Varauspalvelut ja kumppanuusmarkkinointi - Vieraileva kirjoittaja Noora Heiskanen

Suurimmalle osalle majoituspaikkojen pyörittäjistä ovat internet-pohjaisten varausjärjestelmien ylläpitäjät tulleet varmaan tutuiksi. Majoituspaikkojen varausten määrän kasvattamisen ohella varauspalvelut tarjoavat kenelle tahansa, niin yrityksille kuin yhdistyksillekin, mahdollisuuden lisätä internet-sivujensa lukijakuntaa. Eri sivustojen ylläpitäjien välinen linkittäytyminen on osa kyseisten toimijoiden affiliate- eli kumppanuusohjelmaa.



Kumppanuusohjelmaan voi ryhtyä linkittämällä varauspalvelun yrityksen sivulta esimerkiksi kuvan tai tekstin kautta. Taloudellinen hyöty linkistä varauspalveluun kertyy linkin sisältävän internet-sivun kautta tehdyistä varauksista. Kun asiakas löytää linkin varauspalvelun sivustolle joltain toiselta sivustolta ja varaa majoituksen palvelun kautta, jää varauksen tietoihin jälki linkin käyttämisestä. Seurauksena se sivusto, josta asiakas alun perin löysi linkin, saa lähtökohtaisesti muutaman prosentin palkkion varauspalvelun tienaamasta osuudesta. Mitä enemmän varauspalvelu saa varauksia tietyn linkin kautta sitä suuremmaksi linkin sisältävän internet-sivun ylläpitäjä voi komissionsa neuvotella.

Vaihtoehtoisesti voi kumppanuusohjelmaan ryhtyvä yhteistyökumppani tarjota varaustoiminnon suoraan omalla sivustollaan koko kokonaisuudessaan, mikä tarjoaa sivustolla vieraileville asiakkaille mahdollisuuden varata majoitus johonkin tuhansista majoituspaikoista, helposti ja luotettavasti. Kun yhteistyökumppani liittää sivustoonsa varauspalvelun varaustoiminnon, on palkkio muutaman kymmentä prosenttia varauspalvelun osuudesta varauksen kokonaishinnasta. Jälleen kerran komission voi neuvotella sitä suuremmaksi mitä enemmän varauksia kertyy sivuston kautta.

Niille majataloille, hostelleille ja muille matkailijoiden majoittajille, jotka yhä kirjaavat kynällä kalenteriin huonevarauksensa varauspalvelu tarjoaa helpon ja vaivattoman tavan siirtyä sähköiseen varausjärjestelmään. Kun asiakas tekee varauksen palveluntuottajan internet-sivun kautta, saa majoituspaikka tiedon varauksesta s-postitse. Sen lisäksi varaustiedot ovat aina luettavissa varausjärjestelmän back officessa. Varauspalvelun avulla asiakas saa vahvistetun varauksen majoituspaikkaan, mikä säästää aikaa ja resursseja varaustiedusteluihin vastaamiselta. Järjestelmässä ilmoitettavat huoneiden hinnat majoituspaikka voi määritellä itse ja hinnoissa voi halutessa ottaa huomioon varauspalvelun ylläpitäjälle maksettavan komission. Majoituspaikka pystyy käyttämään varauspalvelua ilman kuluja!

Majoituspaikan omalta kotisivulta voi varausten tekemisen mahdollistaa linkillä varausjärjestelmään. Jo olemassa olevalle kotisivulle sijoitettava varaustoiminto sovitetaan kotisivun graafiseen asuun yhteneväksi. Tarvittaessa varauspalvelun tarjoaja auttaa myös kotisivun luomisessa. Käyttäessään varauspalvelua majoituspaikka verkostoutuu tehokkaasti sillä varauspalveluiden kumppanuusohjelmien myötä varausten tekeminen tulee mahdolliseksi myös satojen yhteistyökumppaneiden sivustojen kautta.

Nykyään suurin osa matkailijoista, tekee mielellään varauksia luottokortilla internet-sivustoilta. Pelkkä sähköpostien kirjoitteleminen ei ole tehokas ratkaisu varausten vastaanottamiseksi. Asiakkaalle kannattaa tarjota kaikki tavat tehdä varaus! Kansainvälisen varauspalvelun avulla pystyy lisäksi tarjoamaan asiakkaille mahdollisuuden varata majoitus omalla äidinkielellään. Esimerkiksi Hostelsclub.com tarjoaa varauspalvelunsa 29 kielellä.

-------------------------------------------------

Kirjoittajasta:










Noora Heiskanen työskentelee Hostelsclubilla vastuualueinaan Suomi ja Baltian maat. Hän on vastuussa mm. Hostelclubin affiliate-markkinoinnista, yhteistyösuhteista, käännöksistä suomen kielelle sekä asiakaspalvelusta.

Kirjoitus oli toinen osa kirjoitukseeni "Kirjoita blogiini vieraileva kirjoitus" Ei ole muiden ilmoittautuneiden blogijuttuja vielä kuulunut...

*********************************************************************

Lue myös nämä:

Miksi Amadeus varausjärjestelmä huutaa?

Matkailun palvelumuotoilu

Kuka jaksaa kiinnostuna elämystaloudesta?