Kolme vinkkiä hotellinomistajalle - Vieraileva kirjoittaja Petri Hollmén



Olen viimeisen kahden vuoden aikana kiertänyt hotelleja ja hiihtokeskuksia aktiivisesti ja todennut, että hyvin yksinkertaisilla asioilla voidaan parantaa asiakkaan kokemusta ja saada lisää asiakkaita. Monet näistä asioista liittyvät sähköiseen markkinointiin ja niiden toteuttaminen ei maksa mitään tai kestä kymmentä minuuttia kauempaa. Tässä siis aivan vapaaseen käyttöön viisi vinkkiä hotelli- ja hiihtokeskusalalle. Näillä erotut suurimmasta osasta kilpailijoistasi!

Ohjaahan verkkosivustosi vieraasi myös fyysisesti perille?

1) Yhteystiedot esiin

Laita osoitteesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi joka ikisen sivun alapalkkiin. Lienee pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että navigaattoriin sopivaa osoitetta joutuu etsimään useammalla klikkauksella. Pahimmassa tapauksessa osoitetta ei ole, vaan ainoastaan Google Maps-linkki. Kännykän näytöltä on sen perusteella todella ikävä etsiä osoitetta sitä navigaattoria varten. Lisäksi, jos tiedät, että osoitteenne on sellainen, jota ei navigaattorista löydy, laita sivuille esim. näin: ”Osoite navigaattoreita varten:  Kadunnimi 14, Kaupunki, Maa” ja ohje, miten tästä osoitteesta löytää perille, esim. näin: ”Saavuttuasi tähän, käänny vasempaan ja ota toinen risteys (pieni tie ladon jälkeen) vasemmalle, niin olet perillä.”

2) Langaton verkko ilmaiseksi ja helpoksi käyttää.

Jos hotellisi ei tarjoa langatonta nettiä kaikkialla, niin rakenna sellainen. Ja kun olet sen rakentanut, niin tee siitä avoin ja ilmainen. Pahimmillaan olen viikon loman aikana joutunut kirjautumaan (samoilla tunnuksilla toki) perikymmentä kertaa hotellin langattomaan verkkoon sen suojauksen vuoksi. Riski siitä, että joku pöllii kaistaasi lienee minimaalinen verrattuna siihen, että joku asiakkaasi jättää tulematta toiste, koska netin käyttö oli liian hankalaa (tai pahimmillaan vie yritysvieraansa toisaalle).

3) Kerro myös rajoitteet

Jos hotellissasi on upea wellnes-alue tai lasten leikkialue, kerro myös niihin liittyvät rajoitteet. Esim. että wellnes-alueelle on alle 16-vuotiailta pääsy kielletty tai lasten leikkialue on auki vain tiettyinä aikoina, kerro se verkkosivuillasi. Joku saattaa jättää varaamatta lomansa rajoitteiden takia, mutta samalla vähennät niiden määrää, jotka tulevat hotelliisi, pettyvät pahemman kerran ja kailottavat pettymystään Tripadvisoriin tai muihin matkailualan portaaleihin. Rajoitteet tulevat julki joka tapauksessa.

Bonusvinkit hiihtokeskuksille


Bonuksena kaksi vinkkiä hiihtokeskuksen omistajalle (tai hiihtokeskuksen verkkosivustosta vastaavalle)

1) Laita rinnekartta heti etusivulle, isolla linkillä tai kuvalla

Varsinkin maailmalla hiihtokeskuksen verkkosivuilta joutuu rinnekarttaa hakemaan usean klikkauksen takaa (aktiviteetit -> talvi -> koko perheen aktiviteetit -> laskettelu ja lautailu -> hissit ja rinteet -> rinnekartta) ja aivan liian usein kartta aukeaa huonolaatuisena PDF:nä

2) Laita osoitteesi joka ikisen sivun alalaitaan

Ja laita nimenomaan se osoite, joka kannattaa naputella navigaattoriin. Hyvin harvaa sivustollasi kävijää kiinnostaa toimistosi osoite tai osoite, johon voi lähettää postia. Heikoimmat esimerkit ovat sellaisia, jossa hissin ja osoitteen välillä on sata kilometriä. Asiakkaasi kun ajaa toimistosi osoitteeseen suksiboksi katolla ja lapset innoissaan takapenkillä tajutakseen, että matkaa on vielä pari tuntia, voit olla varma, että sana kiertää.


Petri Hollmén
Toimitusjohtaja
Lyyti Oy

Kirjoittaja on Sveitsissä asuva ja aktiivisesti matkusteleva Lyyti Oy:n toimitusjohtaja. Päätyönä hänellä on vapauttaa maailma manuaalisesta tapahtumanhallinnasta, mutta sivuprojekteina hän on auttanut useampaa hotellia ja hiihtokeskusta sähköisen maailman valloittamisessa.