Moni majoitusyrittäjä miettii parhaillaan kannattaako Booking.com palveluun liittyä. Tämä kirjoitus antaa sinulle vastauksen.
Mukana olo ei vaadi yksinoikeutta Booking.comille, voit pitää myynnissä vain osan kapasiteetistasi ja irtisanoa sopimuksesi milloin vain.
Lisäksi mukana oleminen vaatii aktiivista kapasiteetin päivittämistä heidän varausjärjestelmäänsä, joka hieman yllättäen on joidenkin mielestä hieman sekava käyttää.
Booking.com palvelu on suunniteltu erittäin helppokäyttöiseksi eli samalla tehokkaaksi. Tästä voisivat oikeastaan kaikki suomalaiset matkailun verkkokaupat ottaa mallia!
Koska heidän sivunsa on erittäin tehokas, on heillä varaa erittäin agressiiviseen hakukonemainontaan. Tätä he tekevät väistämättä myös majoitusyrityksen nimellä. Tällöin on vaarana se, että ne asiakkaat, jotka olisivat muuten tulleet sivuillesi menevätkin Booking.com sivuille jolloin menetät 15% varauksesta Booking.comille hieman turhaan, kuten tästä Iso-Naappilan Loman kuvasta ymmärrät.
Palvelu on ensisijaisesti niille, jotka ovat jo päättäneet tulla matkailemaan syystä tai toisesta alueellesi, eikä niinkään niille, jotka etsivät ideoita matkoilleen. Palvelun kautta voit kuitenkin saada asiakkaita, joita et olisi ikinä muuten saanut. Tosin hyvällä asiakaspalvelulla voit saada näistä satunnaiskävijöistä vakituisia asiakkaita kohteellesi.
Booking.com palvelun kautta voi myös saada oman varausikkunan kotisivuillesi. Tämän palvelun kautta tehdyt varaukset maksavat 3%. Oman varausvälilehden saa myös yrityksen Facebook-sivuille, kuten esimerkiksi ruotsalainen Treehotel on tehnyt. Tämä ei kuitenkaan (kuten muutkaan Facebook-kaupat) ole ainakaan vielä osoittautunut kovinkaan tehokkaaksi myyntikanavaksi.
Booking.comin kautta saat myös majoitustarjontasi useisiin muihin kanaviin, kuten Googlen Mapsiin. kuten tämä Hotelli Helsinki haun esimerkki näyttää.
Tämän jälkeen Booking.com kokoaa tietosi ja kohteesi kuvat yrityksesi kotisivuilta puolestasi, joten pääset erittäin helpolla. Ylipäätään muutenkin on yrityksen asiakaspalveluasenne erittäin hyvä. Myös tästä voisivat monet kotimaiset matkailun verkkomyyjät ottaa oppia!
Alkuun pääsee yhteistyökumppani -sivulta klikkaamalla "Rekisteröinti" nappia, joka on piilotettu melko hyvin Booking.com sivuille.
Yksikään (sähköinen)jakelukanava ei tule ratkaisemaan yrityksen myyntiä kokonaisuudessaan vaan tulot tulevat monesta eri kanavasta.
Booking.com on mielestäni kuitenkin yksi parhaista tavoista aloittaa matka kohti tehokasta sähköisten jakelukanavien hallintaa.
-----------------------------------------------------------------------
Lue myös:
Näin liityt mukaan TripAdvisoriin
Näin lisäät yrityksesi Googlen kartalle
Kirjoittajasta:
Ilkka Kauppinen on Suomen johtava matkailun internetmarkkinoinnin osaaja. Löydät hänet lisäksi Twitteristä sekä Google+
Mikä on Booking.com
Booking.com on majoitusvuorokausilla mitattuna maailman suurin majoitusvaraamo verkossa. Sen pääkonttori on Amsterdamissa ja sen omistaa Yhdysvaltalainen Priceline.com. Yrityksen oman ilmoituksen mukaan sen sivuilla käy 30 miljoonaa yksittäistä kävijää kuukaudessa. (määre muuten puuttuu ko. sivuilta)Mitä mukana oleminen maksaa?
Booking.com ei vaadi minkäänlaista aloitus- tai kk-maksua vaan pyytää jokaisesta heidän kauttaa tulevasta varauksesta 15% komission. Jos myyt siis 100 eurolla huoneen, tilität siitä kuun lopussa Booking.comille 15 euroa. Muita kustannuksia ei tule.Mitä mukana oleminen vaatii
Mukaan pääsee hotellien lisäksi B&B:itä, mökit, huoneistot ja oikeastaan lähes kaikki maksullista majoitusta sisätiloissa tarjoavat kohteet.Mukana olo ei vaadi yksinoikeutta Booking.comille, voit pitää myynnissä vain osan kapasiteetistasi ja irtisanoa sopimuksesi milloin vain.
Lisäksi mukana oleminen vaatii aktiivista kapasiteetin päivittämistä heidän varausjärjestelmäänsä, joka hieman yllättäen on joidenkin mielestä hieman sekava käyttää.
Haitat
Booking.comilla on vaatimus/toive, että heidän sivuiltaan pitää löytyä halvin mahdollinen hinta, joten kaikkein paraskatteellisia asiakkaita ei tätä kautta yleensä saa. Tämän haittoja voi vähentää poistamalla Booking.com kapasiteetti esim. joulusesongilta.Booking.com palvelu on suunniteltu erittäin helppokäyttöiseksi eli samalla tehokkaaksi. Tästä voisivat oikeastaan kaikki suomalaiset matkailun verkkokaupat ottaa mallia!
Koska heidän sivunsa on erittäin tehokas, on heillä varaa erittäin agressiiviseen hakukonemainontaan. Tätä he tekevät väistämättä myös majoitusyrityksen nimellä. Tällöin on vaarana se, että ne asiakkaat, jotka olisivat muuten tulleet sivuillesi menevätkin Booking.com sivuille jolloin menetät 15% varauksesta Booking.comille hieman turhaan, kuten tästä Iso-Naappilan Loman kuvasta ymmärrät.
Hyödyt
Booking.com ehdot ovat erittäin joustavat. Voit mm. määritellä sinulle sopivat peruutusehdot ja päättää olevasi mukana vain osalla kapasiteetistasi. Varausten vakuudeksi on luottokortti, joten voit myös laskuttaa ns. noshow:sta eli asiakkaasta, joka ei ilmesty paikalle.Palvelu on ensisijaisesti niille, jotka ovat jo päättäneet tulla matkailemaan syystä tai toisesta alueellesi, eikä niinkään niille, jotka etsivät ideoita matkoilleen. Palvelun kautta voit kuitenkin saada asiakkaita, joita et olisi ikinä muuten saanut. Tosin hyvällä asiakaspalvelulla voit saada näistä satunnaiskävijöistä vakituisia asiakkaita kohteellesi.
Muuta
Palvelun kerää aktiivisesti palautteita asiakkailtaan. Näitä ei kannata turhaan pelätä, vaan ottaa ne tuotekehityksesi tueksi. Jos jokainen asiakas valittaa vessojesi siisteydestä, on kenties aika tehdä asialle jotain. Toisin kuin esimerkiksi TripAdvisor-palvelussa, et voi kommentoida palautteitasi.Booking.com palvelun kautta voi myös saada oman varausikkunan kotisivuillesi. Tämän palvelun kautta tehdyt varaukset maksavat 3%. Oman varausvälilehden saa myös yrityksen Facebook-sivuille, kuten esimerkiksi ruotsalainen Treehotel on tehnyt. Tämä ei kuitenkaan (kuten muutkaan Facebook-kaupat) ole ainakaan vielä osoittautunut kovinkaan tehokkaaksi myyntikanavaksi.
Booking.comin kautta saat myös majoitustarjontasi useisiin muihin kanaviin, kuten Googlen Mapsiin. kuten tämä Hotelli Helsinki haun esimerkki näyttää.
Miten liittyä
Booking.comilla on oma toimisto Helsingissä, jossa suomea puhuvat henkilöt palvelevat sinua oikein tehokkaasti. Liittymiseksi on täytettävä vain yhden sivun kaavake sekä allekirjoitettava sopimus. Kannattaa myös lukea monisivuinen sopimuksen liite, vaikka se onkin kirjoitettu naurettavan pienellä fontilla.Tämän jälkeen Booking.com kokoaa tietosi ja kohteesi kuvat yrityksesi kotisivuilta puolestasi, joten pääset erittäin helpolla. Ylipäätään muutenkin on yrityksen asiakaspalveluasenne erittäin hyvä. Myös tästä voisivat monet kotimaiset matkailun verkkomyyjät ottaa oppia!
Alkuun pääsee yhteistyökumppani -sivulta klikkaamalla "Rekisteröinti" nappia, joka on piilotettu melko hyvin Booking.com sivuille.
Kannattaako liittyä mukaan?
Mielestäni oikeastaan jokaisen suomalaisen matkailuyrityksen pitäisi keskittyä enemmän sähköisten myyntikanavien hyödyntämiseen. Tähän kuuluu myös aktiivinen kanavanhallinta ja tuottojen maksimoiminen.Yksikään (sähköinen)jakelukanava ei tule ratkaisemaan yrityksen myyntiä kokonaisuudessaan vaan tulot tulevat monesta eri kanavasta.
Booking.com on mielestäni kuitenkin yksi parhaista tavoista aloittaa matka kohti tehokasta sähköisten jakelukanavien hallintaa.
-----------------------------------------------------------------------
Lue myös:
Näin liityt mukaan TripAdvisoriin
Näin lisäät yrityksesi Googlen kartalle
Kirjoittajasta:
Ilkka Kauppinen on Suomen johtava matkailun internetmarkkinoinnin osaaja. Löydät hänet lisäksi Twitteristä sekä Google+