MEK maaportaali osa 1. Näin hyödynnät maaportaalia


Matkailun edistämiskeskus eli MEK avaa uuden maaportaalin kesäkuussa 2009. Olisi ollut aivan liian helppoa huomion hankkimista ja joidenkin mielestä minulta jopa odotettavaa, jos olisin keskittynyt blogissani sen parjaamiseen. Tämän lisäksi olen myös halunnut antaa maaportaalin tekijöille työrauhan ja arvioida vasta valmista työtä.

Aloitan kuitenkin tällä kirjoituksella kirjoitussarjan näin hyödynnät MEKin maaportaalia.

Julkaisen juttuja aiheesta ja sen vierestä silloin kun minua huvittaa eli säännöllisen epäsäännöllisesti.

Jottet jää yhdestäkään artikkelista paitsi tilaa heti blogini syöte joko RSS:nä tai sähköpostina.

Tavoitteena juttusarjassa tämän alustuksen jälkeen on nostaa maaportaalista esiin seikkoja, joita suurin osa teistä ei ole koskaan edes tullut ajatelleeksi, kun olette keskittyneet kiistelemään keskenänne kaupankäynnin kannalta täysin merkityksettömistä asioista.

Tällainen merkittävä seikka on esimerkiksi kysymys siitä, kumman alkuperäiseksi artikkeliksi Google laskee tekstin, joka on ensin julkaistu omilla sivuillanne ja sen jälkeen ilman muutoksia mekin maaportaalissa? Mielenkiintoiseksi tämän kysymyksen tekee se, että Google ja muut hakukoneet ohjaavat kävijöitä vain siihen sisältöön, joka tämän kisan voittaa.

Seuraavassa artikkelissa käsittelen MEK :in maaportaaliin liittyviä linkityskysymyksiä, joka on aiheena hyvin hyvin mielenkiintoinen.

Jos kaipaat juuri nyt aiheesta lisätietoa mene MEK:in sivuille. Varsin pätevää, mutta jo hieman vanhaa tietoa löytyy CoPoFi -projektin sivuilta.

MEK:in maaportaali osa 2.

Mekin portaali osa 3

*******************************************************

Lue myös:

Ovatko sosiaaliset mediat matkailussa turhaa

Teknotalot eivät ymmärrä Internet-markkinointia

Parhaat maaportaalit

8 kommenttia:

  1. Ilkka,

    odotan mitä suurimmalla mielenkiinnolla analyysejasi ja kommenttejasi tästä aiheesta ja aiheen vierestä... Ollaan tutkalla.

    Marek

    VastaaPoista
  2. Jännitys tiivistyy :) Palttiarallaa kuukauden päästä pitäisi maaportaalin olla julkinen. Sittenkö Ilkalta kuullaan sitä terävämpää kritiikkiä? :D

    VastaaPoista
  3. Miksi luulet, että minulta olisi luvassa kritiikkiä, ihan yhtä hyvin saatan ylistää onnistunutta toteutusta?

    VastaaPoista
  4. No mutta! Kritiikkihän on yleensä oiva tilaisuus tarttua haasteeseen ja korjata asiat parempaan suuntaan. Ei saa suhtautua kritiikkiin niin negatiivisesti :)

    VastaaPoista
  5. Positiivista kritiikkiä aiheesta löytyy kirjoittamastani Matkailusilmän artikkelista maaportaaleista. Käy lukemassa osoitteessa http://www.mek.fi/W5/mekfi/index.nsf/(Pages)/Matkailusilm%C3%A4

    VastaaPoista
  6. Maaportaalia kyllä markkinoidaan myös yrityksille, mutta pyynnöstäni huolimatta MEK ei ole lähettänyt minulle tarvittavia tietoja, jotta voisin yritykseni tiedot sinne laittaa. Sama tilanne jokaisessa projektien tms. avulla tehdyissä sivustoissa; pienet viimeisenä, kunhan isot projektien hallituksissa olevien yritysten tiedot on heidän ehdoillaan sinne saatettu.

    VastaaPoista
  7. @Ari näinhän se valitettavasti menee kaikessa bisneksessä. Tiedottamiseen on tietääkseni tulossa muutos, tämän lisäksi MEK alkaa tarjoamaan tehokkaammin myös maaportaaliin liittyviä koulutuksia.

    Tietoa aiheesta löytyy myös päivitystä kaipaavilta www.mek.fi/etuotteet sivuilta.

    VastaaPoista
  8. Lisätietoa MEKin visitfinland sisällöntuotantokoulutuksista.

    Samaan syssyyn opit myös matkailun sosiaalisen median perusteet. Koulutus on oivallinen, sillä minä sen suunnittelin http://bit.ly/7AoZvA

    VastaaPoista