Turistista tuotekehittäjä, maallikosta markkinoija - vieraileva kirjoittaja Tuija Kauppinen

Voitin kalsarit. Ei, en osallistunut pilkkikisaan tai lähimarketin avajaisarvontaan vaan kirjoituskilpailuun. Kerroin tarinassani kuinka tapasin Muotkatunturin erämaassa aitoja poromiehiä, jotka keskellä yötä korkkasivat pullon kirkasta. Lyhyeksi jääneet yöunet ja aamuinen päänsärky eivät himmentäneet kokemaani. Se oli todella kokonaisvaltainen elämys.

Tällä Minun Lappini -kirjoituskilpailulla haettiin tarinoita inspiraationlähteeksi uusien tuotteiden suunnitteluun. Minusta tuli siis samalla tuotekehittäjä. Kuulun siihen kolmannekseen suomalaisista, jotka pitävät siitä, että yritykset pyytävät heitä osallistumaan tuotekehitykseen.

Ravistele tunteita

Yritysten ja asiakkaiden yhdessä tekemisestä on tullut keskeinen osa tuotekehitystä ja -suunnittelua myös matkailualalla. Kun matkailija otetaan mukaan tuotekehitykseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, saadaan arvokasta tietoa siitä, mitä hän arvostaa, odottaa ja haluaa. Edellä kuvatun kaltaiset kilpailut ovat mahdollisuus päästä asiakkaan pään sisään.

Asiakkailta saamansa tiedon avulla matkailuyrittäjä voi kehittää palveluistaan entistä parempia: toimivampia, hyödyllisempiä ja haluttavampia. Yhä tärkeämpää on miettiä sitä, miltä palvelu tuntuu, millaisia tunteita se saa kokijassaan aikaan ja onko se kokijalleen merkityksellinen.

Globaaleilla markkinoilla suomalainen matkailuyrittäjä on kilpailee asiakkaan huomiosta paitsi muiden matkailuyritysten kanssa, myös kulttuuri-, urheilu- ja viihdeteollisuuden kanssa. Siksi on erityisen tärkeää tarjota asiakkaalle jotain ylivoimaisen merkityksellistä. Tässä kilpailussa pärjäävät useammin oudot mutta aidot asiat.

Ilman vahvaa tunnekokemusta ja merkitystä kokemuksesta ei tule elämystä, vaan se kilpistyy palveluksi.

Tee asiakkaasta paras markkinamiehesi (tai –naisesi)

Kun asia on tarpeeksi kiinnostava ja merkityksellinen, tieto siitä leviää nykyisin internetissä kulovalkean tavoin. Matkailuyrittäjän kannalta tällainen moderni suusta suusta –menetelmä on kustannustehokas ja uskottavampi kuin kalliit mainoskampanjat, joissa haisee omakehu.

Suomen onkin vallannut todellinen sosiaalisen median huuma. Välillä tuntuukin, että – tämän blogin ylläpitäjää mukaellen – vauhti on kuin pikajuoksijalla, vaikka konttaamisessakin on tekemistä.

Myös huhtikuisessa Creative Lapland –seminaarissa suunnataan katseet asiakkaaseen. Siellä selviää mitä tekemistä elämystaloudella, sosiaalisella medialla ja palvelumuotoilulla on asiakkaan kokemuksen kanssa. Tule mukaan kuulemaan kiinnostavia esimerkkejä maailmalta, haastamaan kansainväliset puhujat ja vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa!

PS. Maltan tuskin odottaa millaiseksi tuotteeksi unohtumaton elämykseni jalostuu suunnittelijan päässä ja käsissä. Tuleeko simmarit, sammarit, kummarit vai pipo?

-----------


Kirjoittaja on Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEOn ja kansallisen Matkailun ja elämystuotannon klusteriohjelman viestintäpäällikkö.

Creative Lapland –seminaari järjestetään Rovaniemellä 21.4.2010.