Haluaisitko käyttää noin 30 minuuttia aikaasi tehostaaksesi matkailuyrityksesi internetmarkkinointia hyödyntämällä sosiaalista mediaa? Seuraa siis näitä ohjeita.
Kuva Janne Ruuttunen |
Jatkamme siis huippusuosittua sarjaa, missä kerron ne toimenpiteet, mitkä jokaisen matkailuyrityksen kannattaa vähintään tehdä.
Mikäli et ole ennen tutustunut sarjaan, aloita siihen sukeltaminen sarjan ensimmäisestä osasta internetmarkkinoinnin perusteet.
Muista myös suositella sitä ystävillesi vaikkapa Facebookissa tai tykätä sitä artikkelin lopussa.
Tietojen lisääminen TripAdvisoriin
TripAdvisor on maailman suosituin matkailusivusto. Siellä matkailijat suosittelevat toisilleen erilaisia matkailupalveluita. Sinne yrityksesi tietojen lisääminen tapahtuu ilmaiseksi.1) Mene sivulle www.tripadvisor.com ja tutustu palveluun.
2) Mene sivulle www.tripadvisor.com/owners
3) Valitse jokin seuraavista vaihtoehdoista klikkaamalla otsikkoa
a) Hotel/accommodation
- valitse tämä, jos edustat jonkinlaista majoitusta tarjoavaa yritystä (myös mökkikylät)
b) Vacation rental
-tämä on maksullinen loma-asunnoille tarkoitettu palvelu, älä valitse tätä tällä kertaa
c) Restaurant
- Kaikenlaiset ravintolat
d) Attraction
- täältä löytyy kaikki loput
4) Seuraavalla sivulla kirjoita yrityksesi nimi ja hae sitä painamalla nappia "search"
5) Jos yrityksesi jo on palvelussa jatka painamalla "Register my business". Tällöin pääset todistamaan palvelulle, että todella omistat kohteen ja saat muokata kohteesi tietoja ja vastata asiakkaidesi jättämiin palautteisiin.
6) Jos yritystäsi ei löydy, etsi hakulaatikon alapuolelta "Tell us more about it."
7) Täytä jokainen kenttä englanniksi mahdollisimman hyvin. Muutama vinkki:
a) Täytettävien kenttien kohdalla on usein harmaalla ohjeita, seuraa niitä
b) "Your connection with this listing:" tarkoittaa asemaasi yrityksessä eli esim. Owner omistaja.
c) URL tarkoittaa www-osoitetta
d) State or province - laita alueen mukaan esim. Southern Finland tai Western Finland.
e) Jos et tiedä mitä jokin kenttä tarkoittaa eri palveluissa, tarkista se esim. Googlen Translate palvelusta.http://translate.google.com/
f) Kannatta täyttää jokainen kohta. Kaikki * merkityt ovat pakollisia. Joissakin kentissä on myös kohta "Not sure" jonka voit rastittaa mikäli et tieddä.
g) Muista lisätä myös kohteesi kuva. Kuvaksi kelpaa vain kohteesta maksimissaan 100kb eli 0,1mb kokoinen vaakatasossa oleva kuva. Kuvia saa helposti pienennettyä Picresize palvelulla http://www.picresize.com/
h) Tee yrityksestäsi houkutteleva kuvaus. Voit käyttää enintään 75 sanaa ja on suositeltavaa käyttää niin monta kuin mahdollista.
i) Muista rastia "*Check this box to certify that you" -kohta. Tällä vakuutat, että olet virallinen edustaja yrityksellesi.
8) Tarkista vielä kerran kaikki kohdat huolellisesti
9) Paina lopuksi "Submit" nappia sivun lopussa. Jos saat herjan palaa edelliselle sivulle korjaamaan ko. kohta painamalla selaimen avulla. (pidä samalla peukut pystyssä, että äsken antamasi tiedot ovat tallella)
10) Kun olet saanut ilmottautumisen tehtyä onnistuneesti saat muutaman viikon sisällä TripAdvisorista sähköpostin, jossa kerrotaan josko yrityksesi on palveluun hyväksytty tai josko ilmottautumisesi vaatii muutoksia.
11) Alat saamaan TripAdvisorilta myös muita sähköposteja, missä myydään erilaisia lisäpalveluita. Näihin ei tarvitse tässä vaiheessa reagoida.
TripAdvisoria voi hyödyntää myös monella muulla tavalla, mutta siitä ehkä joku toinen kerta. Muista siis seurata tätä blogia aktiivisesti vaikkapa tilaamalla se suoraan sähköpostiisi.
-------------------------------------------------------------------
Jos haluat tutustua muihin tehokkaisiin kansainvälisiin sähköisiin jakelukanaviin kannattaa tilata alueellesi oma Sähköiset jakelukanavat haltuun! –työpaja, jonka yritykseni on kehittänyt yhdessä Savonlinnan seudun osaamiskeskuksen kanssa.
Aikaisemmat osat
Osa 1 Internetmarkkinoinnin perusteet sarjan esittely ja valmistelutehtäväOsa 2 viiden linkin hankkiminen
Osa 3 Google tunnusten hankkiminen
Osa 4 Laita yrityksesi Googlen kartalle
Osa 5 Kotisivujesi tehostaminen