Kuva Janne Ruuttunen
Saan työssäni kiertää pitkin Suomea kertomassa matkailun internet-markkinoinnista. Olenkin nähnyt urani varrella suuren joukon erilaisia kokous-, konferenssi ja seminaaritiloja.
Suurimmassa osassa niistä hommat on hoidettu päin helvettiä.
Tämä on varmin tapa varmistaa, että paikalle houkutellut yritysasiakkaat eivät enää koskaan palaa paikalle.
Ongelma 1.
Videotykit ovat vanhoja kuin mitkä. Niiden resoluutio on niin pieni, että nykyaikaisten www-sivujen esittely on lähes mahdotonta. Niiden valoteho ja tarkkuus on yleensä myös surkea.
Ratkaisu
Ostakaa uusia tykkejä kokoustiloihinnne. Ne eivät ole enää niin kalliita kuin edellisen mallin vuonna 1997 hankkiessanne. Myös olemassaolevien laitteiden huolto voi auttaa.
Myös valaistuksen säätömahdollisuudet sekä kunnolliset pimennysverhot kannattaa hoitaa kuntoon.
Ongelma 2.
Nettiyhteydet eivät toimi tai ne ovat törkeän hitaita.
Ratkaisu
Hankkikaa kunnollinen nettiyhteys sekä riittävän tehokkaat lähettimet langattomaan verkkoonne.
Huomioithan, että yleensä myös yleisö haluaa käyttää kannettaviaan. Heille kannattaa nettiyhteyden lisäksi varata mahdollisuus käyttää koneita verkkovirralla.
Ongelma 3.
Kaiuttimia, jotka voi liittää esiintyjän tietokoneeseen ei ole olemassa.
Ratkaisu
Ostakaa kohteeseenne edes yhdet laadukkaat siirrettävät tietokoneen kaiuttimet. Useille tiloille riittäisi vain yhden piuhan ostaminen, jolla tietokone voidaan kytkeä jo olemassa olevaan äänentoistojärjestelmään.
Ongelma 4.
Omaa konetta ei pysty liittämään joko internetiin tai tykkiin. Olisi nimittäin erittäin hienoa, jos esiintyjä pystyisi käyttämään omaa konettaa, sillä talon kone on sellainen, jota ei enää kukaan henkilökunnan jäsenistä ole omaan käyttöönsä huolinut.
Varsinkin erilaisissa oppilaitoksissa omien koneiden liittäminen verkkoon on tehty lähes mahdottomaksi. Kaikkihan tietävät, että IT-osasto on koko laitoksen kingi! Tietoturva ennenkaikkea!
Ratkaisu
Hankkikaa uudet koneet konferenssi ja kokoustiloihin.
Muuttakaa tilojen nettiyhteyden aidosti aivoimiksi.
Ongelma 5.
Henkilökunnalla ei ole mitään hajua miten ongelmat ratkaistaan.
Ratkaisu
Huolehtikaa siitä, että asiakkaiden saapuessa heitä on aina vastassa henkilö joka tietää, miten ko. tilan laitteet toimivat ja miten yleisimmät niihin liittyvät ongelmat ratkaistaan.
Lisäksi kannattaa huolehtia siitä, että käytössä on aina puhelinnumero, josta saa lisäapua suurempien ongelmien kohdatessa.
Hyvä tapa on myös testata laitteet ennen asiakkaan tuloa.
Jos en itse sattuisi AV-välineistä jotain ymmärtämään, olisi minulta jäänyt pitämättä suuri osa presentaatioista ja internetmarkkinoinnin koulutuksista.
Osasta teistä nämä ohjeet saattavat kuulostaa liian hankalilta tai kalliilta toteuttaa.
Mutta kuvitelkaapa, kuinka paljon maksaa asiakkaallenne esimerkiksi 30 minuuttia, kun koko henkilöstö odottaa kun toimitusjohtaja koittaa saada esitystään toimimaan.
*****************************************
Lue myös:
Matkailu kaipaa myyntikoulutusta
Näin esittelet hankkeesi
Näin teet kotisivut ilmaiseksi