Näin kasvatat liikevaihtoasi 20 prosenttia


Kohtaus näytelmästä näin kasvatat liikevaihtoasi 20% eli aktiivista lisämyyntiä asiakaspalveluksi naamioituna.

4. kohtaus

Pertti saapuu perheineen lomakylään. Ympäristö ja rakennukset vaikuttavat hieman nuhjautuneilta.

(Perhe silmäilee paikkaa hieman epäuskoisena ja astuu sisään lomakeskuksen aulaan)

Vastaanottovirkailija (pirteästi):

Tervetuloa!

Pertti (hieman vaivaantuneena):

Meillä olis täällä varaus nimellä Perttulat.

Vastaanottovirkailija (edellistä vielä vähän pirteämmin):

Niinpä näyttää, tässä Teille esitäytetyt matkustajailmoitukset.

(Pertti mumisee jotain ja alkaa täyttää ilmoitusta)

Vastaanottovirkailija:

Meillä olisi muuten juuri nyt vapaana muutama deluxe-mökki, joissa on oma sauna ja pelikonsoli sekä iso taulu-TV. Lisähintaa tulisi niistä vain 20 euroa per henki vuorokaudessa. Muutanko teidät suoraan sinne?

Lapset (heräävät koomastaan)

JOO!

Vastaanottovirkailija:

Mitäs aiotte lomanne aikana tehdä?

Pertti:

No emmä oikein tiiä, mitäs täällä voisi oikein tehdä?

Vastaanottovirkailija:

No meillähän huomenna koko perheen lumikenkäretki läheiselle Vaaralle kello 12. Asiakkaat ovat yleensä ihastuneet vaaran maisemiin. Siellä on nyt tosi upeaa, kun puutkin ovat kauniisti tykkylumen peitossa.

Pertti:

No mitäs se sellainen retki maksaa?

Vastaanottovirkailija:

Perimme retkestä vain lumikenkävuokran ja opastuksen saatte kaupan päälle.

Pertti:

No otetaan sitten sellainen koko perheelle.

Vastaanottovirkailija:

Mitenkäs muuten olisi tänään illallinen tunnelmallisessa kelohonkaravintolassamme, ettei tarvitse heti alkaa teidän omia ruokia tekemään?

Sinikka (Pertin vaimo)

Ilman muuta! Tehdään sitten vaikka joku toinen ilta omat ruoat!

(Pertti perheineen poistuu aulasta ja lähtee kohti omaa deluxe-mökkiänsä)

Pertti vaimolleen:

Olipas muuten tosi ystävällistä ja hyvää palvelua. Tästä taitaa tulla mahtava loma!

-----------------------------------------------------------------------------

Aiheeseen liittyen:

Suomen matkailu kaipaa myyntikoulutusta

Näin teet markkinointisuunnitelman


Suomalaiset kaipaavat puhtaita lakanoita ja ohjattuja aktiviteetteja

4 kommenttia:

  1. Tämä kohtaus saisi toimia myös muuallakin missä yritys kohtaa kuluttajan. Matkailun "osaajat" eivät ole yksin. Kansallinen ongelma?

    VastaaPoista
  2. SItä mekin olemme ihmetelleet. Olen ja olemme vetäneet myyjille lisämyynnin koulutuspakettia ja joka kerta se tuntuu alkavan lauseella "muttakun, ei sille voi...."
    Tälläin koulutuskista vetämällä tuntumalla, suomalaiset pelkäävät tyrkyttävänsä! Ostoikkuna kun kerran auki, niin siitä vaan lappaamaan. Kysymyshän on kuitenkin myyjän taidosta.

    Ala kuin ala, yrittäjät ovat yllättävän tehokkaita kasaamaan ostamisen esteitä. Milloin piilotellaan olemassaoloa ja viimein kun asiakas on saatu sisään, hinnat piilotettu, tuotetiedot puuttuu ja myyjä on pupää.

    http://www.tuplaamo.fi/2010/05/matkailuyrittaja-”markkinoi”/

    Lisämyynti todellakin on helppoa, kun sen opettelee menestys on taattu. Vielä kun muistaa poistaa ne ostamisen esteet....
    http://www.tuplaamo.fi/2009/09/lisamyynnilla-kassavirta-kasvuun/

    VastaaPoista
  3. Puhut paljon, mutta asiaa.

    Kannattaa myös muistaa "Kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa" sekä muut suomalaisia nöyryttävät sananlaskut.

    VastaaPoista