Dynaaminen paketointi

Mitä tarkoittaa dynaaminen paketointi?

1. Dynaamiseksi paketoinniksi kutsutaan ajattelumallia, jossa matkailija kokoaa itselleen sopivimman paketin erilaisia vaihtoehdoista ja palasista. Tämä määrittely on lähtöisin alan standardiksi muodostuneesta kattavasta matkailu sanastosta.

2. Tieteellisen määritelmän dynaamisesta paketoinnista voitte lukea Jorge Cardoson artikkelista, mutta sitähän ei suurin osa teistä jaksa lukea, sillä artikkeli näyttää ensisilmäyksellä pahasti akateemiselta kotkotukselta ja on lisäksi yli viisi sivua pitkä!

3. Eikö riitä? Kenties paras ja selkein esimerkki dynaamisesta paketoinnista on yhdysvaltalaisen Viatorin järjestelmä.

Missä viivyt dynaaminen paketointi?

Dynaamisen paketoinnin piti olla täällä Suomessa jo ainakin viisi vuotta sitten aktiivisessa käytössä. Useat tämän blogin lukijatkin muistavat minutkin puhumassa suu vaahdossa dynaamisen paketoinnin tärkeydestä erilaisissa matkailualan tapahtumissa viimeisten vuosien aikana.

Kannattaako dynaaminen paketointi?

Kuvio kertoo tässä tilanteessa enemmän kuin tuhat turhaa sanaa:

Kuten kuviosta huomaatte on dynaaminen paketoinnin arvo noussut läntisessä Euroopassa räjähdysmäisesti 2000-luvulla. Missä dynaaminen paketointi viipyy Suomen matkailussa? Kuuluuko Suomen matkailu ollenkaan muun Länti-Euroopan kanssa samalle viivalle? Missä vika, kun Itä-Eurooppakin on mennyt jo meistä ohi?

Mistä tilanne mielestäni johtuu?

Yleinen tietämättömyys


Kuten olen monta kertaa mm. matkailublogissani todennut, on kotimaan matkailuväen tieto- ja taitotaso sähköisestä kaupankäynnistä erittäin heikkoa. Tämä johtuu yleensä aivan puhtaasti omasta haluttomuudesta opetella uutta. Turha on minulle tulla selittämään, että aika ei riitä. Aika riittää juuri siihen, mihin sen haluaa riittävän.

Silloin tällöin se johtuu myös siitä, että matkailualan esimiehet ja johtajat eivät anna alaisilleen riittävästi aikaa paneutua uuteen ja yleensä liiketoimintaa kehittävään, sillä luppoaikahan on korkeasti koulutetun markkinointi- ja myyntihenkilön paras käyttää respan puolella, eikö olekin?

Tiedon pimitys

Ihmiset eivät ovat tienneet eri mahdollisuuksista ja ne jotka ovat tienneet (minä mukaanlukien) ovat tarjonneet vain itse edustamiaan tuotteita, jotka ovat olleet oikeasti vasta varhaisessa kehitysvaiheessa.

Arvostuksen puute

Sähköinen kaupankäynti ei sovi meidän yritykselle, koska ... (täyttäkää itse) Olen täysin varma, ettette keksi tuohon oikeasti mitään kriittistä tarkastelua kestävää.

Lainsäädäntö

Valmismatkalainsäädäntö on dynaamisen paketoinnin lainsäädännön osalta monimutkaista. Niin se on viinanmyynninkin kohdalta. Suurin osa teistä on tietääkseni onnistunut sen kuitenkin selvittämään.

Teknologian monimutkaisuus

Suomi on korkean teknologian maa, vai onko? Miten on mahdollista, että muualla on onnistuttu tekemään dynaamisen paketoinnin järjestelmiä jo useita vuosia sitten? Muuttaisin tämän kohdan mielummin kohdaksi suomalaisten teknologiatalojen kädettömyys.

Prosessien monimutkaisuus


"Mut miten silloin käy, jos asiakas tilaa ohjelmapalvelutuotteen osana majoitustaan, eikä juuri sinä päivänä ole riittävästi muita safareille lähtijöitä?" Voivoi. Tehkää tuotteistanne niin mielenkiintoisia, etä niillä on oikeasti kysyntää.

Odottelemme siis edelleen aidosti dynaamisen mahdollistavia järjestelmiä tänne Suomeen. Oma vinkkini sitä haikaileville on: onko matkailun tietojärjestelmät pakko ostaa aina Suomesta?

Tämä postaus dynaamisesta paketoinnista sai alkunsa imartelusta, se kannattaa aina. Toivottavasti saitte mitä halusitte.

18 kommenttia:

  1. Dynaamisen pakkaamisen seurauksista vastannee pakkaaja itse:
    http://www.youtube.com/watch?v=c6EvwshRiF4&feature=related

    VastaaPoista
  2. Sana on vapaa, joten jätän tämänkin kommentin ja linkin paikalleen ottamatta sen enempää kantaa juuri nyt itse videoon.

    Toivonpa vain, että ko. yrityksen edustajat osaavat reagoida saamaansa julkisuuteen tilanteen vaatimalla tavalla.

    Kommentteja saa jättää myös reilusti ihan omalla nimellä.

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoisia ajatuksia. Otan postauksesi niin että kommentoit dynaamisesta paketointia noin niin kuin yleisellä tasolla? Itse veisin analyysiä pidemälle ja määrittelisin millä ”areenalla” asiaa käsitellään, kotimaanmatkailu, Suomeen suuntautuva matkailu vai Suomesta ulkomaille suuntautuva matkailu? Tämä ehkä selkeyttäisi tilannetta koska haasteet (erityisesti tekniikka) ovat aika lailla eri kehitysvaiheissa.

    En ”osta” käsitystäsi teknologian monimutkaisuuden vaikutuksesta, mielestäni kysymys on enemmäkin yrittäjäriskin välttelemisestä. Tällaista järjestelmää ei rakenneta (tai oteta käyttöön) avustuksilla tai määräaikaisilla projekteilla vaan sen ”omistuksen” tulee olla selkeästi kaupallinen.

    Yleisellä tasolla syyt jotka nostat esille ovat oikeansuuntaisia, mutta mielestäni kaiken taustalla lymyää kysymys jota nimität ”prosessin monimutkaisuudeksi”. Mielestäni tässä kohdassa kuitenkin viittaat enemmänkin itse liiketoimitaprosessien osaamiseen kuin dynaamiseen paketointiin, olenko oikeassa? Klassinen muna – kana ongelma.

    Ps. Jatketaan keskustelua Haagassa....

    VastaaPoista
  4. Kommentoin tässä ja muuallakin blogissani, ellen eriksen toisin mainitse, Suomen matkailua eli kotimaan matkailua sekä Suomeen suuntautuvaa matkailua.

    Viittaan tässä ennen kaikkea liiketoimintaprosessien osaamiseen. Jos joku tulee väittämään minulle, että teknologisesti dynaamisen paketoinnin järjestelmät ovat vaikeita toteuttaa, niin pyydän häntä määrittelemään sanan vaikea.

    Teknologisesti dynaamisen paketoinnin järjestäminen on varmasti haastavaa Suomen alikehittyneellä matkailuteknologiatoimialalla, mutta globaalisti järjestelmät ovat olleet käytössä jo vuosia, joten mahdottomien asioiden toteuttamisesta ei voida todellakaan puhua.

    Kenties tärkein viestini tässä onkin: miksi meidän pitää tehdä aina kaikki itse? Maailma on pullollaan valmiita järjestelmiä, joiden lokalisointi on suhteellisen yksinkertaista, valmista osaamista löytyy varmasti myös noiden "monimutkaisten prosessien" hallintaan.

    Näiden kartoittamisen ja hyödyntämisen voi varmasti myös hankkeistaa.

    VastaaPoista
  5. Hei!

    Minä yritän tällä hetkellä raapustella kasaan opinnäytetyötäni juuri dynaamisen paketoinnin mahdollistavasta internetpohjaisesta varausjärjestelmästä. Jotakin kertoo alan tasosta Suomessa yleisesti se, että minulle ei ollut löytyä opinnäytetyöohjaajaa, kun kukaan ei tajua tästä asiasta vielä mitään.

    Opinnäytetyössäni minulla on case-yritys, jossa on jo pidemmän aikaa yritetty saada varausjärjestelmää kuntoon. Siinä täysin epäonnistuen. Kiinnitin huomiota (ja ihastuin saman tien) teksissäsi kohtaan:

    ""Mut miten silloin käy, jos asiakas tilaa ohjelmapalvelutuotteen osana majoitustaan, eikä juuri sinä päivänä ole riittävästi muita safareille lähtijöitä?" Voivoi. Tehkää tuotteistanne niin mielenkiintoisia, etä niillä on oikeasti kysyntää."

    Niin juuri! Ei ole mitään järkeä syytää rahaa yhtään mihinkään järjestelmään ennen kuin on jotain, joka menee oikeasti kaupaksi! Sitten, kun yritykselläsi on se tilanne, että myyntiä olisi vaikka kuinka, mutta kun ei varauksia ehdi hoitaa, niin antaa palaa, järjestelmät kehiin!

    Mieleni tekisi kovasti kurkkaamaan ulkolaisia järjestelmiä kulissien takaa, suomalaiset kun näyttävät olevan yhtä upottavaa suota.

    VastaaPoista
  6. Sirkku, otatko minuun yhteyttä www.matkailumarkkinointi.com/yhteystiedot_kodja_consulting Olisi mukava jutella lisää opinnäytetyöstäsi!

    VastaaPoista
  7. Moi Sirkku,

    Voit olla halutessasi minuunkin yhteydessä, pystyn varmasti valottamaan vähän millaisia järjestelmiä maailmalla on käytössä.

    Tommi Holmgren
    Business Development Manager
    Amadeus Finland
    050 394 7948
    tommi.holmgren@amadeus.fi

    VastaaPoista
  8. Moikka Tommi

    Tiukkaa kaupallista viestintää, mutta niinhän se pitääkin. Laittakaa dynaaminen paketointi kuntoon Suomessa!

    Jos saa ehdottaa, niin Suomen ohjelmapalveluteollisuus kaipaa kipeästi ratkaisua omiin dynaamisen paketoinnin haasteisiinsa.

    Heti kun teillä on jotain todella uutta ja ihmeellistä tai edes toimivaa, niin otan mielelläni vastaan vierailevan kirjoituksen, jossa esittelet järjestelmäänne.

    VastaaPoista
  9. Tämähän oli Ilkka kaukana kaupallisesta viestinnästä. :)

    Olen samaa mieltä dynaamisen paketoinnin tarpeesta, toisaalta olen myös nähnyt niitä haasteita sen osalta. Raapustelen loppuviikon aikana jotain aiheesta omaan blogiini, niin saadaan keskustelua hieman viriämään aiheesta.

    VastaaPoista
  10. Kaikki on viestintää ja suurin osa siitä kaupallista. Odotan mielenkiinnolla omaa postaustasi tästä aiheesta!

    VastaaPoista
  11. Ja eikun kommentoimaan:
    http://tommillaonasiaa.wordpress.com/2008/11/12/dynaaminen-paketointi/

    VastaaPoista
  12. Heh, nythän löytyi hauska keskustelu.

    Ilkka osaat hyvin herkistellä.

    Tosiasia on se, että teknologia ei tässä auta, vaan raha ja taustalla olevat rakenteet ratkaisevat. Suomessa on (väitän) esimerkiksi majoituspuolella kohtuullisen suuri ketjuhotellien osuus. Tämä vaikeuttaa suuresti dynaamista paketointia, koska joudutaan pelaamaan kiintiöillä. Tällöin vapautuspäivät tulevat haittaamaan riskitöntä toimintaa, koska ihmisten päätöksentekojänne (kiitos internetin) on lyhentynyt muutamassa vuodessa huimasti.

    Oikeasti ja aidosti uskon, että tällä hetkellä mahdollisuus kunnon paketointiin käytännön tasolla on vain yrityksillä, joilla koko paketti on omassa hallussa, tai jotka vähintään hallinnoivat riittävän suurta majoituskapasiteettiä. Joo, vastaväite on helppo heittää, mutta tervetuloa kentälle kokeilemaan:)

    VastaaPoista
  13. Wille: ei mun tarvii onneksi kokeilla, mä olen vain konsultti;)

    VastaaPoista
  14. Wille,

    Joudun olemaan eri mieltä kanssasi. Kiintiöillä ja niiden vapautumiskysymyksillä ei ole mitään tekemistä dynaamisen paketoinnin onnistumisen kanssa, oli sitten kysymys hotelliketjusta tai yksityisestä hotellita. Kyse on puhtaasti tekniikasta ja siitä kuka on valmis ottamaan riskin järjetelmän tekemisessä myyjän puolelta. Kaikilla suurilla ketjuilla (myös Suomessa) on XML interface joka mahdollistaa järjestemien integroinnin dynaamisen paketoinnin osalta. Tosin Suomessa tätä mahdollisuutta käytetään vielä aika vähän.

    Vaikka toisaata voihan matkantuotaja/myyjä "ostaa hyllyltä" dynaamisen paketoinnin mahdollistavan järjestemän ja luoda oman tuotteen tältä pohjalta. Ei tarvita rakentaa omaa järjestelmää...

    Palaillaan
    Marek

    VastaaPoista
  15. Marek, mistä luulet johtuvan, ettei kaikki ole sitten jo näitä ulkomaisia järjestelmiä itselleen hyllyltä ostaneet?

    VastaaPoista
  16. Ilkka,

    Jos muutama ajatus pitäisi heittää, niin uskon että Suomessa syitä voisivat olla:

    1. Suomalaisten kuluttajien tavasta ostaa matkoja (onko dynaamiselle paketoinnille tarpeeksi isoja markkinoita. Kohta 4)

    2. matkatoimistoalan rakenteesta ja valmismatkalain soveltamisesta näihin paketteihin (jos muistan oikein)

    3. tekniset haasteet, esim. Suomenkieliset versiot

    4. kustannukset ja ROI. Jätin tämän tarkoituksella viimeiseksi. "off the shelf" paketin kustannuksista esimerkkinä

    http://www.travelmarket-interactive.co.uk/cms.cfm?nPageNo=7227&menuid=1&nMenuID=2658

    Summa summarum koska lähdin liikeelle kommentoimalla Willen kommenttia, niin en edelleenkään usko että kysymys on "kiintiöistä tai niiden vapautumisesta tai hotelliketjujen osuudesta markkinoilla". Jos halua on niin maailmalta kyllä löytyy wholesalereita joilla on sopimukset hotellien (myös tärkempien Suomalaisten) kanssa (saatavuus hoituu) ja järjestelmät jotka saadaan yhteen teknologiatoimittajien kanssa.

    Kommentteja odotellen
    Marek

    VastaaPoista
  17. Jep, ansiokkaasti huomioitu Marek.

    Nyt on varmasti totta ja itsekin tiedän, että on olemassa tekniikka ja mahdollisuus liittyä nykyisiin ketjuhotellien järjestelmiin.

    Mutta kysymyksen ytimessä mielestäni on se, että mitä hyötyä on liittymisestä hotellien järjestelmiin, mikäli ei ole muuta paketoitavaa, kuin majoitus?

    Nykyisellään Suomessa muu tarjonta on heikosti laitettu online ja toisaalta ei suurta liikehdintää lopuiltakaan ole vielä olemassa esim. ohjelmapalveluiden osalta. Siis luonnollisesti puhun vain omasta vaatimattomasta kokemuspiiristäni.

    Joka ottaa riskin ketjuhotellien kanssa, tarvitsee kapitaalia, eli massia eli pätäkkää. Ja jos ei majoitustarjonnan lisäksi muuta ole ja valtakunnan tasolla ollaan hotellipaikkakunnilla ottamassa ensiaskeleita, niin ei varmaan kovin pitkälle päästä ja riskinoton perusteet ovat kyseenalaiset.

    Nyt en missään nimessä siis ole vastaan dynaamista paketointia tai muutakaan nettikaupankäyntiä - päinvastion. Koen vain, että ensin kannattaa löytää tarpeeksi suuri massa muuta kamaa majoituksen lisäksi nettiin, jotta sillä sektorilla päästäisiin toimimaan.

    VastaaPoista
  18. Wille,

    olet kyllä täysin oikeassa, eihän paketoinnista saada kaikkia hyötyjä irti jos osat ovat vain esim. lento ja majoitus. Tällä hetkellä en ainakaan tiedä, että kukaan olisi menestyksellisesti paketoinut junaa, linja-automatkaa, majoitusta (esim. hotellit ja mökit), laivoja ohjelmapalveluita ym. Suomessa jos ei edes maailmalla. Toisaalta myös tähän on kaikkeen on nykyään mahdollisuus. Pari muuta esimerkkiä työkalusta joihin törmäsin tänään toista asiaa selvittäessäni

    www.multicom.co.uk
    www.travelbooster.com
    www.csimedia.net

    Nyt taidetaan ollaankin kysymyksessä kustannuksista, tuotoista ja riskinotosta. Kuten mainitsit tarvitaan "pätäkkää" ja totisesti pitää löytää tuotteita paketointia varten. Ilkka voisi varmaan kirjoittaa asiasta niin päästään hyvään alkuun?

    Terkuin
    Marek

    VastaaPoista