Miksi Amadeus HUUTAA? - Vieraileva kirjoittaja Katleena Kortesuo

Matkatoimistot hyödyntävät Amadeus-tietojärjestelmää. Amadeuksella hoidetaan varaukset, peruutukset ja matkavahvistukset. Amadeusta käyttävät kaikki. Amadeus on ihana matkatoimistojen apulainen. Amadeus on mukava, kätevä ja sulava.

Sen sijaan matkustajalle Amadeus on suolesta.

Ongelmana on se, että Amadeus tuottaa

a) ISOJA KIRJAIMIA ELI HUUTAMISTA
b) englantia
c) lyhennetulvaa
d) kirjoitussääntöjen vastaisia rakenteita.

Niinpä asiakas saa matkavahvistukset sähköpostiinsa omituisina merkkikokoelmina, joita on äärettömän hankala lukea.

Amadeus markkinoi kyllä itseään käytettävyydellä, mutta käytettävyys näkyy vain matkatoimistoissa. Loppukäyttäjä eli asiakas on ihmeissään tällaisten vahvistuspostien kanssa:

BOOKING REF : AMADEUS: Z7FANG, AIRLINE: AY/Z7FANG
FROM /TO FLIGHT CL DATE DEP FARE BASIS NVB NVA BAG ST

SAVONLINNA FC 0167 B 16SEP 1840 BEASY 16SEP 16S EP 20K OK
HELSINKI ARRIVAL TIME: 1935 16SEP
TERMINAL:2

AT CHECK-IN, PLEASE SHOW A PHOTO IDENTIFICATION AND THE DOCUMENT YOU
GAVE FOR REFERENCE AT RESERVATION TIME

Tuo pätkä oli vain kuudesosa koko meilistä. Vastaavanlaisiin "vahvistuksiin" on tottunut jokainen suomalainen, joka matkustaa (tai liikematkustaa).

Ensinnäkin tämä sekamelska laukaisee migreenikohtauksen välittömästi. Toisekseen tässä oletetaan, että matkustaja ymmärtää englantia. Kolmannekseen puolet lyhenteistä jää täysin käsittämättömäksi. Ainakin itseäni se jää vaivaamaan: onko täällä seassa jotakin, joka olisi pitänyt havaita? Neljänneksi tuolta on rasittava kaivaa kellonaikoja ja päivämääriä.

Minulla on kehitysehdotus:

1) Amadeus-väki, korjatkaa järjestelmäänne niin, että se osaa tuottaa selkokieliset vahvistukset matkustajan omalla äidinkielellä.
2) Ohjelmistotalot, luokaa kätevä palikka, joka osaa muuttaa Amadeus-sotkut ymmärrettäväksi kieleksi. Matkatoimistot haluaisivat varmasti hinkuen ostaa kilkkeen, joka kääntää nuo sotkut suomeksi. Tämän jälkeen olisi helppo lähettää matkustajalle ymmärrettävä vahvistus.

---------------------------


Kirjoittajasta:

Katleena Kortesuo
on kouluttaja, bloggaaja ja tietokirjailija, jonka erikoisalaa ovat viestintä ja kirjoittaminen. Katleenan oman blogin löydät osoitteesta http://eioototta.blogspot.com.

Kirjoitus oli ensimmäinen osa suuren suosion saaneeseen kirjoitukseeni "Kirjoita blogiini vieraileva kirjoitus"




Kuvaaja: Janne Laaksonen
*********************************************************************

Lue myös nämä:

Elämys on aina elämys

Palvelumuotoilu matkailussa

Kuka jaksaa kiinnostuna elämystaloudesta

2 kommenttia:

  1. Drupalissa on hotellivaraussysteemi, jota ma nyt kaannan lippusysteemix.

    Ei auta kun yrittaa. Amadeus vaan on.

    Lentokoneet lentaa Amadeuksen tietokannasta. Jos oot Jenkki, kaytat Sabrea. Muita tietokantoja ei ole olemassa, SQL keksitaan 10 vuoden paasta, ja avointa kantaa ei kannata edes yrittaa.

    Eix joo?

    VastaaPoista
  2. Onnea projektiin, varmasti haastava tehtävä edessä! No ei se toisaalta paljoa huonompi voi olla kuin nykyisetkään suomalaiset järjestelmät...

    VastaaPoista