( Matkailun ) internet-markkinointi, tärkeimmät pointit
Mikä on muuttunut viidessä vuodessa matkailun internet-markkinoinnissa vai onko mikään?
Poimin tähän postaukseen viisi merkittävintä internetmarkkinoinnin ilmiötä, jotka jokaisen matkailualalla vakavasti toimivan kannattaa ottaa huomioon. Kysymys kuuluukin: onko mikään todella muuttunut?
Poimin tähän postaukseen viisi merkittävintä internetmarkkinoinnin ilmiötä, jotka jokaisen matkailualalla vakavasti toimivan kannattaa ottaa huomioon. Kysymys kuuluukin: onko mikään todella muuttunut?
1. Hakukoneoptimointi on välttämätöntä
Hakukoneen (lue Google) merkitys internetliikenteessä ei ole vähentynyt - päinvastoin. Siksi onkin erittäin tärkeää, että Google rakastaisi kotisivujasi ja lähettäisi sinne joka päivä ison kasan ostovalmiita asiakkaita.
Google-rakkaussuhteen luomiseen ja ylläpitämiseen on tutut kaksi tärkeintä keinoa:
- Sivuillasi pitää olla riittävästi kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä (= tekstiä).
- Sivuillesi pitää olla paljon linkkejä muilta sivustoilta.
On myös erittäin tärkeää, että yrityksesi näkyvyys Googlen omistamissa kanavissa kuten Googlen kartassa olisi kunnossa. Voit lisätä tietosi sinne itse ilmaiseksi Googlen My Business -sivuilla. Älä menetä toivoasi, se on pahimmassa tapauksessa valitettavan hankalaa, parhaimmillaan erittäin helppoa.
Ai niin: kotimainen mustikka ;)
2. Tehokkain mainonta on maksullista
Yritäpä viimeistään nyt päästä irti ajattelusta, että markkinoinnin pitää olla ilmaista.
Sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa ja Instagramissa ei kannata keskittyä omien tuotteiden mainostamiseen vaan tuottaa niihin sisältöä, joka saa kohderyhmäsi kiinnostumaan sinusta ja tarjonnastasi. Kohdenna tämän jälkeen asiakkaallesi suoraa tuotemarkkinointia Facebookin maksullisten mainosten tai Google Adsin kautta. Tämä on tänä päivänä se tapa, jolla somesta saa rahaa.
3. Sisällön merkitys kasvaa
Suurin osa kotimaisten matkailuyritysten internetsisällöistä on edelleen suurin piirtein yhtä kiinnostavaa kuin keskikokoisen kunnan viestintä.
Mikä ihme siinä on, että omassa somessa jo melko mukavasti toimimaan oppinut henkilö jäätyy yrityksen markkinointia tehdessään?
Muutoksena viiden vuoden takaiseen tiedätkin jo varmasti, että somekanavat eivät näytä käyttäjilleen kuin ne päivitykset, joiden se uskoo heitä kiinnostavan. Sama koskee hakukoneita.
Miksi siis tehdä surkeita päivityksiä, kirjoittaa tylsiä tuotekuvauksia ja julkaista ankeita kuvia.
Videomarkkinoinnin tärkeys on myös noussut. Myös siinä kannattaa edetä sisältö edellä. Miksi siis otattaa samanlaisia kopterikameravideoita kuin muutkin? Suosittelisin luottamaan ennemminkin rohkeuteen, erottuvuuteen ja viraalivideoihin.
Tuota kiinnostavaa sisältöä. Piste.
Jos et itse jaksa tai osaa, maksa jollekulle, joka jaksaa ja osaa.
4. Sähköinen varauskanava on must
Viisi vuotta sitten oli ihan ok olla ilman minkäänlaista sähköistä varauskanavaa. Tänään ei ole. Varsinkin majoituspuolella suuri osa kilpailijoistasi on useissa eri sähköisissä varauskanavissa.
Se mikä taas ei ole muuttunut, on se, että Suomessa ei ole edelleenkään juuri ole matkailuyritysten omia verkkokauppoja, joista saisi HELPOSTI varattua majoituksen lisäksi aktiviteetit ja muut matkalla tarvittavat palvelut kerralla yhdeltä luukulta.
5. Konversio kannattaa
Viidessä vuodessa verkkosivujen tekijät ovat oppineet tekemään entistä kauniimpia sivuja. Valitettavasti suurella joukolla heistä ei ole edelleenkään mitään tietoa siitä, miten tehdään tehokkaampia kotisivuja (lue: miten kotisivujen kautta saa enemmän asiakkaita). Konversion eli tehokkuuden kasvatus kannattaa siis edelleen.
Jos et tiedä asiasta mitään, kannattaa tutustua omaan konversioklassikkooni vuodelta 2010. Hemmetti se näytti edelleen pätevältä.
Viidessä vuodessa etenkin erilaisten asiakasarviointien merkitys on noussut entisestään. Näistä tärkeimmät ovat asiakkaiden arviot eli testimonialit omilla sivuilla, TripAdvisor, Booking.comin arvostelut sekä Googlen arvostelut (Reviews).
+ 1 Analytiikan seuranta
Saadaksesi etulyöntiasemaa kilpailijaasi - joka on varmasti myös kehittynyt viiden vuoden aikana internetmarkkinoinnissa – sinun kannattaa siirtyä hutkijasta tutkijaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että seuraat tarkasti omien sosiaalisen median kanaviesi, sähköisten myyntikanaviesi ja kotisivujesi analytiikkaa.
Haluatko lisää?
Tulen jatkossakin päivittämään tätä blogiani hitaasti. Mikäli haluat sähköpostiisi max. 4 kertaa vuodessa erinomaisia ilmaisia internetmarkkinoinnin vinkkejäni, käy tilaamassa yritysuutiskirjeemme Arctic Warriorsien kotimaisen yrityslahjasivun lopusta löytyvästä linkistä.