Linkit ovat www-sivujen hakukonemenestyksen kannalta kaikkein tärkeimpiä. Jos sivuillenne ei ole riittävää määrää muilta hyviltä sivuilta tulevia linkkejä, ne eivät menesty hakukoneiden luonnollisissa eli ilmaisissa hauissa. Piste.
Vaikka linkkien kautta verkkosivuille saa myös suoria kävijöitä, tämä artikkeli käsittelee niiden merkitystä ennen kaikkea hakukonemenestyksen kannalta.
Jaottelu
Linkit voidaan jaotella karkeasti kolmeen eri luokkaan:
1) Verkkosivuilta muille sivuille osoittavat linkit.
Ulososoittavien linkkien merkitys ei www-sivujen hakukonemenestyksen kannalta ei ole kovinkaan suuri, mutta sivut joilta on linkkejä myös muille sivuille lisätietoihin ovat käyttäjäystävällisiä. Yhdelle yksittäiselle www-sivulle ei tosin kannata koota yli sataa linkkiä.
2) www-sivujen sisäiset linkit.
Verkkosivujen sisäiset linkit kannattaa luoda niin, että käytetään ns. avainsanalinkkejä eli pyydetään lukemaan lisää tietoa RSS-syötteistä eikä vain laiteta ”Lue lisää ”tai edes ”Lue lisää klikkaamalla tästä”. Myös omien (tai vaikkapa oman matkailualueen) verkkosivujen väliset linkit kannattaa muodostaa näin, jos mahdollista. Avainsanalinkkien käyttäminen on erityisen tärkeää etusivullasi, sillä näin valutetaan etusivun linkkimehua muille sivuillenne. Katso mallia vaikkapa www.lanierbb.com sivun alaosasta.
3) Sisääntulevat linkit
Sisääntulevat linkit eli sellaiset linkit, jotka osoittavat muilta sivuilta omille sivuillesi. Nämä ovat hakukoneiden kannalta kaikkein tärkeimpiä. Näistä linkeistä puhumme tässä artikkelissa.
Linkkien määrä
Linkkien määrän voit kätevästi tarkistaa käyttämällä vaikkapa käyttämällä Yahoon Site Explorer työkalua seuraavasti:
1) Mene sivulle http://siteexplorer.search.yahoo.com
2) Kirjoita hakukenttään oma www-osoite
3) Paina ”Explore URL”
4) Paina ”Inlinks” -näppäintä
5) Aseta Show inlinks “except from this domain” to “entire site” kuten allaolevassa kuvassa.
6) Inlinks on määrä joka sivuillesi on yhteensä linkkejä muilta sivuilta. Nämä sivut kannattaa muuten käydä läpi, sillä mukana voi olla esim. vanhentuneita tietoja teistä tai uusia mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita.
7) Toista tämä myös kilpailijoidesi sivuilla, sillä kilpailijasi sivuille linkittävät sivut ovat usein myös potentiaalisia linkin lähteitä myös omille sivuillesi.
Linkkien laatu
Tässä vaiheessa on hyvä kertoa, että pelkkä sisäänpäin tulevien linkkien määrä ei ratkaise ,vaan kyse on ennen kaikkea linkkien laadusta. Älä siis kysy minulta, että kuinka monta linkkiä on riittävä. Vastaukseni nimittäin on lähes aina, että paljon enemmän kuin kotisivuillenne juuri nyt on.
On olemassa erilaisia työkaluja linkittävien sivujen laadun arviointiin, mutta yleensä pelkkä maalaisjärki riittää. Tuhansia linkkejä sivuillaan maksua vastaan ylläpitävä hakemisto eikä naapurin pajan kotisivut eivät varmasti ole sellaisia, kun taas esim. kuntien, oppilaitosten sivut ja isojen matkatoimistojen sivut yleensä ovat.
Tämän lisäksi joissain linkeissä on ns. nofollow tagi, joka laskee linkin arvoa, mutta näistä ei tee se itse miehen tai naisen ei tarvitse välittää.
Jos kuitenkin haluat ottaa selvää mikä on nofollow tagi niin lue tämä Googlen virallinen artikkeli määritteestä rel="nofollow".
Keinoja linkkien hankkimiseen
Jos sivuillesi ei ole riittävästi laadukkaita linkkejä kannattaa niitä hankkia lisää. Tämä koskee oikeastaan kaikkia lukijoitani, sillä sisäänpäin tulevia linkkejä ei voi olla koskaan liikaa.
Sisällön kehittäminen
Tehokkain tapa saada linkkejä www-sivuillesi on tehdä erinomaiset sivut. Sivut, jolla on kohderyhmän kannalta niin mielenkiintoista sisältöä, että niille on lähes pakko linkittää.
Huomautuksena mainittakoon, että yleensä pelkkä yrityksen esittely ei ole tätä kaivattua huippumielenkiintoista sisältöä.
Jos kohteesi sijaitsee esimerkiksi Suomen parhaimman lintusuon vieressä, kirjoita siellä esiintyvistä linnuista, perusta blogi, jossa kerrot maaseutumatkailuyrittäjän arjen hauskoista sattumista tai kerro seikkaperäisesti alueesi historiasta. Voit myös muodostaa sivuistasi alueen parhaat turisti-informaation lähteen, jossa kerrot aktiivisesti alueen nähtävyyksistä ja tapahtumista.
Hakemistot
Kuten ole monasti maininnut, en suosittele maksullisissa linkkihakemistoissa mukana olemista.
Ensinnäkin ne eivät yleensä ole hintansa väärtejä. Osa näistä on suorastaan huijausta.
Toisekseen tuhansiin oivallisiin ja suosittuihin hakemistoihin pääsee ilmaiseksi muutenkin. Tämäkin tosin yleensä vaatii, että sivuillasi on jotain mielenkiintoista.
Voit aloittaa ilmaisten hakemistojen hyödyntämisen vaikkapa Makupalat.fi palvelusta. Homma toimii seuraavasti Makupalassa ja muissa ilmaisissa hakemistoissa:
1) Tarkista, onko sivusi jo ko. hakemistossa esim. palvelun hakutoiminnolla
2) Jos ovat, tarkista tietosi ja pyydä korjaamaan tarvittaessa
3) Jos eivät, katso onko sivuilla jo ennestään samaantyyppisiä sivuja kuin omasi
4) Jos on, ilmoita sivusi hakemistoon ylläpitäjän pyytämällä tavalla. Makupaloissa mm. on oma linkinilmoitus sivunsa. Muistathan lukea mahdolliset ohjeet ja seurata niitä tarkasti uutta linkkiä ilmoittaessasi.
5) Ilmoita sivusi seuraavaan linkkihakemistoon. Hyvä paikka aloittaa on vanha kunnon Open Directory Project.
6) Etsi ilmaisia linkkihakemistoja lisää esim. googlaamalla ”linkit” Muista etsiä niitä myös kohderyhmäsi kielillä. Muista tarkistaa, että löytämäsi hakemisto todellakin on ilmainen.
Kannattaa myös välttää etenkin englanninkielisessä netissä ilmeneviä "triljoona linkkiä muutamalla dollarilla" -tarjouksia, sillä silloin voit syyllistyä linkkispämmäykseen, josta eivät hakukoneet tykkää. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä, on se yleensä myös sitä.
Linkinvaihdot ja pyynnöt
Helpoin tapa saada linkkejä on pyytää niitä. Eli kannattaa lähettää heti tämän artikkelin lukemisen jälkeen sähköposti omille yhteistyökumppaneille ja ehdottaa, että he lisäävät linkkinne omille sivuilleen. Voit toki luvata heille vastaavasti linkin myös omilta sivuiltasi, mutta jo oikein tarkkoja ollaan niin, linkki on tehokkaampi jos et laita omille sivuillesi linkkiä sinun sivuillesi osoittaville sivuille. Tämä ei ole kuitenkaan mukavaa eikä kohteliasta, joten sen kun vaan.
Kannattaa siis aina kun mahdollista, pyytää linkki omille sivuillesi. Huolehdithan täten, että oman kuntasi, kaikilta osallistumiesi hankkeiden ja sponsoroimiesi tahojen sivuilta on linkki sivuillesi. Avainsanoihin sidotut linkit ovat kaikkein tehokkaimpia hakukoneiden kannalta, huomattavasti parempia kuin ne yleensä käytetyt eli logot.
Tämän lisäksi pummi linkki kaikilta niiltä, jotka ovat sinulle jonkinlaisen palvelun velkaa; jos olet esimerkiksi antanut kuviasi käyttöön ilmaiseksi, antanut julkista palautetta tai haastatteluja kannattaa linkki pyytää aina sivuillesi.
Linkit kannattaa aina pyytää mahdollisuuksien mukaan seuraavasti:
1) avainsanaan kuten esim. majoitus Nuorgamissa sidottuna
2) osoittamaan jonnekin muulle sivulle kuin etusivulle, parhaimmillaan suoraan vaikkapa tuotesivulle.
3) suoraan oikeankieliselle sivulle, sillä ethän linkitä esim. venäjänkieliseltä sivulta omalla suomenkieliselle etusivullesi ja oleta, että kyllä ne venäläiset sen pikku venäjän lipun sivun oikeasta alalaidasta itse löytää?
Tiedottaminen
Lehdistötiedotteet kannattaa laatia niin, että niissä mahdollisuuksien mukaan olisi lähes pakko julkaista www-osoitteenne lisätietojen saamiseksi, sillä näin saatatte saada linkin lehtien www-versioista. Tiedotteet kannattaa muuten lähettää myös tärkeimmille alasi bloggaajille ja muille sosiaalisen median vaikuttajille.
Linkbaits eli linkkiankkurit
Linkkiankkurit ovat erittäin tehokkaita linkkien hankkijoita. Linkkiankkurit ovat jotain niin mielenkiintoista tai hyödyllistä sisältöä, että siihen on lähes pakko linkittää. Tällaista voisi olla esim. se, että menet linnanjuhliin alasti ja kuvaat kypäräkameralla muiden osanottajien reaktioita.
Kenties hieman sopivampi tapa voisi kuitenkin olla esimerkiksi jonkun kohderyhmän kannalta äärimmäisen hyödyllisen tutkimuksen julkaiseminen ilmaiseksi sivuillasi ja tästä aktiivisesti tiedottaminen.
Tästä hyvä esimerkki on Verkkoapilan muutaman vuoden takainen tutkimus Suomen suosituimmista verkkokauppasovelluksista Matkailualalla tätä samaa voisi soveltaa esimerkiksi kirjoittamalla 20 kohtaisen ohjeen täydellisten häiden järjestämiseen. Hyvin toteutettuna näin saisi linkkien lisäksi myös suuren määrän potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja.
Perusta blogi
Toisten sivuille linkittäminen kuuluu blogittamiseen. Kun kirjoitat mielenkiintoisia juttuja blogiisi, saat sivuillesi helposti suuren määrän linkkejä muista blogeista, sosiaalisesta mediasta ja www-sivuilta. Lisäksi blogeilla on useita eri palveluista mihin blogin voi listata, tällaisia ovat mm. Blogilista ja Technorati.
Blogien RSS-syötettä voi jakaa ja julkaista eli syndikoida useissa eri paikoissa, kuten vaikkapa erilaisissa MASHUP-palveluissa.
Jos mahdollista parhaan hyödyn blogien linkeistä saa jos se perustetaan oman domainin yhteyteen eli esimerkiksi www.yritys.fi/blogi (tämä on parempi kuin ns. aladomain eli blogi.yritys.fi) osoitteeseen. Mikset kokeilisi myös koko kotisivujesi tekemistä erinomaisesti asiakkaasi sitouttavana blogina, kuten esimerkiksi Sähköinen Liiketoiminta Suomi on tehnyt.
Vierailevat kirjoitukset muiden blogeissa ovat myös erinomainen tapa hankkia linkkejä omille sivuillesi.
Linkitykset sosiaalisissa medioissa
Mitä mielenkiintoisempaa sisältöä tuotat, sitä enemmän sitä jaetaan erilaissa sosiaalisissa medioissa. Näkyvyyden lisäksi saat kerättyä näin helposti myös suuren määrän sivuillesi osoittavia linkkejä internetissä. Vaikka nämä linkit eivät yksittäisinä ole aina kaikkein tehokkaimpia, on suuri määrä linkkejä eri sosiaalisissa medioissa hyvästä www-sivujen hakukonenäkyvyydelle.
Yksi helppo tapa helpottaa sisältöjen jakoa on sijoittaa sivuillesi erilaisia jako nappuloita, kuten esimerkiksi kotikaupunkini on tehnyt.
Näiden nappuloiden asentaminen sivuille on suhteellisen helppoa seuraamalla artikkelin ”Näin asennat jakonappeja sivuillesi” artikkelin ohjeita. Jakonappuloista innostuttuasi kannattaa vielä kertaalleen miettiä mille sivuille jakonapit kannattaa laittaa, sillä ethän esimerkiksi halua jo ostopäätöksen tehneen asiakkaan unohtuvan Facebookiin.
Suosittelen myös kaikkia matkailualan yrityksiä asentamaan kohteisiinsa ilmaiset langattomat verkot, joiden avulla asiakkaanne pääsevät mainostamaan teitä sosiaalisissa medioissa ystävilleen ja lisäämään sivuillenne osoittavia linkkejä sekä kehumaan kohdettanne sosiaalisissa medioissa. Tämä on tärkeää varsinkin jos kohteessanne vierailee paljon ulkomaisia asiakkaita, sillä harva raaskii surffata omalla kännykällään suomen verkossa. Muistakaa myös mainita tästä mahdollisuudesta asiakkaillenne kohteessanne.
Lisää tietoa linkeistä
Huomaathan, että osa englanninkielisten sivujen linkinhankintakeinoista ei sovi aivan suoraan suomalaisen yrityksen käyttöön.
Vaikka linkkien kautta verkkosivuille saa myös suoria kävijöitä, tämä artikkeli käsittelee niiden merkitystä ennen kaikkea hakukonemenestyksen kannalta.
Jaottelu
Linkit voidaan jaotella karkeasti kolmeen eri luokkaan:
1) Verkkosivuilta muille sivuille osoittavat linkit.
Ulososoittavien linkkien merkitys ei www-sivujen hakukonemenestyksen kannalta ei ole kovinkaan suuri, mutta sivut joilta on linkkejä myös muille sivuille lisätietoihin ovat käyttäjäystävällisiä. Yhdelle yksittäiselle www-sivulle ei tosin kannata koota yli sataa linkkiä.
2) www-sivujen sisäiset linkit.
Verkkosivujen sisäiset linkit kannattaa luoda niin, että käytetään ns. avainsanalinkkejä eli pyydetään lukemaan lisää tietoa RSS-syötteistä eikä vain laiteta ”Lue lisää ”tai edes ”Lue lisää klikkaamalla tästä”. Myös omien (tai vaikkapa oman matkailualueen) verkkosivujen väliset linkit kannattaa muodostaa näin, jos mahdollista. Avainsanalinkkien käyttäminen on erityisen tärkeää etusivullasi, sillä näin valutetaan etusivun linkkimehua muille sivuillenne. Katso mallia vaikkapa www.lanierbb.com sivun alaosasta.
3) Sisääntulevat linkit
Sisääntulevat linkit eli sellaiset linkit, jotka osoittavat muilta sivuilta omille sivuillesi. Nämä ovat hakukoneiden kannalta kaikkein tärkeimpiä. Näistä linkeistä puhumme tässä artikkelissa.
Linkkien määrä
Linkkien määrän voit kätevästi tarkistaa käyttämällä vaikkapa käyttämällä Yahoon Site Explorer työkalua seuraavasti:
1) Mene sivulle http://siteexplorer.search.yahoo.com
2) Kirjoita hakukenttään oma www-osoite
3) Paina ”Explore URL”
4) Paina ”Inlinks” -näppäintä
5) Aseta Show inlinks “except from this domain” to “entire site” kuten allaolevassa kuvassa.
6) Inlinks on määrä joka sivuillesi on yhteensä linkkejä muilta sivuilta. Nämä sivut kannattaa muuten käydä läpi, sillä mukana voi olla esim. vanhentuneita tietoja teistä tai uusia mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita.
7) Toista tämä myös kilpailijoidesi sivuilla, sillä kilpailijasi sivuille linkittävät sivut ovat usein myös potentiaalisia linkin lähteitä myös omille sivuillesi.
Linkkien laatu
Tässä vaiheessa on hyvä kertoa, että pelkkä sisäänpäin tulevien linkkien määrä ei ratkaise ,vaan kyse on ennen kaikkea linkkien laadusta. Älä siis kysy minulta, että kuinka monta linkkiä on riittävä. Vastaukseni nimittäin on lähes aina, että paljon enemmän kuin kotisivuillenne juuri nyt on.
On olemassa erilaisia työkaluja linkittävien sivujen laadun arviointiin, mutta yleensä pelkkä maalaisjärki riittää. Tuhansia linkkejä sivuillaan maksua vastaan ylläpitävä hakemisto eikä naapurin pajan kotisivut eivät varmasti ole sellaisia, kun taas esim. kuntien, oppilaitosten sivut ja isojen matkatoimistojen sivut yleensä ovat.
Tämän lisäksi joissain linkeissä on ns. nofollow tagi, joka laskee linkin arvoa, mutta näistä ei tee se itse miehen tai naisen ei tarvitse välittää.
Jos kuitenkin haluat ottaa selvää mikä on nofollow tagi niin lue tämä Googlen virallinen artikkeli määritteestä rel="nofollow".
Keinoja linkkien hankkimiseen
Jos sivuillesi ei ole riittävästi laadukkaita linkkejä kannattaa niitä hankkia lisää. Tämä koskee oikeastaan kaikkia lukijoitani, sillä sisäänpäin tulevia linkkejä ei voi olla koskaan liikaa.
Sisällön kehittäminen
Tehokkain tapa saada linkkejä www-sivuillesi on tehdä erinomaiset sivut. Sivut, jolla on kohderyhmän kannalta niin mielenkiintoista sisältöä, että niille on lähes pakko linkittää.
Huomautuksena mainittakoon, että yleensä pelkkä yrityksen esittely ei ole tätä kaivattua huippumielenkiintoista sisältöä.
Jos kohteesi sijaitsee esimerkiksi Suomen parhaimman lintusuon vieressä, kirjoita siellä esiintyvistä linnuista, perusta blogi, jossa kerrot maaseutumatkailuyrittäjän arjen hauskoista sattumista tai kerro seikkaperäisesti alueesi historiasta. Voit myös muodostaa sivuistasi alueen parhaat turisti-informaation lähteen, jossa kerrot aktiivisesti alueen nähtävyyksistä ja tapahtumista.
Hakemistot
Kuten ole monasti maininnut, en suosittele maksullisissa linkkihakemistoissa mukana olemista.
Ensinnäkin ne eivät yleensä ole hintansa väärtejä. Osa näistä on suorastaan huijausta.
Toisekseen tuhansiin oivallisiin ja suosittuihin hakemistoihin pääsee ilmaiseksi muutenkin. Tämäkin tosin yleensä vaatii, että sivuillasi on jotain mielenkiintoista.
Voit aloittaa ilmaisten hakemistojen hyödyntämisen vaikkapa Makupalat.fi palvelusta. Homma toimii seuraavasti Makupalassa ja muissa ilmaisissa hakemistoissa:
1) Tarkista, onko sivusi jo ko. hakemistossa esim. palvelun hakutoiminnolla
2) Jos ovat, tarkista tietosi ja pyydä korjaamaan tarvittaessa
3) Jos eivät, katso onko sivuilla jo ennestään samaantyyppisiä sivuja kuin omasi
4) Jos on, ilmoita sivusi hakemistoon ylläpitäjän pyytämällä tavalla. Makupaloissa mm. on oma linkinilmoitus sivunsa. Muistathan lukea mahdolliset ohjeet ja seurata niitä tarkasti uutta linkkiä ilmoittaessasi.
5) Ilmoita sivusi seuraavaan linkkihakemistoon. Hyvä paikka aloittaa on vanha kunnon Open Directory Project.
6) Etsi ilmaisia linkkihakemistoja lisää esim. googlaamalla ”linkit” Muista etsiä niitä myös kohderyhmäsi kielillä. Muista tarkistaa, että löytämäsi hakemisto todellakin on ilmainen.
Kannattaa myös välttää etenkin englanninkielisessä netissä ilmeneviä "triljoona linkkiä muutamalla dollarilla" -tarjouksia, sillä silloin voit syyllistyä linkkispämmäykseen, josta eivät hakukoneet tykkää. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä, on se yleensä myös sitä.
Linkinvaihdot ja pyynnöt
Helpoin tapa saada linkkejä on pyytää niitä. Eli kannattaa lähettää heti tämän artikkelin lukemisen jälkeen sähköposti omille yhteistyökumppaneille ja ehdottaa, että he lisäävät linkkinne omille sivuilleen. Voit toki luvata heille vastaavasti linkin myös omilta sivuiltasi, mutta jo oikein tarkkoja ollaan niin, linkki on tehokkaampi jos et laita omille sivuillesi linkkiä sinun sivuillesi osoittaville sivuille. Tämä ei ole kuitenkaan mukavaa eikä kohteliasta, joten sen kun vaan.
Kannattaa siis aina kun mahdollista, pyytää linkki omille sivuillesi. Huolehdithan täten, että oman kuntasi, kaikilta osallistumiesi hankkeiden ja sponsoroimiesi tahojen sivuilta on linkki sivuillesi. Avainsanoihin sidotut linkit ovat kaikkein tehokkaimpia hakukoneiden kannalta, huomattavasti parempia kuin ne yleensä käytetyt eli logot.
Tämän lisäksi pummi linkki kaikilta niiltä, jotka ovat sinulle jonkinlaisen palvelun velkaa; jos olet esimerkiksi antanut kuviasi käyttöön ilmaiseksi, antanut julkista palautetta tai haastatteluja kannattaa linkki pyytää aina sivuillesi.
Linkit kannattaa aina pyytää mahdollisuuksien mukaan seuraavasti:
1) avainsanaan kuten esim. majoitus Nuorgamissa sidottuna
2) osoittamaan jonnekin muulle sivulle kuin etusivulle, parhaimmillaan suoraan vaikkapa tuotesivulle.
3) suoraan oikeankieliselle sivulle, sillä ethän linkitä esim. venäjänkieliseltä sivulta omalla suomenkieliselle etusivullesi ja oleta, että kyllä ne venäläiset sen pikku venäjän lipun sivun oikeasta alalaidasta itse löytää?
Tiedottaminen
Lehdistötiedotteet kannattaa laatia niin, että niissä mahdollisuuksien mukaan olisi lähes pakko julkaista www-osoitteenne lisätietojen saamiseksi, sillä näin saatatte saada linkin lehtien www-versioista. Tiedotteet kannattaa muuten lähettää myös tärkeimmille alasi bloggaajille ja muille sosiaalisen median vaikuttajille.
Linkbaits eli linkkiankkurit
Linkkiankkurit ovat erittäin tehokkaita linkkien hankkijoita. Linkkiankkurit ovat jotain niin mielenkiintoista tai hyödyllistä sisältöä, että siihen on lähes pakko linkittää. Tällaista voisi olla esim. se, että menet linnanjuhliin alasti ja kuvaat kypäräkameralla muiden osanottajien reaktioita.
Kenties hieman sopivampi tapa voisi kuitenkin olla esimerkiksi jonkun kohderyhmän kannalta äärimmäisen hyödyllisen tutkimuksen julkaiseminen ilmaiseksi sivuillasi ja tästä aktiivisesti tiedottaminen.
Tästä hyvä esimerkki on Verkkoapilan muutaman vuoden takainen tutkimus Suomen suosituimmista verkkokauppasovelluksista Matkailualalla tätä samaa voisi soveltaa esimerkiksi kirjoittamalla 20 kohtaisen ohjeen täydellisten häiden järjestämiseen. Hyvin toteutettuna näin saisi linkkien lisäksi myös suuren määrän potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja.
Perusta blogi
Toisten sivuille linkittäminen kuuluu blogittamiseen. Kun kirjoitat mielenkiintoisia juttuja blogiisi, saat sivuillesi helposti suuren määrän linkkejä muista blogeista, sosiaalisesta mediasta ja www-sivuilta. Lisäksi blogeilla on useita eri palveluista mihin blogin voi listata, tällaisia ovat mm. Blogilista ja Technorati.
Blogien RSS-syötettä voi jakaa ja julkaista eli syndikoida useissa eri paikoissa, kuten vaikkapa erilaisissa MASHUP-palveluissa.
Jos mahdollista parhaan hyödyn blogien linkeistä saa jos se perustetaan oman domainin yhteyteen eli esimerkiksi www.yritys.fi/blogi (tämä on parempi kuin ns. aladomain eli blogi.yritys.fi) osoitteeseen. Mikset kokeilisi myös koko kotisivujesi tekemistä erinomaisesti asiakkaasi sitouttavana blogina, kuten esimerkiksi Sähköinen Liiketoiminta Suomi on tehnyt.
Vierailevat kirjoitukset muiden blogeissa ovat myös erinomainen tapa hankkia linkkejä omille sivuillesi.
Linkitykset sosiaalisissa medioissa
Mitä mielenkiintoisempaa sisältöä tuotat, sitä enemmän sitä jaetaan erilaissa sosiaalisissa medioissa. Näkyvyyden lisäksi saat kerättyä näin helposti myös suuren määrän sivuillesi osoittavia linkkejä internetissä. Vaikka nämä linkit eivät yksittäisinä ole aina kaikkein tehokkaimpia, on suuri määrä linkkejä eri sosiaalisissa medioissa hyvästä www-sivujen hakukonenäkyvyydelle.
Yksi helppo tapa helpottaa sisältöjen jakoa on sijoittaa sivuillesi erilaisia jako nappuloita, kuten esimerkiksi kotikaupunkini on tehnyt.
Näiden nappuloiden asentaminen sivuille on suhteellisen helppoa seuraamalla artikkelin ”Näin asennat jakonappeja sivuillesi” artikkelin ohjeita. Jakonappuloista innostuttuasi kannattaa vielä kertaalleen miettiä mille sivuille jakonapit kannattaa laittaa, sillä ethän esimerkiksi halua jo ostopäätöksen tehneen asiakkaan unohtuvan Facebookiin.
Suosittelen myös kaikkia matkailualan yrityksiä asentamaan kohteisiinsa ilmaiset langattomat verkot, joiden avulla asiakkaanne pääsevät mainostamaan teitä sosiaalisissa medioissa ystävilleen ja lisäämään sivuillenne osoittavia linkkejä sekä kehumaan kohdettanne sosiaalisissa medioissa. Tämä on tärkeää varsinkin jos kohteessanne vierailee paljon ulkomaisia asiakkaita, sillä harva raaskii surffata omalla kännykällään suomen verkossa. Muistakaa myös mainita tästä mahdollisuudesta asiakkaillenne kohteessanne.
Lisää tietoa linkeistä
Huomaathan, että osa englanninkielisten sivujen linkinhankintakeinoista ei sovi aivan suoraan suomalaisen yrityksen käyttöön.
- 101 Link Buiding eli 101 keinoa hankkia linkkejä, hieman vanha artikkeli, mutta suurin osa keinoista toimii vieläkin.
- Toinen 101 Link Building artikkeli
- Linkitysten arviointityökaluja
- Ohjeita linkkien hankkimiseksi blogiin
- Miksi ei kuitenkaan välttämättä kannata keskittyä liiemmilti linkkien hankkimiseen