Konversio - kymmenen ohjetta konversion kasvattamiseen

Suurimmalla osalla Suomen matkailualan yrityksistä verkkosivujen konversiot ovat naurettavan alhaiset, yleensä niitä tosin ei ole laskettu laisinkaan.

Lähdetään liikkeelle jälleen kerran siis perusasioista eli mitä tarkoittaa konversio?

Konversiolla tai tarkemmin ilmaistuna konversioarvolla mitataan www-sivujen tehokkuutta.

Sivujen konversioarvo kuvaa sitä määrää kävijöistä, jotka päätyvät ko. sivulla sinun sille asettamaan tavoitteeseen. Tämä tavoite voi olla ostotapahtuma, varaus, sähköpostikirjeen tilaaminen tai vaikkapa vaan yhteystietosivulle siirtyminen.

Konversio lasketaan seuraavasti:

Tavoitteen määrä/kävijät X 100 = konversioarvo.

Eli jos sivulla on ollut sata kävijää, joista 3 on päätynyt tavoitteeseen sen konversioarvo on 3.

Yleisesti ottaen voisin todeta, että konversion kasvattaminen olisi monelle matkailualan yrityksellä paljon tärkeämpää kuin kävijämäärän lisääminen. Näin päästäisin nimittäin usein pienemmällä työllä parempiin tuloksiin.

Kymmenen ohjetta konversion kasvattamiseen

1) Tavoitteiden määrittely

Jokaisella sivustolla ja sen jokaisela sivulla pitää olla konkreettinen tavoite. Jos et sinä itse tiedä mikä on sivujesi tavoite, miten luulet, että asiakkaasi koskaan siihen päätyvät?

2) Oikeiden kävijöiden löytäminen

Ei ole loppujen lopuksi mitään väliä käykö sivuillasi 10 000 vai 100 000 kävijää, jos kukaan heistä ei kuulu kohderyhmääsi.

3) Luotettavuuden kasvattaminen

Tutkimusten mukaan sivujen luotettavuus on tärkein konversioon vaikuttava tekijä. Sivujasi lukeva britti suhtautuu siihen aivan samalla tavalla, kuin sinä suhtaudut unkarilaisten matkailuyritysten kotisivuihin.

4) Käytettävyyden parantaminen

Suurin osa Suomen matkailun verkkopalveluista, etenkin kaikki joissa on jonkinlainen online-varauspalvelu ovat surkeita käytettävyydeltään.

5) Sivujen toimiminen (myös eri selaimilla)

Eräänkin keskisuuren suomalaisen teknologiatoimittajan tekeleet eivät toimi kunnolla muilla kuin yhden yrityksen selaimella. Tämä on melko synkkää ottaen huomioon, että tämän yrityksen selaimella on maailmanlaajuisesti enää vain noin 35% markkinaosuus.

6) Tee asia helpoksi käyttäjälle

Älä piilota ostamisen kannalta tärkeitä tietoja, kuten yhteystietojasi tai allergiahuoneiden saatavutta liian hankalasti. Tehokkain paikka myydä jotain sivullasi on vasemmassa yläkulmassa. Älä myöskään oleta hänen tekevän kaikkea työtä puolestasi.

7) Myyntihenkisyyden lisääminen

Kehu, käske, vauhdita. Tee toimintonapit ja -linkit isolla ja kirkkaalla värillä. Amerikkalaiset osaavat tämän.

8) Analysointi

Analysoi sivujesi menestystä kävijäseurantaohjelman avulla. Sanoo kuka mitä tahansa, minusta vieläkin paras kävijäseurantaohjelma on ilmainen Google Analytics.

9) Testaaminen

On todella surullista, että A/B -testaus on täysin tuntematon termi Suomen matkailussa.

10) Landing page

On todella surullista, että landing page on täysin tuntematon termi Suomen matkailussa.

Kasvata siinä sitten konversiota...

ed. 25.1.2010 korjasin muutaman epätarkan ilmaisun.