Elämys on aina aito elämys - vieraileva kirjoittaja Elämyskouluttaja Tuija Härkönen

Unohtumaton elämys, uniikki elämys, kokonaisvaltainen elämys. Elämyksiä kampaajalta, lastenkutsuilta, pikaruuasta, safarilta. Elämyksiä isolla E:llä.

Elämyksiä myydään elämyksillä.

Elämyksiä myydään nykyisin kuin karkkipusseja markkinoilla. Eurolla pussi, kahdella koko kassi. Kun mainoslauseessa on sana elämys, niin kauppa käy kuin siimaa, eikö?

Oletteko koskaan miettineet, mikä elämys oikein on? Väitän, että elämykset ovat paljon monisäikeisempi juttu kuin yleisesti luullaan. Todelliset elämykset eivät ole mitään hokkuspokkus-hommaa, vaan suunnitelmallista toimintaa.

Raaka fakta on myös se, että huolellisimmallakaan suunnittelulla ei voi kuin luoda otolliset puitteet elämysten syntymiselle. Elämys on aina henkilökohtainen kokemus. Se mikä on minulle elämys, voi olla sinulle ihan arkipäiväinen juttu – ja päinvastoin. Elämykset auttavat meitä oppimaan uutta ympäröivästä maailmasta tai itsestämme.

Vaikka elämysten tuottaminen ja syntyminen onkin varsin monimutkainen prosessi, ei se tarkoita sitä, että tuotteen tai palvelun sinänsä tarvitsee itsessään olla monimutkainen. Yleensä se yksinkertainen ja konstailematon on sitä mikä tarjoaa kontrastia arkeen, on aitoa ja ainutlaatuista, avaa aisteja ja saa vaihtamaan ajatuksia.

Kyse on kokonaisvaltaisesta ajattelusta ja sen huomioimisesta miltä joku asia näyttää, tuntuu, maistuu, tuoksuu, kuulostaa. Pienet yksityiskohdat ovat suurten elämysten ydin.

Jos haluatte luoda keskiaikaista tunnelmaa niin luokaa sitä sitten loppuun asti älkääkä antako merkkifarkkujen lahkeiden lepattaa viitan alta tai tarjotko vedellä laimennettua mehukattia muovimukeista.

Kun mainostoimisto seuraavaa mainoskampanjaa tai esitettä suunniteltaessa ehdottaa mainoslausetta, jossa ratsastetaan ultramegagigapower-elämyksillä, uskallatko laittaa kapuloita rattaisiin ja sanoa, että elämyksiä ei myydä myymällä elämyksiä?

Juttu on nimittäin niin, että jos homma toimii, asiakas ei edes kysy hintaa. Eikö siinä ole jo riittävästi motivaatiota uhrata ajatusta elämyksille mainoslausetta syvemmälle?

----------


Tuija Härkönen on LEO:n viestintäpäällikkö ja sertifioitu Elämys kouluttaja. Apua elämysten syvimmän olemuksen löytämiseen löydät www.leofinland.fi.




------------------------------------------------------------------------

Aiheeseen liittyen:

Häät Lapin tuntureilla

Matkailu ja ympäristö

Matkailun kehittäminen - sanoja ja tekoja

0 kommenttia:

Lähetä kommentti