Matkailu(alueen)markkinoinnin utopiaa? - vieraileva kirjoittaja Sanna Laine

Nyt pitäisi saada kunnalle mainetta ja gloriaa ja nopeasti, päätettiin vuosi sitten Taka-Tuupalan matkailutoimistossa. Mitenkä muuten rahaa viljelevää turistia alkaisi virrata tähän viehättävään kyläpahaseen?



Mistä oppia?

Olipa onni, että internetistä löytyi sopiva kurssi, jossa koulutettiin matkailualan toimijoita nettimarkkinoinnin osaajiksi. Eihän noista ota muuten selvää, siis noista netin mahdollisuuksista. On blogia, bugia, Facebookia ja montaa muuta. Ensimmäisen kurssipäivän jälkeen päätettiin palkata pätevä konsultti hoitamaan homma kerralla kuntoon. Opinahjoksi otettiin myös netti, mm. Mashable ja Matkailumarkkinointi -sivustot.

Missä on vetovoimaa?

No Taka-Tuupala on kuten moni muukin suomalainen kunta tai kaupunki, luonto lähellä, paljon järviä ja hyvät ulkoilumahdollisuudet. Ne ladeltiin konsultille ja kysyttiin samalla, että montako turistia hän näillä faktoilla lupaa ensi kesäksi tehtyään nettikampanjansa. ”Hyvällä tuurilla muutaman”, sanoo konsultti. Keskustelu jatkuu ja Taka-Tuupalan hiomaton timantti löytyy vihdoin: likööritehdas, jossa asiakas voi itse maustaa oman liköörinsä.

Pyörää ei kannata keksiä uudelleen

Ja sitten nettiin markkinoimaan, yhteistyössä kunnan matkailutoimiston kanssa. Mallia haetaan ulkomailta asti ja sopiva konsepti löytyykin Bruichladdich Whisky-tehtaalta, pieneltä Skotlannissa sijaitsevalta Islayn saarelta. Tehtaan erikoisuus on tynnyri, jonka asiakas voi ostaa itselleen ja seurata whiskyn valmistumisprosessia web-kameralla. Postissa tullut diplomi omistajuudesta olohuoneen seinällä aktivoi käymään katsomassa oman aarteen tilannetta. Tarjolla on niin podcastingeja, blogia, verkkokauppaa kuin virtuaalikierrosta tehtaassa. Ja jo vuosia sitten tehtyinä, miksei tätä aiemmin keksitty ihmettelevät Taka-Tuupalalaiset… Oman tynnyrin luona voi myös käydä vierailulla prosessin aikana, tällähän saa asiakkaat tulemaan toistekin.

Miten lähteä liikkeelle?

Luovuus lähtee liikkeelle ja pian jo matkailutoimiston Facebookissa ja blogissa kerrotaan tehtaasta ja koukutetaan asiakkaita katsomaan Taka-Tuupalan Youtube-videoita. Kunnan nettisivusto ja erityisesti matkailuosio on optimoitu ja Google, Bing ja Yahoo ohjaavat yhä useammin uusia surffareita sivustolle. Liköörimestari intoutuu podcasting –lähetyksistä ja muistaa kertoa niistä myös keskustelupalstoilla.

Maine alkaa kiiriä, jopa toimittajat kiinnostuvat ja lehdissä esitellään Taka-Tuupalan likööritehdasta kotimaan matkailun artikkeleissa. Toki Taka-Tuupalan matkailutoimisto on itsekin päivittänyt Wikitravelin, Tripadvisorin, Tripsayn ja muut hyväksi havaitut nettikanavat. Tähän varmasti vaikuttivat myös tukitoimina tehdyt printtimainokset ja radiomainoskampanja, jossa tulevia asiakkaita ohjattiin samalla nettiin kertomaan kokemuksiaan Taka-Tuupalasta.

Tulevaisuudessa

Nyt Taka-Tuupalassa rakennetaan tohinalla uutta hotellia. Nettisivuston kävijöitä on seurattu tarkasti (taas kerran ilmaisella) työkalulla Google Analyticsilla ja opiskeltu lisää internetin mahdollisuuksia, tällä kertaa erityisesti kuvamaailmassa. Tulevaisuuden haaveena on myös tehdä 4D -mainosfilmi kunnasta, ja sillähän pitää sitten lähteä kansainvälisille markkinoille…

Alueellisen markkinoinnin utopia on siis lähellä, mutta, ah niin kaukana. Miksi?

-------------------------------------------

Kirjoittaja on Espoon Matkailun markkinointiviestinnän-koordinaattori, joka opiskelee työn ohessa matkailun sähköistä liiketoimintaa Haaga-Heliassa. Kirjoittaja kokee satunnaista ahdistusta ollessaan sidoksissa kunnalliseen verkkotoimintaan, mutta yrittää löytää luovia ratkaisuja pysyäkseen ajan hermolla.




*************************************

Lue myös:

On melko tärkeää kertoa kohteesta mahdolliselle asiakkaalle

Mekin maaportaali osa 1

Parasta internetmarkkinointia