Mikä on Bing ja miten se vaikuttaa matkailuun?

Viime aikoina lähes kaikkialla missä olen kulkenut on kuulunut epämääräisiä huhuja Bingistä.

Bing on siis lähiaikoina, mahdollisesti jo ensi viikolla, avattava uusi Microsoftin hakupalvelu, joka tulee uudistamaan Wired-lehden mukaan Internet -hakuja yhtä paljon kuin Nintendo Wii pelaamista.

Ottamatta yhtään enempää kantaa tähän väitteeseen, kun en palvelusta oikeastaan mitään vielä tiedä, esittelen hieman sen matkailualaan eniten liittyvää ominaisuutta.

Microsoft ostin Farecast nimisen palvelun noin vuosi sitten
. Farecast on palvelu, joka mahdollistaa lentojen hintojen ja niiden muutostrendien seurannan. Mikä tekee palvelusta mullistavan on se, että se suosittaa käyttäjälle lennon oikean ostoajan halvimman hinnan saamiseksi. Tämä teknologiaa käytetään uudessa Bing -hakukoneessa matkailuosiossa.

Jos palvelu on toimiva ja saa suuria käyttäjämääriä sekä ison kasan perässähiihtäjiä (kuten tässä tapauksessa Googlen) tulee malli uudistamaan täydellisesti pitkällä tähtäimellä

a) lentoyhtiöiden hinnoittelumallit
b) matkojen tai ainakin lentojen Internet-haut poistamalla ostajan ja myyjän välistä muutaman välikäden ja muuttamalla kuluttajan ostokäyttäytymistä radikaalisti.

Jos kuvitellaan lisäksi, että ko. palvelu leviää laajasti koskemaan myös muita matkailutuotteita, tulee palvelun merkitys olemaan huomattava.

Bingin lanseeraamisen tueksi on muuten suunniteltu 80–100 miljoonan dollarin mainoskampanjaa, joten emmeköhän me kaikki kuule palvelusta lähiaikoina ihan riittävästi lisää.

Lisätietoa www.bing.com, http://twitter.com/bing ja www.facebook.com/bing

*******************************************************

Aiheeseen liittyen:

Google Travel palvelu

Googlen virtuaalimaailma

Matkailun jakelukanavaosaaminen kuntoon

17 kommenttia:

  1. Tulee todellakin muuttamaan ostokäyttäytymistä jos hinnoittelun rakenteesta tulee sen ansiosta läpinäkyvämpää.

    Asuin tuossa -05-06 vuosina vuoden verran Münchenissa, mutta pidin kirjani Suomessa (en halunnut siihen paperisotaan, jonka saksalainen toiminimi olisi aiheuttanut). Laskin että kun pääsen parilla sadalla Suomeen niin lennän mieluummin tarvittaessa tänne lääkäriin kuin otan kalliin sairausvakuutuksen paikan päältä. Kollegalla oli saksalainen toiminimi ja hän maksoi noin 300 euroa kuussa sairausvakuutusta.

    Kävin melko usein viikonloppureissulla Hämeessä kun se oli niin edullista. To-Su lennot Mynikasta Helsinkiin SAS:lla noin 210 euroa edestakaisin. Mutta aina välillä kun piti ottaa vain yhden suunnan lento niin jouduin ostamaan tuollaisen samanlaisen menopaluun ja jätin paluun käyttämättä, sillä pelkkä meno olisi maksanut tuplaten. Mikä järki tässä? Ostetaanko näitä pelkkiä menoja? Myydään mieluummin halvemmalla matkoja niin että takaisin tullessa on tyhjä paikka, jonka olisi myös voinut myydä jollekin. Eikö pelkkä meno kannattaisi aina myydä vaikka 5 euroa alle menopaluun niin olisi yksi paikka enemmän myytävänä.

    Kyllä tuossa joku liiketaloudellinen perustelu on. Lentoyhtiöt eivät tee juuri mitään mutu-tuntumalla, on minun mutu-tuntumani.

    VastaaPoista
  2. Ei yllättäne, että Slashdotissa naureskellaan Bing-hankkeelle, kuitaten sen lähinnä uudelleen nimetyksi Live Search -palveluksi. Farecast-kytköksestä siellä ei näkynyt havaintoja.

    Odotan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää.

    VastaaPoista
  3. Minä taasen näkisin tuossa paljonkin potentiaalia, kunhan se ei ole susi syntyessään, kuten monet muut sovellukset on lähiaikoina tupanneet olemaan. Yhdyn Janne R:n kommenttiin ja jään innolla odottamaan mitä tuleman pitää.

    VastaaPoista
  4. Matkailutoimialan etuhan olisi, jos tilanne muuttuisi juuri päinvastaiseen suuntaan. Eli mitä pienempää osuutta hinta ostopäätöksessä näyttelee, sitä parempi se olisi.

    Siihen muuttaako matkahakuja ja kuluttajakäyttäytymistä juuri Bing, vai jokin muu peluri, en osaa ottaa kantaa. Varmaa kuitenkin on, että muutoksia on luvassa.

    VastaaPoista
  5. Palvelu livenä. Pakko myöntää, että odotin kyllä enemmän. On kuitenkin mielenkiintoista seurata mihin kehitys johtaa tulevaisuudessa, niin Bingin, kuin muiden hakukoneiden osalta. On nimittäin erittäin vaikea uskoa, että 10 vuoden päästä netissä edelleen etsitään tietoa pääasiallisesti tekstipohjaisella hakukoneella.

    Matkailupalvelut kuten lentojen hintojen seuranta osoitteessa www.bing.com/travel. Palvelu toimii ainakin alussa vain suurimpien lentokenttien osalta Jenkeissä.

    On muuten naurettavaa, miten helppoa isojen pelureiden on saada muut markkinoimaan tuotteitaan ilmaiseksi. Tämä postaus toimikoon siitäkin oivana esimerkkinä.

    VastaaPoista
  6. Kun vaihtaa ylhäältä maaksi yhdysvallat, beta leima poistuu ja toimintaan tulee jo hieman enemmän järkeä. Ehkei tämä täysin surkea olekaan.

    VastaaPoista
  7. Moro

    Tästähän se lähtee ja kun sisältöä alkaa kertymään niin mikä ettei, mutta toisaalta en ole nopealla katsauksella keksinyt mitään uutta jota ei olisi jo olemassa. Pidän itse Farecast sydeemistä joka "ennustaa" mihin suuntaan hinnnat ovat menossa. Toisaalta hotellien kohdalla data näyttää olevan pelkkää historiatietoa, mutta ajatus on mielenkiintoinen ja kartta toteutus näyttävä.

    Kaikesta eniten odotan josko ja miten developerit pääsevät kiinni farecastiin ja mitä siitä seuraa.

    Mutta suurin kysymys matkojen ostamisen kohdalla mielestäni liittyy siihen miten tulevaisuudessa matkoja haetaan matkantarjoajien sivuilta / tietokannoista. Myös Bing olettaa että tiedmme mitä haluamme (kohde) ja haemme tuloksia sen perusteella. Miten olisi haku monien attribuuttien perusteella esim. Expedian http://inspiroscope.expedia.co.uk/?rfrr=-26165 tapaan? Tämähän on "vain" harjoitteluversio mutta se antaa kuvaa mitä tuleman pitää.

    Terkuin
    Marek

    VastaaPoista
  8. Expedian tag cloud on kyllä hauskanen ja erottuu toistaiseksi muista. Odottaakapahan vain tovi, sitä tullaan pian näkemään jossain muaallakin.

    Tripadvisorilla taas on ollut hyvä idea osoitteessa http://www.tripadvisor.com/Inspiration .Minä lähtisin työstämään tuota kuvien esittelyä vielä enemmän. Asiakas saisi klikkailla haluamiaan kuvia, ja search engine esittelisi tuloksissa kohteita, joista kuvienlaista toimintaa löytyy. Saattaa toki olla, että tällainen hakukone jo löytyy.

    Tripsaylla taas kantavana voimana on mielestäni ryhmät, joihin asiakas voi liittyä http://www.tripsay.com/groups/browse . Asiakas voi liittyä ryhmään, jolla tuntuu olevan samanlaiset intressit ja ryhmä suosittelee hänelle paikkoja.

    Löytyyhän näitä. Saisko näistä tuotteistettua jonkin sekametelinsopan, josta löytyisi todellista inspiraatiota? :)

    VastaaPoista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. Aika kylmäksi jätti vielä tässä vaiheessa bing, kun koetin näin maallikkona jälleen kerran tutkia, että mitä uusia apuja on bingillä tarjota.

    Luonnollisesti kyseessä lienee kehitystarina, joka muotoutunee jollain aikavälillä hyödylliseksi ja rönsyttömäksi palveluksi. Nykyisellään tavallinen netin käyttäjä tuolla saa poukkoilla ihan reilusti, ennen kuin saa selkoa palvelun iloista, eli ei siis varsinaisesti ainakaan aluksi juurikaan helpota elämää.

    Mutta yksi hyvä toiminto löytyi, eli haettaessa lentoja sai samalla valita muutaman muunkin varausmoottorin, joista sai vastauksen yhdellä määrittelyllä. Tosin valikoima oli oli aika kapea vielä, mutta ehkäpä sinne tulee lisää varaamoja listalle.

    VastaaPoista
  11. Moro

    Tässä olisi vielä muutama inspiraation lähde parin vuoden takaa

    http://www.tourcms.com/blog/2007/10/13/destination-decision-making-escapemap-inspirator-inspiroscope-experiencefinder/

    Pointtini kommentissani ei ollut itse GUI vaan enemmänkin tietokanta. Kaikkea "kivaa" saa rakennetuksi kun toimitaan offline ympäristössä kuten Inspiroscope tai muut tämän päivän markkinointiin ja testaamiseen tarkoitetut systeemit.

    Oma "not so educated" mielipiteeni on että niin kauan kuin OTAt toimivat nykyisillä tietokannoilla jotka perustuvat 1970 luvulla kehitettyhin periaatteisiin mukaanlukien hakuehdot, niin emme näe mitään radikaalia tapahtuvan. Tämä koskee valitettavasti lähes kaikkia toimijoita koska jotkut tärkeimmistä hauista, esim. lentohaku, perustuu tähän tekniikkaan.

    Toisaalta se mitä tapahtuu sosiaalisen media puolella menee nopeammin eteenpäin koska näitä vanhoja "rajoitteita" ei ole esteenä, mutta ongelma syntyy kun pitäisi myydä jotakin jolloin törmätään taas samaan "hakuongelmaan". Tästä saa hyvän kuvan juuri Tripadvisorin sivuilla kun katsotaan miten etusivun hakutoiminto on järjestetty.

    OTAt ovat työstäneet tätä sarkaa jo kohta 4 vuotta mutta kukaan ei ole vielä ratkaissut sitä. Ratkaisuun tarvitaan aika lailla korkeampaa matematiikkaa sekä ihan raakaa manuaalista työtä kun "joku" miettii mitkä kaikki yhdistelmät ovat mahdollisia matkailijalle.

    Näihin kuviin, näihin tunnelmiin
    Marek

    VastaaPoista
  12. On bing alkanut toimia: 127 orgaanista vierailijaa bingistä sivuille ja googlesta 7417:)

    VastaaPoista
  13. Jotain vaikutusta jollakin on ollut ainakin johonkin: Google aloittanut tienvarsimainonnan http://is.gd/20uvi

    VastaaPoista
  14. Bing
    Is
    Not
    Google

    Vastasin juuri kuluttajapaneelin gallupiin koskien Eniron palveluja ja Eniron hakukonetta (?).
    Näyttää siltä, että Puhelinluettelo painettuna versiona tulee olemaan muinaismuisto. Nyyh - nostalgiaa... Siinä on niin paljon päähenkilöitä :P

    VastaaPoista
  15. Mm. Norja päätti lopettaa kokonaan perinteisten puhelinluetteloiden jakamisen. Joutaa ainakin minusta jäädä historiaan. Kannattaa muuten muistaa, että luultavasti Bingistä tulevat henkilöt ovat erilaista porukkaa kuin Googlesta. Itse uskoisin heidän olevan lähinnä ns. teknologiarajoitteisia, jotka eivät välttämättä edes huomaa käyttävänsä Bingiä tai ainakaan osaa vaihtaa Googlea oletusselaimekseen.

    VastaaPoista
  16. Kivasti Google "haistelee" tekstiä ja kun keskustelemme Bingistä, gmailiini tulee mainoksia Tallinnan matkailusta... Että kohderyhmänä Tallinnan turistit saattaisivat olla "teknologiarajoitteisia" - Kuinka yllättävää ;D

    VastaaPoista
  17. Kokeilkaahan Googlen uutta versiota "caffeine" -päivityksen jälkeen:

    http://www2.sandbox.google.com/

    VastaaPoista