Instagram-markkinoinnin perusteet

Mikä on Instagram ja markkinointi Instagramissa

Instagram on kuvien jakopalvelu, jossa kuvia voi "parantaa" lukuisilla eri suodattimilla ja jakaa ne seuraajilleen. Instagramissa voi myös markkinoida tehokkaasti omia tuotteita tai palveluita.

www.instagram.com/ilkkakauppinen
Palvelussa voit myös tykätä, kommentoida ja seurata muiden palveluun jakamia kuvia.

Toisin kuin vaikkapa Facebookissa, et kysy oletuksena kaveriltasi lupaa hänen seuraamisestaan vaan voit seurata ketä vain, joka pitää tiliänsä avoimena.

Palvelussa ovat erittäin keskeisessä roolissa hashtagit (#-tagit) 

Ketkä käyttävät Instagramia


Instagramia on pidetty pitkään nuorten kanavana, mutta sen käyttäjien keski-ikä on jatkuvassa kasvussa. Käyttäjistä aktiivisimpia ovat urbaanit naiset. 

Kuinka hyödynnän Instagramia markkinoinnissa?


Yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää Instagramia kahdella eri tapaa:


  1. Perustaa tilin, jolle koota mahdollisimman paljon seuraajia.
  2. Saada muut Instagram-käyttäjät julkaisemaan kuvia mahdollisimman paljon kuvia yrityksen tuotteista ja palveluista Instagramissa. Tällöin hyödynnetään yleensä yrityksen omaa  tai omia hashtageja.

Yleensä hyödynnetään näitä kumpaakin strategiaa yhdessä.

Miten alkuun?


Kuten kaikkien muidenkin sosiaalisen median työkalujen hyödyntämisen yrityksesi markkinoinnissa aloitat Instagramin käytön avaamalla itsellesi oman henkilökohtaisen Instagram-tilin. Opittuasi Instan perussäännöt ja parhaat käytänteet voit siirtyä käyttämään sitä yrityksesi markkinoinnissa.

Kannattaa myös seurata jo hyvin menestyviä kaupallisia Instagram-tilejä ja ottaa niistä oppia. Hyviä esimerkkejä Instagamin hyödyntämisestä markkinoinnissa ovat mm. seuraavat:




Kuinka saat seuraajia Instagram-tilillesi?


Tässä blogissa on myöhemmin luvassa kirjoitus siitä, miten saat tilillesi lisää aktiivisia seuraajia. Luvassa myös asiaa uusista Instagramin maksullisista mainostusmahdollisuuksista. Kannattaa siis tilata tämän blogin kirjoitukset suoraan sähköpostiisi!