Minua jurppii. Olo on kuin kapakan vessan siivoojalla vilkkaan lauantai-illan jälkeen. Yksi oksennus vielä menisi, mutta useampi samana iltana on liikaa.
Olen törmännyt viime aikoina turhan moneen oksennukseen ruudulla. Nyt puhun blogeista, joiden suurkuluttaja olen.
Kun lukee blogia, jonka aihe on kiinnostava, mutta joka on oksennettu ruudulle ilman yhtään väliotsikkoa tai joka on niin pitkä, että välillä pitää käydä haukkaamassa hiukopalaa, tuntuu kuin olisi ravintolassa tilannut pihvin, mutta saanut nakit. Lukijalla on tiedon jano, mutta kirjoittaja hukuttaa hänet informaation valtamereen.
Sammunutta liekkiä ei sytytetä itsestään selvillä aloituksilla eikä n?pp?imist?n puuttuvilla kirjaimilla.
***
Olen törmännyt viime aikoina turhan moneen oksennukseen ruudulla. Nyt puhun blogeista, joiden suurkuluttaja olen.
Kun lukee blogia, jonka aihe on kiinnostava, mutta joka on oksennettu ruudulle ilman yhtään väliotsikkoa tai joka on niin pitkä, että välillä pitää käydä haukkaamassa hiukopalaa, tuntuu kuin olisi ravintolassa tilannut pihvin, mutta saanut nakit. Lukijalla on tiedon jano, mutta kirjoittaja hukuttaa hänet informaation valtamereen.
Sammunutta liekkiä ei sytytetä itsestään selvillä aloituksilla eikä n?pp?imist?n puuttuvilla kirjaimilla.
Viisi vinkkiä parempiin blogiteksteihin:
1. Optimoi otsikko
Blogin otsikon pitäisi olla yhtä aikaa konkreettinen, houkutteleva ja hakukoneystävällinen eli sisältää hakusanoja, joita kohdeyleisösi yleensä käyttää. Ei ole helppo tehtävä, muttei mahdotonkaan ja ehdottomasti vaivan väärti: teksti lattean otsikon takana jää kaikumaan kuin huuto Kainuun korpeen, ellei kukaan klikkaa edes otsikkoa.
2. Aloita terävästi
Täräytä heti alkuun jotain terävää, joka jatkaa otsikon herättämää uteliaisuutta. Älä heitä lukijalle märkää rättiä naamalle jo heti alkumetreillä aloittamalla tyyliin ”jo muinaiset foinikialaiset”.
3. Rytmitä väliotsikoilla
Yhteen putkeen kirjoitettu teksti ilman väliotsikoita hyydyttää teräskuntoisimmankin lukijan. Maratonin sijaan blogikirjoitusta kannattaa ajatella enemminkin intervalliharjoituksena: lyhyet kappaleet ja väliotsikkoja hengähdystauoiksi.
4. Selkeytä tehosteilla
• Listaa asioita luetteloksi
• Lihavoi tärkeät sanat
• Kuvita teksti sopivalla kuvalla tai kaaviolla
5. Lopeta ajoissa
Vaikka sinulla on varmasti paljon tietoa kirjoittamastasi asiasta ja haluaisit kertoa vielä kaikesta muustakin siihen liittyvästä, kaikkea ei kannata ympätä samaan postaukseen vaan jakaa asia vaikka juttusarjaksi. Näin lukija tietää jo odottaa, mitä tuleman pitää. Lopeta myös koukuttavasti niin, että saat lukijasi toimimaan.
Bonusvinkki
Jos edellä lukemasi vaikuttaa ylivoimaiselta, käytä ammattimaista toimittajaa.
Blogin otsikon pitäisi olla yhtä aikaa konkreettinen, houkutteleva ja hakukoneystävällinen eli sisältää hakusanoja, joita kohdeyleisösi yleensä käyttää. Ei ole helppo tehtävä, muttei mahdotonkaan ja ehdottomasti vaivan väärti: teksti lattean otsikon takana jää kaikumaan kuin huuto Kainuun korpeen, ellei kukaan klikkaa edes otsikkoa.
2. Aloita terävästi
Täräytä heti alkuun jotain terävää, joka jatkaa otsikon herättämää uteliaisuutta. Älä heitä lukijalle märkää rättiä naamalle jo heti alkumetreillä aloittamalla tyyliin ”jo muinaiset foinikialaiset”.
3. Rytmitä väliotsikoilla
Yhteen putkeen kirjoitettu teksti ilman väliotsikoita hyydyttää teräskuntoisimmankin lukijan. Maratonin sijaan blogikirjoitusta kannattaa ajatella enemminkin intervalliharjoituksena: lyhyet kappaleet ja väliotsikkoja hengähdystauoiksi.
4. Selkeytä tehosteilla
• Listaa asioita luetteloksi
• Lihavoi tärkeät sanat
• Kuvita teksti sopivalla kuvalla tai kaaviolla
5. Lopeta ajoissa
Vaikka sinulla on varmasti paljon tietoa kirjoittamastasi asiasta ja haluaisit kertoa vielä kaikesta muustakin siihen liittyvästä, kaikkea ei kannata ympätä samaan postaukseen vaan jakaa asia vaikka juttusarjaksi. Näin lukija tietää jo odottaa, mitä tuleman pitää. Lopeta myös koukuttavasti niin, että saat lukijasi toimimaan.
Bonusvinkki
Jos edellä lukemasi vaikuttaa ylivoimaiselta, käytä ammattimaista toimittajaa.
Tuija Kauppinen
***
Kirjoittaja on yrittäjänä toimiva kokenut viestinnän ammattilainen, jonka intohimona on tolkullinen teksti. Muikeimmat kirjoitukset hän kynäilee matkailusta, retkeilystä, ravitsemuksesta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.