Sosiaalinen media matkailussa

Suomen matkailu on hullaantunut sosiaalisista medioista. No sehän on oikeastaan vain hienoa, että vihdoinkin on herätty Internetin mahdollisuuksiin.

Kannattaisiko kuitenkin ennen juoksemaan ryhtymistä ensin opetella konttaamaan?



Älkää käsittäkö minua väärin. Uskon, että sosiaalisilla medioilla ja yhteisöllisyydellä on tärkeä rooli tehokkaassa matkailun Internet-markkinoinnissa, mutta ensin kannattaisi laittaa perusasiat kuntoon.

Näitä perusasioita ovat:

- Hakukonemarkkinointi

- www-sivujen konversion kasvattaminen

- Asiakkaan sitouttaminen esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnilla

- Tehokas ja systemaattinen Internet-markkinoinnin seuranta vaikkapa ilmaisen Google Analytics -ohjelman avulla

Lisäksi suosittelen kaikille matkailuyrityksille markkinointisuunnitelman laatimista, johon olennaisena osa kuuluu tietysti Internet-markkinointi.

Tällä hetkellä erilaiset hankeautomaatit ovat jo tuottaneet kymmenittäin erilaisia rahoitushakemuksia sosiaalisen median ja yhteisöllisyyden hyödyntämisestä matkailussa. Iso kasa perässähiihtäjiä on lisäksi sivakoimassa räkä poskella kannoilla yleensä ilman minkäänlaista muuta tavoitetta kuin laatia sosiaalisen median hanke.

Kannattaisiko hieman differoitua hakijajoukossa ja miettiä jo seuraavaa hankesampoa? Tällaisia voisivat olla esimerkiksi kestävän matkailun ja ekomatkailun liittäminen matkailumarkkinointiin, kovaa vauhtia jälleen tulossa olevat Internet-videot tai ihan vaikka vaan affiliate-markkinoinnin aloittaminen jonkun näppärän pikku hankkeen turvin?

-----------------------------------------------------------

Lue myös:

Tee ainakin nämä viisi asiaa

Hankkeen ansaintalogiikka

Totuus Suomen matkailusta ja hankkeista

16 kommenttia:

  1. Tai mitä jos johdettaisiin kohdetta ihan oikeasti Design managementin tai Destination managementin keinoin, eikä ajateltaisi tällaisia pienempiä asioita irrallisena osana kohteen johtamisessa? No, markkinoinnistahan tässä nyt pääasiassa puhutaan, mutta välillä tuntuu olevan hukassa sekin, että mitä nyt markkinoidaan..

    VastaaPoista
  2. Jos totta puhutaan, mulle on jäänyt myös hieman epäselväksi tuo toinen muotitermi Design Management. Kuka opettaisi tampiota?

    VastaaPoista
  3. No niin, et varmasti ole ainut, kelle termi on epäselvä :) Kaikessa lyhykäisyydessään kyse on siitä, että muotoilua käytetään hyväksi kaikissa osa-alueissa kohteen johtamisessa. Design managementia toki käytetään hyödyksi muillakin aloilla, mutta matkailussa se saa kovin mielenkiintoisia piirteitä. Muotoilua hyväksikäytetään tiloissa, henkilökunnan pukeutumisessa, liikeideassa, aivan kaikessa, mitä mieleen juolahtaa, mukaan lukien henkilökunnan käyttäytyminen.

    Suomesta onnistuneita esimerkkejä löytyy kovin vähän, mutta esimerkiksi Hotelli Katajanokalla yritystä on jo melkoisesti. Henkilökunnan käyttäytymisen muotoilu nyt toki on melkoisen hankalaa, mutta hyvänä esimerkkinä toiminee Katajanokallakin järjestettävät kestit, joissa asiakkaita kyykytetään kokon rahan edestä.

    Tärkein pointti tässä mielestäni kuitenkin on se, että kohteita ajatellaan kokonaisvaltaisesti, niin diipa-daipa-sana kuin se onkin.

    Odotan innolla kaikkein uusimpien trendien oikeaa rantautumista Suomeen. Vai miltä kuulostaa palvelumuotoilu ja palvelumaisema? :)

    VastaaPoista
  4. Sehän on erittäin hienoa, että sosiaalisista medioista "hullaannutaan" vihdoin Suomessakin. Netti mediana toimii parhaiten ollessaan "sosiaalinen" keskustelukanava, eikä vain yksisuuntainen tiedotuskanava.

    Itse lisäisin sosiaalisen median tuohon hyvään perusasioiden listaasi. Hyvä sosiaalisen median toteutus kasvattaa konversiota, sitouttaa asiakkaita yhteisön jäseneksi ja helpottaa hakukonemarkkinointia sivuston sisällön laventumisen ja määrän kasvun ansiosta.

    Jos tästä hullaannutaan, niin ollaan oikeilla jäljillä!

    Toinen asia onkin, että kannattaako aina harjoitella alusta asti omin voimin ja omalla hankkeella...

    VastaaPoista
  5. Jussi: totta turiset! Mutta kuten sanoin ensin perusasiat kuntoon eli hakukonemarkkinointi ja konversion kasvattaminen, joissa kummassakin voi hyödyntää tarvittaessa sosiaalisia medioita ja sitten vasta suuremmat sosiaalisen median hankkeet, jos se yrityksen Internet-markkinoinnin tavoitteeseen sopii.

    VastaaPoista
  6. Hei asiantuntijat. Nyt "ei asiantuntija" on sekaantunut mökkimarkkinoille. Olen suunnitellut ja rakennuttanut mökin erikseen valitulle kohderyhmälle, tavoitellut heikkoja signaaleja tulevaisuudesta, kokonaisvaltaista muotojen, materiaalien ja luonnon muodostamaa elämystä, joka tuottaa hyvällä omalla tunnolla nautittavan ja vastuullisen lomakokemuksen. Kalkkiviivoilla päätin ryhtyä markkinoimaan tuotettani itse. Nyt opettelen asiaa ja koitan seuloa kaikkea vastaan tulevaa. Valitettavan paljon on tullut roskaa ja huonoja juttuja. Hakukonemarkkinointi on kiinnostava juttu, mutta mietityttää näin pienen kohteen markkinointi. Onko edes mahdollista hoitaa menestyksekkäästi itse vai onko pakko alistua välittäjien huonoon palveluun? Onko amatöörillä mahdollisuutta tavoittaa yritysasiakkaita, kun en myy perusperhemökkiä, omaa valmista markkinointiorganisaatioita ja suuria lupauksia?

    VastaaPoista
  7. Palvelumuotoilu ja palvelumaisema:)

    Amatöörimarkkinoijasta nuo asiat kuulostaa ihan juurikin sille diipa-daapalle. Ei siksi, etteikö ne olisi hienoja juttuja (varmaankin), mutta taitaa olla vielä ihan perustuotteissa meillä tekemistä:)

    VastaaPoista
  8. Tottako Wille törisee? Nyt olisi jollain palvelumuotoilusta jotain tietävällä hyvä tilaisuus korjata mahdollinen väärinkäsitys!

    VastaaPoista
  9. Aivan.

    Olisi todella mielenkiintoista ja loistavaa, jos palvelumuotoilusta löytyisi ratkaisu nykyisten rempallaan olevien palveluketjujen korjaamiseen. Varsinkin jos tällä voidaan ohittaa se vuosia heikosti hoidettu kokonaiskehitys:)

    Siis nythän puhun vain omista mielipiteistäni.

    VastaaPoista
  10. Eikös palvelumuotoilussa puhuta ihan perustuotteiden tasolla? Eli voisiko sittenkin olla niin, että on kyseessä oiva työkalua, joka on vaan paketoitu liialliseen diipadaapakoristeiseen sellofaaniin?

    VastaaPoista
  11. Hmm, miten minusta tuntuu, että palvelumuotoilussa on aika pitkälle kyse intuitiivisesti selvistä asioista, joita on alettu viimeaikoina kokoamaan hieman seksikkäämpään pakettiin, jotta konsulteille olisi hommia?

    Näin konsulttinahan saa arvostella itseään:)

    Palvelumuotoilu kuulostaa loistavalle tavalle keskittyä siihen, mitä jäi aiemmin tekemättä. Toteaisin kuitenkin, että mainitun konseptin läpivieminen pienille yrityksille voi olla raskasta, koska kun jokaisen lautasliinan ja tuolin tulee täsmätä emännän asuun samoin muin pihaympäristöön, niin usein saattaa tulla kesken prosessin mieleen, että ehkä pärjäämme nykyisillä kamoilla ja laitetaankin palvelun kehittämisen sijaan pari ilmoitusta paikallislehteen.

    VastaaPoista
  12. No jos et vielä ole huomannut Wille, niin suurimmassa osassa konsulttien lausumia on kyse aivan itsestään selvyyksistä, jotka jonkun pitää vaan sanoa ääneen.

    VastaaPoista
  13. Voih! Täällähän on käyty vallattoman hieno keskustelu palvelumuotoilun tiimoilta.

    Palvelumaisema- ja palvelumuotoilu-diipadaipat ovat mielestäni siinä mielessä hienoja käsitteitä ja ajatusmaailmoja, että niissä oikeasti mietitään, minkälaista palvelua asiakas saa. Usein tuntuu siltä, että suomalaisissa yrityksissä asiakaspalvelua on jaksettu miettiä tasan sen verran, että paikalla nyt on joku asiakasta palvelemassa. (Ihan aina ei ylletä edes tähän asti.)

    Miettikääpäs mihin yrityksessä voitaisiin yltää, jos esimies työvuorojen lisäksi miettisi sitä, miten asiakasta palvellaan: mitä työntekijällä on päällä, millaisen tiskin takana hän seisoo, millaisessa valaistuksessa, miten työntekijä puhuu asiakkaalle ja mitä palveluja työntekijä saa asiakkaan näin ostamaan. Voin vannoa, että tuo kasvattaisi melkoisesti lisämyyntiä.

    Mutta siinä olette kyllä oikeassa, että jos kaikki on jo valmiiksi päin ahteria niin ei siinä paljon palvelumaisemat auta.

    VastaaPoista
  14. Kuvitellaan hetken, että olen matkailuyrittäjä ja juuri nyt ihan liekeissä palvelumuotoilusta hienojen kommenttienne jälkeen. Mistä lähteä nyt liikkeelle?

    VastaaPoista
  15. olisin hyvin hyvin varovainen siinä mitkä nuo yksittäisille pienille yrityksille kerrottavat perusteet sos mediassa ololle ovat, ja etenkin sen ilmaisuudesta ovat kyllä tuulesta temmattuja.

    VastaaPoista
  16. Taidan ymmärtää mitä tarkoitat Eero, mutta tarkennatko hieman.

    VastaaPoista