovat perusasioita, jotka myönnetään melko yleisesti:
Nämäkin ovat melkoisen yleisesti hyväksyttyjä lausuntoja:
Hienojen seminaaripuheiden ja matkaesitteiden korulauseiden takana lymyää luonnosta piittaamaton yrittäjäkunta, joka keskittyy toiminnassaan lyhytnäköisesti vain mahdollisimman suuren katteen hankkimiseen. Luontoa raiskataan usein surutta. Asenne tuntuu yleisesti olevan: "jollei asiakas sitä näe, ei siitä ole luonnolle haittaa." Myös uuden luontoalueen kuten tunturin alistaminen massamatkailulle ja täten pilaaminen koetaan vain ihmisen normaaliksi luonnon haltuunotoksi.
Jos toimit itse matkailualalla, tiedät, että tämä on taivahan tosi. Jos et ole, niin katsele seuraavan kerran ympärillesi hieman tarkemmin matkaillessasi täällä kotimaassa, niin ymmärrät mitä tarkoitan. Aina hyvä keino on myös esittää yrityksille kysymyksiä ympäristön ja luonnon huomioon ottamisesta.
Oikea aika toimia on nyt. Tiedätte miten toimia, enää puuttuu todellinen halu. Heitänkin muutaman kysymyksen teidän kaikkien pohdittavaksenne:
Lisää aiheeseen liittyen:
Kuolan matkaopas
Häät Lapissa
EU tuet matkailussa
Nämä ovat perusasioita, jotka myönnetään melko yleisesti:
- Matkailun merkitys Suomessa etenkin syrjäseuduilla tulee tulevaisuudessa kasvamaan entisestään.
- Suomen matkailun suurin vetovoimatekijä on puhdas ja koskematon luonto.
Nämäkin ovat melkoisen yleisesti hyväksyttyjä lausuntoja:
- Kuluttajat ovat alkaneet kyseenalaistamaan heille tarjottavien matkailutuotteiden ympäristöystävällisyyden entistä voimakkaammin.
- Matkailuyritykset ovat alkaneet ottamaan tämän huomioon entistä paremmin viestinnässään, sillä näin luodaan merkittävää kilpailuetua muihin verrattuna.
- Matkailuyritykset keskittyvät ympäristöystävälliseen ja kestävään toimintaan ja ottavat luonnon aidosti huomioon jokapäiväisessä toiminnassaan.
Hienojen seminaaripuheiden ja matkaesitteiden korulauseiden takana lymyää luonnosta piittaamaton yrittäjäkunta, joka keskittyy toiminnassaan lyhytnäköisesti vain mahdollisimman suuren katteen hankkimiseen. Luontoa raiskataan usein surutta. Asenne tuntuu yleisesti olevan: "jollei asiakas sitä näe, ei siitä ole luonnolle haittaa." Myös uuden luontoalueen kuten tunturin alistaminen massamatkailulle ja täten pilaaminen koetaan vain ihmisen normaaliksi luonnon haltuunotoksi.
Jos toimit itse matkailualalla, tiedät, että tämä on taivahan tosi. Jos et ole, niin katsele seuraavan kerran ympärillesi hieman tarkemmin matkaillessasi täällä kotimaassa, niin ymmärrät mitä tarkoitan. Aina hyvä keino on myös esittää yrityksille kysymyksiä ympäristön ja luonnon huomioon ottamisesta.
Oikea aika toimia on nyt. Tiedätte miten toimia, enää puuttuu todellinen halu. Heitänkin muutaman kysymyksen teidän kaikkien pohdittavaksenne:
- Voisiko olla niin, että luonnon todellisella huomioon ottamisella matkailutoimiala voisi luoda itselleen todellisen kilpailuedun vuosikymmeniksi?
- Voisiko olla niin, että esimerkiksi Amerikassa nyt suurena trendinä oleva "green travel", voisi olla seuraava iso juttu myös meillä Euroopassa?
- Kannattaisiko myös yhteiskunnan kohdistaa matkailualan valtavia tukiaan tukemaan ympäristön entistä parempaa huomioonottamista?
- Voitaisiinko sopia niin, että osallistuisimme kaikki talkoisiin matkailualan käytäntöjen parantamiseksi aina kun siihen vain tilaisuus aukeaa?
Lisää aiheeseen liittyen:
Kuolan matkaopas
Häät Lapissa
EU tuet matkailussa
www.greentourism.fi
VastaaPoistawww.greentravel.fi
Katos, katos. Ei sulla linkkispämmeri sitten muuta sanottavaa aiheesta ollut? Luulisi, että juuri sinulla voisi olla siitä jotain sanottavaakin.
VastaaPoistaViisaita haastelet näissä ympäristökysymyksissä. Pitkällä juoksulla matkailu loppuu, jos ympäristö voi huonosti. Amerikan malleja on apinoitu iät ja ajat, joten on varmaa, että jossakin vaiheessa "green travel" on täällä Euroopassakin. Me emme täällä Suomessa näitä ympäristökysymyksiä vielä niin huomaa, kun on suht koht luonto balanssissa. Olihan vuoden 2009 Matkamessutkin teemoitettu ympäristökysymyksiin. Siellä messuilla se ei vain oikein näkynyt mitenkään. Ehkä nämä aiheet olisi nostettava voimakkaammin esille valtiovallan taholta ja rahoitustakin ohjata siihen suuntaan. Jokainen meistä matkailutoimijoista voidaan tehdä tietysti niitä pieniä asioita, on sähköinen kaupankäynti ja markkinointikin jo sitä kun voidaan luopua tai ainakin vähentää esim. painotuotteita. Pidetään kuitenkin aihetta yllä!
VastaaPoistaAivan oikein Irma. On vaan niin mukavaa odotella omassa lämpimässä hytissä viimeiseen asti pelastusveneeseen nousemista. Siinä käy vaan helposti niin, että oikeaa hetkeä odotellessa alus ehtii upota.
VastaaPoistaNiinpä! Tästä "kestävästä matkailusta" saatiin oiva esimerkki, kun Pallas-hotellille, poikkeustapauksena - tottakai, myönnettiin laajennuslupa loppuvuodesta 2009. Kenties tullaan myös tarjoamaan "kestäviä aktiviteetteja", vaikkapa mönkijäsafareita?
VastaaPoista-HukkaPerii-
Ja seuraavaksi hissit ehdottomasti Taivaskerolle!
VastaaPoistaJa miten järjestetään asiallinen viemäröinti ja kuka sen maksaa?
VastaaPoista