Markkinointi sosiaalisessa mediassa parhaimmillaan luo uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Facebookin, Twitterin, Instagramin ja muiden palveluiden valjastaminen brändin rakentamisen ja myynnin tehostamisen välineiksi on paitsi houkuttelevaa, myös hyödyllistä. Kustannustehokkuus, näkyvyyslisä ja mutkaton vuoropuhelu ovat vain muutamia niistä tekijöistä, joiden vuoksi yritysten some-ryntäys on täydessä vauhdissa.
Suuria voittoja ei kuitenkaan tavoitella ilman riskejä. Tämä liike-elämän kultainen sääntö pätee myös some-maailmassa. Nämä viisi yleisintä kompastuskiveä auttavat ymmärtämään, mistä on kyse ja kuinka välttää virheet.
Sosiaalisen median roolin yrityksen äänitorvena ovat ymmärtäneet monet muutkin. Kysymys kuuluu, jaksaako käyttäjän silmä poimia ruudulta juuri sinun mainoksesi? Selväkään viesti ei välttämättä kuulu pelkästään toitottamalla. Ei riitä, että olet läsnä: sinun on myös erotuttava eduksesi. Kohahduta lyömättömällä sisällöllä tai säväytä visuaalisella elementillä, jota some-käyttäjä ei voi noin vain ohittaa. Osallista ja luo verkostoja, jotka leviävät kulovalkean tavoin.
Toisin kuin hallittu viestintä, sosiaalinen media elää omaa elämäänsä. Sisältöä voidaan jakaa eteenpäin ja kommenttikentät täyttää toinen toistaan värikkäämmillä viesteillä. Some-kentällä maineenhallinta ei ole enää sätkynukke, jonka langat on helppo pitää käsissä. Asiakaspalvelulla, aitoudella ja positiivisella asenteella voit voittaa tämän vaikutusvaltaisen puskaradion puolellesi. Tartu negatiiviseen sisältöön määrätietoisesti mutta tee se läpinäkyvästi: piiloteltuja virheitä on hankalampi saada myöhemmin anteeksi.
Vaikka sosiaalisen median kehutaan olevan perinteisiä markkinointikanavia kustannustehokkaampi, voi sen hallinta olla aikaavievää ja vaatia erityisosaamista. Paras tapa on palkata oikeat henkilöt tuottamaan sisältöä ja käyttämään eri kanavia näppärästi. Myös alan koulutuksista voi olla suuri apu. Suunnitelmallisuus on some-aktiivin paras ystävä: sen avulla optimoit ajankäytön ja dokumentoit sekä hyvät että kehittämistä vaativat keinot talteen tulevaisuuden varalle.
Siinä missä painettu tieto on tavallisesti huolellisesti tarkastettu, verkkosisältö ei valitettavan usein ole. Tällöin harhaanjohtavan markkinoinnin ja luottamuksellisten tietojen vuotamisen riski kasvaa. Säilytä kontrolli sisällöstä, jota yrityksesi tai kolmas osapuoli julkaisee, ennen kuin se on suuren yleisön nähtävillä. Vaikka julkaisu elää vapaaksi päästyään omaa elämäänsä, voit ainakin varmistaa, että et kompastu heti lähtöviivalla.
Some-strategiasi on hyvä sisältää selkeät päämäärät ja keinot niihin pääsemiseksi. Oikeiden työkalujen avulla saat selville, tuottavatko ne tulosta. Kuinka suuri osa myynnistä oli lähtöisin Facebook-kampanjasta? Omaksuttiinko brändi-identiteetti Instagramissa? Monitoroimalla toimintaasi sosiaalisessa mediassa saat selville, tuottaako työsi todella hedelmää. Sadonkorjuukausi palkitsee ahkerimmat.
Kirjoittaja on online-markkinoija, joka työskentelee Suomen Country Managerina yrityksessä Saleduck. Hän tarkastelee alan ilmiöitä ja vainuaa uusia trendejä kansainvälisestä kasvuyrityksestä käsin.
Suuria voittoja ei kuitenkaan tavoitella ilman riskejä. Tämä liike-elämän kultainen sääntö pätee myös some-maailmassa. Nämä viisi yleisintä kompastuskiveä auttavat ymmärtämään, mistä on kyse ja kuinka välttää virheet.
Älä eksy SoMe-viidakkoon |
1. Hukkuminen massaan
Sosiaalisen median roolin yrityksen äänitorvena ovat ymmärtäneet monet muutkin. Kysymys kuuluu, jaksaako käyttäjän silmä poimia ruudulta juuri sinun mainoksesi? Selväkään viesti ei välttämättä kuulu pelkästään toitottamalla. Ei riitä, että olet läsnä: sinun on myös erotuttava eduksesi. Kohahduta lyömättömällä sisällöllä tai säväytä visuaalisella elementillä, jota some-käyttäjä ei voi noin vain ohittaa. Osallista ja luo verkostoja, jotka leviävät kulovalkean tavoin.
2. Kontrollin menetys
Toisin kuin hallittu viestintä, sosiaalinen media elää omaa elämäänsä. Sisältöä voidaan jakaa eteenpäin ja kommenttikentät täyttää toinen toistaan värikkäämmillä viesteillä. Some-kentällä maineenhallinta ei ole enää sätkynukke, jonka langat on helppo pitää käsissä. Asiakaspalvelulla, aitoudella ja positiivisella asenteella voit voittaa tämän vaikutusvaltaisen puskaradion puolellesi. Tartu negatiiviseen sisältöön määrätietoisesti mutta tee se läpinäkyvästi: piiloteltuja virheitä on hankalampi saada myöhemmin anteeksi.
3. Osaamis- ja aikapula
Vaikka sosiaalisen median kehutaan olevan perinteisiä markkinointikanavia kustannustehokkaampi, voi sen hallinta olla aikaavievää ja vaatia erityisosaamista. Paras tapa on palkata oikeat henkilöt tuottamaan sisältöä ja käyttämään eri kanavia näppärästi. Myös alan koulutuksista voi olla suuri apu. Suunnitelmallisuus on some-aktiivin paras ystävä: sen avulla optimoit ajankäytön ja dokumentoit sekä hyvät että kehittämistä vaativat keinot talteen tulevaisuuden varalle.
4. Väärät faktat
Siinä missä painettu tieto on tavallisesti huolellisesti tarkastettu, verkkosisältö ei valitettavan usein ole. Tällöin harhaanjohtavan markkinoinnin ja luottamuksellisten tietojen vuotamisen riski kasvaa. Säilytä kontrolli sisällöstä, jota yrityksesi tai kolmas osapuoli julkaisee, ennen kuin se on suuren yleisön nähtävillä. Vaikka julkaisu elää vapaaksi päästyään omaa elämäänsä, voit ainakin varmistaa, että et kompastu heti lähtöviivalla.
5. Syyn ja seurauksen välirikko
Some-strategiasi on hyvä sisältää selkeät päämäärät ja keinot niihin pääsemiseksi. Oikeiden työkalujen avulla saat selville, tuottavatko ne tulosta. Kuinka suuri osa myynnistä oli lähtöisin Facebook-kampanjasta? Omaksuttiinko brändi-identiteetti Instagramissa? Monitoroimalla toimintaasi sosiaalisessa mediassa saat selville, tuottaako työsi todella hedelmää. Sadonkorjuukausi palkitsee ahkerimmat.
Kirjoittaja: Kirsi Simunaniemi
Kirjoittaja on online-markkinoija, joka työskentelee Suomen Country Managerina yrityksessä Saleduck. Hän tarkastelee alan ilmiöitä ja vainuaa uusia trendejä kansainvälisestä kasvuyrityksestä käsin.