Kuinka teet matkailusivustostasi globaalin - vieraileva kirjoittaja Christian Arno

Lentokoneilla, junilla ja autoilla on edelleen kilometrinsä kuljettavana, mutta uusien asiakkaiden tavoittamisen suhteen maailma on nyt pienempi kuin koskaan.


 Kuva: "Flags of All Nations", copyright of 1910 by F.E. Wright. by perpetualplum

World Wide Web eli WWW on nimensä mukaisesti työkalu, joka tuo globaalin yleisön ulottuvillesi. Globaali ja monella eri kielellä palveleva www-sivusto on tärkeässä asemassa mille tahansa internetin tarjoamista mahdollisuuksista kiinnostuneelle yritykselle, mutta se on erityisen ratkaisevassa roolissa rajat ylittävillä toimialoilla kuten matkailualalla.

Tässä muutamia vinkkejä, jotka me Lingo24:llä olemme havainneet tärkeiksi osiksi paikallistettuihin sivustoihin pohjautuvaa kansainvälistymisstrategiaa.

Käännä sivujesi sisältö...

Englanti on verkossa eniten käytetty kieli ja sitä voidaankin pitää tietyssä määrin internetin yhteisenä kielenä. Internet World Stats -tilastojen mukaan kuitenkin lähes 75% internetin käyttäjistä puhuu äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin englantia. Tutkimusten mukaan useaa eri kieltä osaavat internetin käyttäjät luottavat enemmän äidinkielellään julkaistuihin sivustoihin. Tämän on todettu pitävän paikkansa erityisesti varauspalvelujen ja verkkokauppojen yhteydessä.

Sivustosi sisällön kääntäminen muille kielille on siis selvästikin olennaisen tärkeää. Käännökset voi kuitenkin tehdä monella eri tavalla. Yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto on käyttää konekäännöspalveluja kuten Google Translate, jonka avulla voi kääntää valitsemansa tekstin haluamalleen kielelle. Niin sanotun inline-käännösratkaisun käyttö voi tuottaa intuitiivisemman konekäännöksen, mutta niihinkin päätyy usein kielellisiä ja sanastollisia virheitä. Parhaan tuloksen saa käyttämällä kohdekieltä äidinkielenään puhuvaa kääntäjää, jolloin vältytään virheiltä ja säilytetään tekstin pienimmätkin nyanssit ja merkitykset.

...mutta ole tarkkana hakusanojen suhteen

Vaikka käyttäisitkin konekäännöksiä, vältä tärkeiden hakusanojen kääntämistä suoraan sanakirjamaisesti, sillä saat parhaat tulokset eri markkina-alueilla käyttämällä niihin parhaiten soveltuvia hakusanoja.

Jos sivustollasi on esimerkiksi luotijunia koskeva osio ranskaksi, 'TGV' eli termin 'Train à Grande Vitesse' ('nopea juna') lyhennelmä on hyvä hakusana. Belgian ranskankielisissä osissa voisit sen sijaan käyttää hakusanana termiä 'Thalys', joka on alueen tunnetuin rautatieyhtiö. Englannin kielen termin 'bullet train' kääntäminen suoraan ranskaksi tuottaisi termin 'train de balle', joka ei tarkoita ranskan kielellä varsinaisesti mitään. Paikallistuntemus ja vankka taustatutkimus ovat erittäin tärkeitä eri kielten hakusanoja valittaessa.

Luo sivulle osoittavia linkkejä

Linkkien rakentaminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia, mutta monikielisille sivustoille sijainti on yhtä tärkeää kuin relevanssi. Käytännössä tämä voi tarkoittaa vaikkapa kohdemarkkinoillasi ja kohdekielelläsi korkealle Alexassa sijoitettujen matkailusivustojen hyödyntämistä esim. kirjoittamalla niille viestejä, arvosteluja tai asiantuntijasisältöä luodaksesi omalle sivustollesi osoittavia linkkejä ja parantaaksesi näin sivustosi asemaa hakutuloksissa.

Hyödynnä maakohtaisia verkkotunnuksia hakukoneoptimoinnissa

Google ja muut hakukoneet ottavat sivuston sijainnin huomioon algoritmeissään. Sijoittamalla eri maiden ylätason verkkotunnuksiin (esimerkiksi Ranskan .fr ja Saksan .de) paikallistetuille sivustoillesi saat ne nousemaan ylemmäs erityisesti Googlen maakohtaisten hakukoneiden ja muiden paikallisten hakupalvelujen tuloksissa. Varmistamalla, että sivustosi ovat lisäksi fyysisesti kohdemaassa sijaitsevilla palvelimilla voit myös parantaa hakukoneoptimointisi tuloksia.

Erillisten ylätason verkkotunnusten käyttöönotto ja ylläpito voi kuitenkin aiheuttaa korkeita kustannuksia. Mikäli päätät käyttää vain yhtä ylätason verkkotunnusta, sinun kannattaa Googlen suositusten mukaan pitää erikieliset sisällöt erillään aliverkko-osoitteita tai alihakemistoja käyttämällä. Googlen Webmaster-työkaluihin lukeutuvan Geographic Targeting - eli maantieteellisen kohdistustyökalun avulla voit määritellä kullekin alihakemistolle tai aliverkko-osoitteelle maantieteellisen kohdealueen. Näin voit paikallistaa sivustosi ilman erillisiä ylätason verkkotunnuksia.

Muista myös muut hakukoneet

Google on tunnetusti internetin suosituin hakukone, mutta tietyillä markkina-alueilla sen paikalliskilpailijat ovat sitä suositumpia. Esimerkiksi Tsekissä paikallinen Seznam on eniten käytetty hakukone, Kiinassa taas Baidu on suosituin. Hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet pätevät kaikkiin eri hakupalveluihin, mutta kullakin hakukoneella on kuitenkin oma algoritminsa ja omat ominaispiirteensä. Hakukoneoptimointi onnistuu parhaiten, kun tutustut kunkin hakukoneen algoritmiin ja hakusanoja koskevaan logiikkaan.

Ottamalla kulttuurin, kielen ja hakukoneoptimoinnin koukerot huomioon kaikilla kohdemarkkinoillasi luot toimivia monikielisiä sivustoja ja laajennat liiketoimintaasi internetin avulla globaaleille markkinoille.






Kirjoittajasta:


Christian Arno on globaalin käännöstoimisto Lingo24:n perustaja ja toimitusjohtaja.














********************************************

Viime hetken kaupallinen viesti:

Haaga-Heliassa on alkamassa Matkailun, vapaa-ajan ja elämystalouden sähköinen liiketoiminta erikoistumisopinnot. 30 nopan kokoinen näppärä kokonaisuus huippuopetusta erittäin edullisesti. Hakuaika loppuu 26.11.2011, joten hae heti!