Internet-markkinoinnin työvälineet

Miten Internet-markkinoinnin työvälineitä voi jaotella? Tehtävä on oikeastaan mahdoton. Ehkä juuri siksi asiasta ei ole olemassa yhteisesti hyväksyttyjä jaotteluja käytännön eikä akateemisen maailman puolella.

Kuva: "uintireisun jälkeen" Ville Sorvali, Unarinköngäs

Käytännön tilanteet esimerkiksi Internet-markkinoinnin koulutuksissa kuitenkin usein vaativat, että työvälineitä jaotellaan jotenkin.

Tällä hetkellä oma listani työkaluista on seuraava:

Internet-markkinoinnin työkalut

  1. Sähköinen suoramarkkinointi ja syötteet
  2. Yhteisömarkkinointi mm. yhteisöt, blogit sekä sosiaaliset suosittelupalvelut
  3. Kuva- ja videogalleriat
  4. Virtuaalimaailmat ja pelit
  5. Verkkomainonta mm. bannerit, kampanjasivustot, sponsorointi ja kilpailut
  6. Affiliate- eli kumppanuus- ja arbitrage-markkinointi
  7. Hakukonemarkkinointi
  8. Linkityskampanjat
  9. Mobiilimarkkinointi
  10. Karttapalvelut ja GPS
  11. www-sivut
Parhaaseen tulokseen ei päädytä vain yhtä työkaluja käyttämällä vaan käyttämällä niitä välineitä yhdessä, perinteistä mediaa unohtamatta, jotka yrityksen markkinoinnin tavoitteisiin parhaiten sopivat. Tähän päästään, kun laaditaan yrityksille markkinointisuunnitelma, jossa määritellään aluksi yrityksen kohderyhmät ja markkinoinnin tavoitteet.

Sähköisen markkinoinnin onnistumisen kannalta on elintärkeää, että myös markkinoinnin tehoa seurataan ja tätä kautta kehitetään jatkuvasti.

Kuulisin erittäin mielelläni listastani kommentteja tai näkisin muiden internet-markkinoinnin osaajien omia jaotteluja eri internet-markkinoinnin välineistä.

********************************************************

Lue myös nämä:

Matkailun myynti ja jakelukanavat

Suomen matkailun blogit

Videomarkkinointi matkailussa

11 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen lista. Mihin Ilkka laittaisit keskustelupalstaspämmäyksen?

    VastaaPoista
  2. En mihinkään, sillä se ei ole pitkällä tähtäimellä kestävää markkinointia.

    VastaaPoista
  3. Riippuu varmaan spämmäyksen sisällöstä. Sissimäisellä soluttautumisella voi ohjata keskustelua itselle otollisille urille...

    VastaaPoista
  4. Niin, miten pitkäkestoista markkinoinnin sitten pitäisi olla? On paljon asioita, joille tarvitaan vain hetkellistä huomiota, kuten esimerkiksi tapahtumat...

    VastaaPoista
  5. Monet tapahtumat järjestetään uudelleen seuraavana vuonna. Toki monet erilaiset uudet ns. bluehat metodit (ks. esim www.bluehatseo.com) toimivat aina hetken aikaa, mutta foorumispämmäys ei ole enää vuosiin kuulunut näihin keinoihin.

    VastaaPoista
  6. Eli oliko listasi tarkoitus olla mahdollisimman täydellinen kuvaus internet-markkinoinnin keinoista, vai oma henkilökohtainen kannanottosi?

    VastaaPoista
  7. @wertti sekä että. Omassa blogissahan on se hyvä puoli, että saa esittää omia henkilökohtaisia kannanottojaan. Jos nyt haluat kuitenkin forumispämmäyksen ehdoin tahdoin jonnekin luokitella, niin se kuuluu tavasta riippuen yhteisömarkkinointiin, linkityksiin ja/tai hakukoneoptimointiin.

    VastaaPoista
  8. Juurikin se kiva puoli blogissa on, että saa sanoa just kuin huvittaa:)

    Enhän minä ehdoin tahdoin halua sotkea listaasi - tässähän on vain selkeästi tilanne, jossa mittaillaan mielipiteitä markkinoinnista yleensä, sekä ehkä jonkin verran myös markkinoinnin eettisestä puolesta.

    VastaaPoista
  9. Eikun tätähän just halusin! En todellakaan ole vakuuttunut siitä, että oma listani on täydellinen, kaukana siitä. Tilanteet muuttuvat sitä paitsi erittäin nopeasti, joten kun katselen tätä listaa puolen vuoden päästä saatan hävetä syvästi tyhmyyttäni.

    VastaaPoista
  10. Nyt taisi Ilkalta unohtua yksi, joskin ehkä tärkein yksittäinen, osa-alue internet-markkinoinnin "työkaluista". Mihin on jäänyt kaiken seuraaminen, eli analytiikka?

    VastaaPoista
  11. Olet täysin oikeassa. Tämän lisäksi olen jättänyt pois tästä listasta kaksi vieläkin tärkeämpää kohtaa eli kohderyhmän määrittelyn sekä tavoitteiden asetannan. Seuraaminen ja sen mukaan tehdyt jatkotoimenpiteet kuuluvat tähän tietysti myös mukaan. Itse käytän yleensä Smithin SOSTAC:ia mukailtuna markkinointia suunnitellessani.

    VastaaPoista