Mikä on hashtag eli #-tagi

Edellisen vuoden aikana hashtagien eli aihetunnisteen käyttö ja hyödyntäminen on yleistynyt markkinoinnissa. Hashtagia merkitään risuaidalla eli #-merkillä.

Hashtagien käyttäminen on yleisintä Instagramissa ja Twitterissä, mutta ne toimivat myös muissa palveluissa, kuten Facebookissa ja Google Plussassa.






Miten hankin oman hashtagin?


Hashtagia ei tarvitse rekisteröidä tai ilmoittaa mihinkään. Riittää vain, että kirjoitat ensimmäisen tilapäivityksen, jossa mainitset oman hashtagisi. Yleensä on yksinkertaisinta alkaa ensin käyttämään oman yrityksen nimeä (esim. #YliKaitala) ja kun taito kasvaa niin siirtyä ylevimpiin strategioihin.

Huomaa kuitenkin, ettet voi omia hashtagia, vaan kaikki muutkin ovat vapaita käyttämään sitä.

Miten voit hyödyntää hashtagia matkailumarkkinoinnissa?

1) Seuraa

Mitä yrityksestäsi tai alueestasi puhutaan. Tähän oivallinen työkalu on www.tagboard.com, joka seuraa tärkeimpien sosiaalisen median työkalujen hahstagien käyttöä.

Saman työkalun avulla voit myös uudelleenjulkaista valitulla hashtagilla julkaistuja päivityksiä ja kuvia, kuten olen tehnyt esimerkiksi lappilaisia luontaistuotteita myyvän yritykseni sivuilla.

2) Kokoa kasaan

Kokoa tapahtuman tai seminaarin keskustelut yhden tunnisteen alle. Tapahtumasi hashtag voi olla ihan mikä vain keksimäsi eli vaikka karkelot2015. Kannattaa kuitenkin ottaa käyttöön sellainen, joka ei ole jo käytössä, jottei sekoittumisen vaaraa ole. Tämänkin tarkastaminen onnistuu helposti TagBoardilla.

3) Innosta julkaisuun omalla #tagilla

Mainitse käyttämäsi hastag kohteessasi ja tuotteessasi. Voit myös innostaa asiakkaitasi käyttämään tunnistettasi vaikkapa lupaamalla jokaiselle tagin käyttäjälle ja näyttäjälle ilmaiset popcornit.

Myös erilaiset kilpailut, joissa palkitaan joko palkinnolla tai uudelleenjulkaisemalla päivitykset, jotka käyttävät tiettyä hashtagia, ovat hyvin tehtynä tehokkaita. Tätä hyödyntää tehokkaasti mm. https://instagram.com/ilovenorway/

4) Osallistu muiden keskusteluun

Olisitko innostunut keskustelemaan vaikkapa #lähiruokatreffit:stä, muttet tiedä mistä löydät siihen sopivaa seuraa? Eikun Twitterin haku päälle ja keskustelemaan! Ajankohtaisi aiheita löytyy myös seuraamalla Oululaisen kerrostalon vaatekaapissa sijaitsevaa suomiTwiittaa -bottia

5) Löydä uusia seuraajia

Haluatko, että jostain aiheesta kiinnostuneet sosiaalisen median käyttäjät huomaavat sinut? Kannattaa tällöin käyttää ajankohtaisia tai muuten vain suosittuja hashtageja omissa päivityksissä. Tämä on tehokas tapa saada lisää seuraajia Twitterissä ja varsinkin Instagramissa, missä voit liittää kuvaasi jopa 30 eri hashtagia.Esimerkikis jos kuvaat kuusenkerkkiä kannattaa se merkitä tagilla #kuusenkerkkä.

Hyviä #-tageja liitettäväksi kuvaan löytää helpoiten suosituista saman alan Instagram-tileistä. Omaa työtä helpottava tapa on pitää hyviä usein käyttämiä hashtageja puhelimessa vaikkapa muistiossa muistissa ja kopioida niitä sieltä tarvittaessa Instagramin kommenttikenttään. Tässä on myös se etu, että itse kuvasi pysyy tällöin "puhtaana"

Kaipaisitko tarkempia neuvoja?


Mikäli haluaisit kuulla näistä ja monista muista sähköisen liiketoiminnan asioista lisää niin NYT kannattaa olla hereillä!

Haaga-Helian avoimessa ammattikorkeakoulussa on alkamassa jälleen Matkailun sähköisen liiketoiminnan opinnot, jonka kautta useat ovat saaneet uutta potkua vässähtäneelle uralleen ja uutta virtaa yritykseensä.

Lisätietoa sähköisen liiketoiminnan opinnoista

Koulutus kestää lukukauden syyskuusta 2015 huhtikuuhun 2016 ja on 30 opintopisteen arvoinen. Se soveltuu oivasti myös työn ohella tehtäväksi ja on huippuedullinen, vain 300 EUR /koko vuosi!

Erään palautteen mukaan osallistuminen tähän suunnittelemaani ja osin vetämääni opintokokonaisuuteen oli "elämän paras teko!"