Teknologiatalo ei ole markkinoinnin asiantuntija
Jos olet rakennuttamassa uutta hotellia, on aivan selvää, ettet anna raksamiesten sisustaa sitä, etkä varsinkaan huolehtia hotellin markkinoinnista.
Tätä taustaa vasten on vaikea ymmärtää sitä kuvitelmaa, että teknologiatuottaja ja siellä työskentelevät koodarit ja muut insinöörimäisesti ajattelevat teknojampat ja -jatat ovat Internet-markkinoinnin asiantuntijoita.
Omien kokemusteni perusteella näin kuitenkin ajattelee suurin osa Suomen matkailuväestä.
Johtuuko tämä harha laiskuudesta, tietämättömyydestä vai tyhmyydestä. Oikeastaan se on minulle ihan sama.
Kannattaisiko teidän kuitenkin itse hiukan perehtyä Internet-markkinoinnin ihmeelliseen maailmaan tai jos eivät omat rahkeet riitä tilata matkailun Internet-markkinointipalvelut joltain joka on erikoistunut siihen? Tai edes joltain joka ymmärtää jotain markkinoinnista.
Monet tätä blogia lukevat ovat markkinoinnin ammattilaisia. Muistakaa, että Internetissä pätevät aivan samat säännöt kuin muuallakin. Kuten olen niin monta kertaa aikaisemminkin todennut: internet-markkinointi on vain markkinointia Internetissä.
Teknologiatoimittajanne voivat hoitaa tiettyjen Internet-markkinoinnin työkalujen käyttämisen. Joudutte myös mitä suurimmalla todennäköisyydellä olemaan heidän kanssaan yhteyksissä, kun kehitätte sähköistä markkinointianne.
Vastuu www-sivuston sisällöstä, yrityksenne markkinoinnin suunnittelusta ja toimenpiteistä pitää olla aina teillä, oman kohderyhmänne ja tuotteenne parhaalla asiantuntijalla.
Toisaalta…
Eihän teidän tarvitse onneksi huolehtia sivujenne markkinoinnista, kun kaikki Internet-markkinointiin suuntaamanne resurssit meni jo verkkopalvelua pystyttäessänne. Mutta ei se mitään, 1500 yksittäistä kävijää kuussa kotisivuillanne on ihan kiva määrä, eikö olekin? Näistäkin suurin osa on valitettavasti omia käyntejänne.
------------------------------------------------------------------------------------
Lisää:
Dynaaminen paketointi Suomessa
Matkailuteknologiaa ei kannata ostaa
Näin ostat matkailuteknologiaa
Osut Ilkka asian ytimeen tuolla ihan viimeisellä kappaleella, etenkin lauseella "kaikki Internet-markkinointiin suuntaamanne resurssit meni jo verkkopalvelua pystyttäessänne".
VastaaPoistaMelkoisen usein (alalla kuin alalla) törmää toimijaan, jonka panostukset verkkosivustoihin ja taustaratkaisuihin on valtavat suhteessa bisnekseen, mutta sitten unohdetaan kokonaan hankkia ne kävijät sinne sivuille.
Se nyt vaan on niin, että tuskin kovin moni kävijä löytää Urpon lomakylän uutta hienoa saittia, ellei Urpo itse pidä huolta että näkyy juuri niissä kohtaamispisteissä verkossa ja verkon ulkopuolella, jossa ihmisten mielissä on lomakylä (tai alue, johon Urpo on lomakylänsä pystyttänyt).
Tämä on sitä Ilkankin tarkoittamaa internet-markkinointia. Siihen panostukset eivät ole kertaprojekteja vaan jatkuvaa toimintaa. Ja tässä tehdään ero jyvien ja akanoiden välillä.
Sanoisinko jopa näin: markkinointi on investointi.
VastaaPoistaJep, se lienee ihan oikeutettu ilmaisu. :)
VastaaPoistawww.gosaimaa.fi on mielestäni hyvä esimerkki koodareiden tekemästä sivustosta. Minusta se on ja on aina ollut todella puiseva. Matkailun riemu ja ilo ei tule esille.
VastaaPoistaVerkkokaupasta on myös tulossa matkailuyrittäjän kannalta lähes käyttökelvoton. Siitä puuttuu kaikenlainen äly! Miten helppoa olisikaan jos asiakas voisi valita haluamalleen ajankohdalle majoituksen koneen etsimistä vapaista majoituspaikoista! Nyt homma ei todellakaan toimi noin, vaan asiakas joutuu tekemään kaiken työn.
Lukisin mielelläni blogipostauksen jossa ruotisit näiden maakunnallisten organisaatioiden osuutta matkailukentässämme.
Ainakin täällä Karjalassa näyttää pahasti siltä, että ne ovat niin pahasti ajastaan jäljessä, ettei niistä ole juuri yrittäjille tai asiakkaille iloa.
Aiaiai, hieno mutta vaarallinen aihe, jossa riittäisi ruotimista vaikka kokonaisen blogin aiheeksi.
VastaaPoistaLupaan palata siihen lähiaikoina, uskon että saamme siitä yhdessä hyvän sopan aikaan.
Ou jes, gosaimaa.fi on mahtava esimerkki saitista, joka on tehty vain tekemisen ilosta vailla mitään tavoitteita. Katsoin etusivua jokusen minuutin, mutta en pystynyt keksimään mitä tekijöillä on ollut tavoitteena. Ainakaan en innostunut erityisesti Saimaan alueesta...
VastaaPoistaKoodarit on olleet innoissaan kun mukaan on tungettu vaikka mitä, Facebookit yms mukaan lukien. Tulos on silti varsin mitätön ja sekava. Tähän kamaan valuu sitten EU tuet näköjään. Jippii!
Mahtavaa havainnointia gosaimaa.fi -sivustosta! Olen samaa mieltä, varsinkin kun sivusto kuuluu suosituimpiin matkailusivustoihin Suomessa, niin sivustojen pitäisi olla ajantasalla. Mitähän heidän pitäisi tehdä toisin?
VastaaPoistaMitä tulee verkkokauppaan, niin millainen ratkaisu sinne on tulossa? Mitkä olisi parempia vaihtoehtoja?
Suosituimpiin matkailusivuihin? Mihinkähän perustat tuon väitteen?
VastaaPoistaKävijämääriin. Nyt siis vain mitä löytyi pikaisesti katsastettuna TNSMetrix-palvelun kautta. Voi olla, että se valehtelee:)
VastaaPoistaToisaalta siellä on kärjessä pilkkueroja, mutta ei kai kukaan luule, että suomi24 oikeasti on pärjännyt matkailusivustona?
Tuo TNSmetrix onkin jännä juttu. Suomi24 on varmasti hyvin menestynyt matkailusivusto, koska siellä on asialle ihan erikseen vihkiytynyt osasto. Koko saittilla on Googlen AdPlannerin mukaan 1,1 miljoonaa uniikkia kävijää kuukaudessa, joten ei huono. Sen sijaan sen relevanssi matkailusivustona on mielestäni kyseenalainen... Mutta mikäs minä olen sitä määrittelemään.
VastaaPoistaGosaimaan osalta en voi kun olla ihmeissäni, jos se oikeasti on suosituimpien joukossa. Toisaalta, jos näin on niin kovin vaikeaa ei siis ole suosituimpien joukkoon päästä. :)
Anonyymi kyselee mitä pitäisi tehdä toisin sekä verkkokaupasta.
Oma (kärjistetty) mielipiteeni on, että Google korvaa tällaiset kaikenmaailman kokoelmasaitit ja että mitään verkkokauppaa ei tarvita.
Hyvän haun avulla kuluttaja löytää suoraan palveluntarjoajan sivulle ja Etelä-Karjalan Matkailu Oy:n jaloimpana missiona voisikin olla varmistaa, että toimijat löytyvät tarvittaessa.
Verkkokaupan osalta mielestäni olisi syytä panostaa olemaan mukana sisältöyhteistyön keinoin niissä paikoissa, joissa kuluttaja alunperin varaa matkaa johonkin. Ei siis ole pakko rakentaa yhtä verkkokauppaa lisää tähän maailmaan.
Tätä kirjoitellessa palasin mielessäni ajassa taaksepäin, ja pohdin erinäisiä omia reissujani (pääosin ulkomaille) sekä niihin liittyvää tiedonhankintaa. About kaikki kokemukset alueiden yhteissaiteista on varsin negatiivisia ja en ole kokenut saavani niistä hyötyä. En itse ole juuri nyt menossa Saimaalle, mutta en usko että gosaimaa.fi tarjoaisi jotain sellaista, joka perustelisi sen olemassa olon. Kyse on kuitenkin kokoelmasta linkkejä, jotka löydän muutenkin...
Pakko kai laittaa jotain tähän ketjuun, ettei ihan hulvattomaksi mene..
VastaaPoistaTotta on, että gosaimaa.fi ei vastaa nykyisellään siihen tarpeeseen täysin, mitä on ajateltavissa. Koodareiden vika sivuston "pirteä virkamiesilme" ei ole, vaan siinä on toteutunut ison ja osaavan, "uusmedioihin" erikoistuneen mainostoimiston näkemys nykyaikaisesta internet-sivustosta:)
Sivuston alkuperäinen idea oli olla innovatiivinen ja web 2.0 ajattelu oli vahvasti mukana. Mutta... toteutusta ei ole saatu aikaan. Tässä kohtaa on helppo sanoa, että vaihtakaa mainostoimistoa tai teettäkää sivut muualla. Ei onnistu ihan yksinkertaisesti, koska nykyisellään, kun ollaan Euroopan köyhintä aluetta, saadaan valitettavasti ottaa huomioon hankerahoituksen kiemurat. Ne ei ole niin notkeita, kuin suurten ajattelijoiden tuotokset.
Verkkokauppa itse asiassa on tyhjä ajatus minun mielestä, vaan palveluiden varattavuus ja ostettavuus pitää saada juurikin aina sinne, missä tuotteesta jotain puhutaan. Tämähän onnistuu ja jopa Etelä-Karjalassa näin tullaan tekemään lähitulevaisuudessa.
Mitä tulee linkkikokoelmaan, niin siitä varmasti riittäisi paljonkin sanottavaa, mutta sanonpahan yhden pointin, mitä ei ehkä tule aina mieleen, kun nettihörhöillään. Kaikki päätökset ei tapahdu netissä. Netissä saatavan tiedon tueksi pitää olla myös muuta mielikuvan rakentamiseen tarvittavaa aineistoa. Kun joku menee Pariisin sivuille tutkimaan asioita, niin hän jo valmiiksi tietää, että siellä on patonkia ja Eiffel. Mutta kun ulkomailta katsotaan Etelä-Karjalaa tai mitä tahansa evakkoaluetta, ei tiedetä mitään valmiiksi. Tähän ongelmaan Suomessa on yleisesti vastattu yhteismarkkinoinnillisilla toimenpiteillä ja tätä periaatettahan on toteutettu kirjavasti. Tämän yhteismarkkinoinnin ongelma on yleensä rahjoitus ja se, että miten markkinoinnin hyöty jakaantuu alueelle. Nettiportaali tai linkkikokoelma auttaa kummasti tasapuolistamaan Euroopan, valtion, kuntien ja yritysten rahojen markkinointiin käytetyn (yhteis)markkinoinnin tulosten tasapuolista jakoa. Ainakin niiden yritysten mielestä, jotka ovat älynneet alkaa seuraamaan omien sivujensa trafiikkia. E-K:ssa monien pienten yritysten sivuille yli puolet kävijöistä tulee gosaimaa.fi -sivuilta. Turhaa heille?
Jos ihan totta puhutaan, niin minusta Suomen matkailualan kotisivut ovat yleensa ihan kivoja, mutta samalla toivottoman tehottomia. Tämä taas johtuu siitä, että niille ei ole määritelty minkäänlaisia tavoitteita. Ja kun tavoitteita ei ole, on niitä hyvin vaikea saavuttaa.
VastaaPoistaAivan oikein Ilkka.
VastaaPoistaNyt on tietysti se, että miten tavoite määritellään. Eri toimijoilla on erilaiset tavoitteet.
Mutta yhtämieltä olen siitä, että huiskimalla mennään, kunhan vaan sivut on, niin se monasti riittää.
Naulan kantaan. Eli tehdään markkinointia vain markkinoinnin vuoksi. Siinä on parasta se, että tulos tai määränpää ei ole niin tärkeä, vaan se että ollaan liikkeessä tai edes esitetään sitä.
VastaaPoista