Matkailumarkkinointia Kiinassa

Onko Kiinasta tulossa kovaa vauhtia matkailumarkkinoinnin ihmemaa, jota kaikki seuraavat? En tiennyt tähän vastausta. Tänään päätin siis tutustua Kiinan matkailun Internet-markkinointiin.

Matkailun verkkokaupan rahallinen arvo Kiinassa on suhteellisen pieni. Vuonna 2006 online-kaupan arvo Kiinassa arvioidaan olleen 204 miljoonaa dollaria, kun esimerkiksi Yhdysvalloissa vuoden 2006 online-kaupan arvo oli 83 miljardia dollaria. Online-matkailu on kuitenkin kasvamassa. Viime vuoden nousu oli edellisvuoteen verrattuna 72 prosenttia, matkatoimistojen innokkaasta online-kaupan kasvun vastustuksesta huolimatta.



Monia vuosia Kiinan suosituin matkailusivu on ollut ctrip.com. Länsimaiselle käyttäjälle hämmentävän näköinen palvelu edustaa perinteisiä matkailun verkkopalveluita: tuotetietoja voi selailla ja varata. Alussa se keskittyi kotimaan matkailuun, mutta nykyään se sisältää yhteydet myös kansainvälisiin lento- ja hotellivarauksiin Pegasuksen kautta. Ctrip.comin suurin kilpailija on elong.com, joka on osaksi Expedian omistama.

Viime aikoina uusia mielenkiintoisia kilpailijoita on alkanut tulvimaan markkinoille. Näistä merkittävimpiä ovat kenties mm. Yododo, joka on uusista suosituimmista palveluista kaikkein monipuolisin. Se sisältää mm. forumeita, matkan suunnittelua helpottavia toimintoja, kuva-albumeita ja tietoa matkakohteista.

Muita mielenkiintoisia Kiinan matkailun www-sivuja ovat mm. cn0km.com, joka on wikiin perustuva matkailupalvelu. Lisäksi netissä pöhistiin kovasti qunar.com ja Qihoo.com yhteisestä "360 Degrees Travel"-palvelusta. Kovasta yrittämisestä ne kuitenkaan onnistunut sitä löytämään. Kokeilemisen arvoinen on myös Mipang, jonka käyttö perustuu lähes kokonaan yhteisöllisyyteen.

Mitä tästä jää sitten minulle käteen:

1. Selkeästi Kiinan matkailun verkkopalvelut edustavat samaa koulukuntaa kuin minäkin, eli kopioijia.
2. Kiinan matkailun Internet-markkinoinnista voi helposti hankkia tietoa, mutta silloin joutuu valitettavasti aina välillä luottamaan kolmanteen osapuoleen.
3. En löytänyt mitään todella mahtavaa, kenties palaan aiheeseen vuoden päästä uudelleen.

Artikkelin tiedot perustuvat mm. seuraaviin sivuihin:

www.cwrblog.net

http://web20travel.blogspot.com

www.future-of-travel.org

Sekä kyseessä olevien sivujen englanninkielisiin osioihin.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti