Matkailun kehittämisen sanoja ja tekoja - vieraileva kirjoittaja Tuija Kauppinen


Matkailualan tutkijoilla ja kehittäjillä on usein paha tapa käyttää kieltä, joka sinänsä kyllä rakentuu suomenkielisistä - tai ainakin suomennetuista - sanoista ja termeistä, mutta joiden merkitys ei tahdo oikein avautua maallikolle. Puhumattakaan matkailuyrittäjästä, jonka pitäisi hyödyntää ja soveltaa tutkimus- ja kehittämistietoa omaan liiketoimintaansa

Ajatellaanpa vaikka sellaisia sanoja kuin muutostalous, palvelumuotoilu tai elämysten johtaminen.

Elämme keskellä muutostalouden läpimurtoa. Eikö siinä ole ollut jo muutosta kerrakseen, että maaseudulta muutettiin teollistumisen myötä kaupunkeihin ja alettiin maksamaan muiden tuottamista palveluista sen sijaan, että tuotettiin ja valmistettiin kaikki itse? Eikö muutos ole kautta ihmiskunnan historian ollut pysyvä olotila? Mihin muutostaloutta enää tarvitaan?

Mitä sitten on palvelumuotoilu? Muotoillaanko siinä asiakaspalvelijan naamavärkkiä oikein päin, jos hymy ei automaattisesti irtoa. Wikipedian mukaan palvelumuotoilun on palvelukokemuksen käyttäjälähtöistä suunnittelua siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palveluntarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Asiakkaan palvelukokemuksen rakennuspalikoina ovat palvelun kontaktipisteet, palvelutuokiot ja palvelupolku. Matkailuyrittäjä, siitä vain polun auraukseen ja kahvipisteitä rakentamaan. Muistathan, että vain tuokio palvelua riittää.

Ennen johdettiin ihmisiä, mutta niinkuin edellä jo todettiin, maailma muuttuu, ja niinpä nykyisin johdetaan myös elämyksiä. Elämyksinähän myydään nykyisin kaikkea hammastahnasta autonrenkaaseen, joten ehkä elämykset on tosiaan viimeinkin aika laittaa ruotuun kunnon johtajuusopein.

Paljon puhetta, vähän sanoja? Matkailututkijat ja -kehittäjät tekevät oikeasti hyvää ja hyödyllistä työtä. Niin myös tämän blogin ylläpitäjä, joka tosin harvemmin syyllistyy termeillä kikkailuun. Ehkä on se onkin meidän viestintäihmisten ongelma saada käännettyä asiantuntijajargon matkailuyrittäjän slangiksi.

--------------------

Tuija Kauppinen on Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen viestintäpäällikkö.

********************************************************************

Lisää aiheeseen liittyen:

Elämys on aina aito elämys


Elämystalous - kuka siitä jaksaa kiinnostua

0 kommenttia:

Lähetä kommentti