Matkailuteknologia - älkää vaan ostako sitä!


Meidän tuote on ihan kuralla eikä me osata myydä eikä markkinoida sitä. No ei se mitään, ostetaan sikakallis matkailu teknologia järjestelmä, se ratkaisee kaikki meidän ongelmamme.

Kuulostaa järkyttävän tyhmältä, mutta näin toimitaan järjestään suomalaisissa matkailuyrityksissä, alueellisissa matkailuorganisaatioissa ja yms. pitkin Suomea.

Olisiko sittenkin järkevää miettiä ensin kohderyhmienne tarpeita (Ai niin, teidän pitäisi ensin tosin osata päättää ne kohderyhmänne. Ja ei, geografinen segmentointi ei ole järkevin eikä ainut tapa segmentoida asiakkaita!), liiketoimintamallianne sekä markkinointia ja myyntiä noin niin kuin yleensäkin? Samalla kannattaa miettiä myös omia toimintaprosessejanne. Olisiko niitä mahdollista tehostaa ilman kallista It-järjestelmää?

Vasta tämän jälkeen, jos huomaatte sen edelleen tarpeelliseksi, voitte alkaa pähkimään millä työkaluilla tämä kaikki tehdään mahdolliseksi. Muistakaa myös, että netti ja muu maailma on pullollaan ilmaisia tai erittäin edullisia valmiita työkaluja, joten kaikkea ei todellakaan kannata teettää alusta alkaen itse.

Tämän jälkeen kannattaa miettiä, onko tuon sikakalliin matkailuteknologian ostaminen järkevää. Eli tuoko se enemmän tuloja lisääntyneen myynnin ja työajan säästön kautta kuin menoja? Muistakaa laskea tähän kaikki kustannukset, siis myös työaika joka uuden järjestelmän käyttöönottoon menee.

Jos nyt edelleenkin päätätte hankkia matkailuteknologiaa, teettäkää herranjumala tarjousasiakirjat jollain asiantuntijalla, vaikkapa jollakin konsultinretkulla. Itku tulee kun mietin niitä kaikkia tarjouspyyntöjä, joita olen urallani nähnyt. Ettekö te tajua, että teitä kustaan rajusti linssiin jos ette sitä tee? Ilman kunnollista tarjouspyyntöä ostaminen on ihan sama kuin kävelisi käytettyjen autojen kauppiaan luokse ja antaisi hänelle avoimen shekin toivoen saavansa sillä auton tai pari.

Kannattaa myös muuten noudattaa tätä samaa huolellisuutta itse toimitussopimusta tehdessä, sillä se on itse tarjoustakin tärkeämpi dokumentti, johon vedotaan silloin kun ongelmat ennemmin tai viimeistään myöhemmin ilmenevät.

Jos olette päässeet näin pitkälle, niin muistakaa luoda itsellenne tai sille upouudelle varaamo/portaali/e-shoppläjäykselle myös kunnollinen markkinointisuunnitelma.

On melkoisen nihkeää, kun on viimein usein vuosien työn ja satojentuhansien eurojen kuluttamisen jälkeen saanut valmiiksi matkailu teknologia järjestelmän jota käyttää kuukaudessa enintään 150 asiakkaaksenne haluavaa.

Markkinoinnille (ja ennen kaikkea Internet-markkinoinnille) pitää muistaa jättää myös resursseja. Itse suositan käyttämään 80/20 sääntöä. Eli 80 prosenttia markkinoinnille ja erinomaisen sisällön luonnille sekä sen ylläpidolle ja enintään 20 prosenttia teknologiaan.

Ja ei, hankkeen loppuminen ei ole syy jättää markkinointia ja ylläpitoa tekemättä!

------------------------------------------------------------------------------

Lisää aiheeseen liittyen:

Näin tilaat matkailuteknologiaa


Teknologitalo ei ole matkailumarkkinoinnin asiantuntija

2 kommenttia:

  1. Matkailuteknologiajärjestelmä on yhdyssana - jos nyt tuollaista sanahirviötä haluaa käyttää.

    VastaaPoista
  2. Tokihan minä sen tiedän, mutta statistiikkani mukaan moni hakukoneiden kautta näille sivuille saapuva kirjoittaa monta muutakin sanaa aivan miten sattuu;)

    VastaaPoista