Viisi vinkkiä palveluntarjoajan valintaan a.k.a. suutarin lapsilla ei ole kenkiä on roskapuhetta

Koska moni epäili jo minun pehmentyneen ja muuttuneen "Corporate Kauppiseksi" uuden yrityksemme Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n perustamisen yhteydessä niin tässä taas vähän ärinää kaikille sitä kaivanneille.



Minulta kysytään usein suositteluja hyvistä internet-markkinointipalveluiden tai teknologiajärjestelmien toimittajista. Koska toimintani perustuu riippumattomuuteen en yleensä, ellei kyseessä ole erillinen toimeksiantona tehty toimittajakartoitus, lähde suosituksia antamaan vaan annan kysyjälle muutaman vinkin.

Tässä viisi vinkkiäni palveluntarjoajan valintaan kaiken kansan tietoisuuteen.

1) Tarkasta referenssit

Miten on mahdollista, että vielä tänäkin päivänä asiakkaat ostavat kalliita palveluita tai teknologiajärjestelmiä toimittajilta tarkistamatta heidän referenssejään? Soittamalla vähintään 10 satunnaiselle palveluntarjoajan entiselle asiakkaalle, saa yleensä hyvän kuvan yrityksen toiminnasta. Kannattaa myös muistaa, että valitettavan usein referenssien listalle lipsahtaa yrityksiä joiden edustajien kanssa on käyty vain ja ainoastaan kahvittelemassa.

2) Googlaa palveluita tarjoava yritys ja siellä toimivat henkilöt

Kannattaa tarkistaa löytyykö ko. yrityksestä tai siellä toimivista henkilöistä jotain yllättävää. Varsin hyvä työkalu, minkä käyttö kannattaa myös rekrytoinnin yhteydessä, on ihmisten etsimiseen erikoistunut Pipl-hakukone.

Hakukoneet soveltuvat hyvin myös palveluntarjoajan oman ammattitaidon arviointiin esimerkiksi silloin, jos olet ostamassa hakukoneoptimointipalveluita. Yritys, joka ei löydy Googlen ei normaaleista tuloksista kärkipäästä (ei siis sponsoroidut linkit) termillä "hakukoneoptimointi" ei luultavasti hommaa hallitse.

3) Tarkasta yrityksen taloudellinen tilanne

On melko nihkeää, jos palvelun tai varsinkin teknologian toimittaja on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja saattaa täten joutua lopettamaan toimintansa lähiaikoina. Yleensä tällöin myös yrityksen henkilöstön vaihtuvuus on suuri ja jäljellä jäävä henkilöstö ylityöllistetty, joten aikaa heille ei kuolinkamppailussaan ainakaan sinun projektillesi jää. Yrityksen taloudellisen tilanteen pystyt selvittämään helposti vaikkapa www.asiakastieto.fi sivuilta.

4) Tarkasta yrityksen kotisivut

Jos olet ostamassa kotisivuja yrityksellesi kannattaa käydä katsastamassa yrityksen omat kotisivut. Tämä pätee myös internet-markkinoinnin palveluita kuten suunnittelua tai koulutusta ostaessasi. Tässäkään vaiheessa ei auta selittelyt suutarin lapsen kengistä.

5) Sukella sosiaaliseen mediaan

Törmäsin viimeksi tänään itseään sosiaalisen median markkinoinnin osaajana markkinoivaan yritykseen, jolla ei ole netissä juuri minkäänlaista presenssiä. On myös melkoisen arveluttavaa, jos yritys ei ole omille sosiaalisen median julkaisuilleen tai esimerkiksi esittelyvideoilleen saanut minkäänlaista kävijävirtaa. Varsin mukava työkalu tähän kartoitukseen on vaikkapa www.socialmention.com

Lopuksi

Kaikille suutari-selittelyjä tarjonneille palveluntarjoajille vinkiksi: hoitakaa hommat kuntoon pikapikaa, asiakkaat eivät ole niin tyhmiä kuin te heitä pidätte. Siinä on samalla myös se etu, että omaa markkinointianne harjoitellessanne ja muutenkin toimintaanne skarpatessa saatatte samalla myös oppia itsekin jotain. Tällöin työn tekeminenkin muuttuu huomattavan paljon mielekkäämmäksi.

**************************************


Lue myös:

Sosiaalisen median monitorointi eli seuranta

Nimeäni käytetty luvatta telemarkkinoinnissa ja yrityksen referensseissä

Onnistunut yhteistyö oppilaitoksien ja yritysten välillä