Kuka omistaa yrityksen profiilin?


Suomen yritykset avaavat tällä hetkellä kilvan yhä uusia sosiaalisen median profiileja. Jos työ on vielä vähän kesken, kannattaa etsiä lisää palveluita mihin kirjautua sivuilta usernamecheck.com, ennen kuin joku toinen ehtii ensin.

Monelle yritykselle kertyy ajan myötä paljon sisältöä ja yhteyksiä erilaisiin yhteisöihin.

Kuka yrityksen markkinointiin käytettävät sosiaalisen median profiilit, tunnukset, ryhmät ja sivut sekä niillä olevat yhteydet eli seuraajat, fanit, ystävät jne. sitten omistaa?

Sisällönhän omistaa yleensä sosiaalisen median palvelu, sillä olet yleensä kaikki oikeutesi heille palveluun kirjautuessasi käyttöehdoissa luovuttanut.

En ole juristi, enkä tiedä muutenkaan oikein mistään mitään, mutta olen itse tällä hetkellä melko varmasti siinä uskossa, että sosiaalisen median profiilin ja yhteydet omistaa henkilö kenen tunnuksilla se on luotu.

Tätä luuloani vahvisti myös Harto Kajaanin ammattikorkeakoulun Matkailutuotteet verkossa seminaarissa tavatessamme.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että ellei muuta erikseen sovita, voi työntekijä työpaikkaa vaihtaessaan viedä mukanaan yrityksen sosiaalisen median profiilit ja vaikkapa luovuttaa ne kilpailijan käyttöön. Tämä pätee siis myös silloin jos olet ulkoistanut koko sosiaalisen median sisällöntuotantosi, eikä asiasta ole erikseen sovittu

Tämä tarkoittaa toisaalta myös sitä, että jos sinulla on itselläsi useita eri sosiaalisen median palveluita, joissa sinulla on tuhansittain lukijoita ja seuraajia, olet rekrytoinnin kannalta kuumaa kamaa.

Tämän luettuasi sinulla on siis kaksi eri vaihtoehtoa:

  1. Keskustele asiasta nykyisen työnantajasi kanssa ja ehdota, että teette sopimuksen missä luovutat eri profiilit ja käyttötunnukset esim. yrityksen toiminnassa käyttämäsi Google-tilit ja Yahoo-ID:t työantajallesi. Kannattaa myös jatkossa kirjautua sisään erilaisiin palveluihin yritystä varten tehdyillä tunnuksilla, eikä omilla jolloin tunnuksien luovuttaminen käy itselle helpommin.
  2. Älä mainitse hänelle tästä postauksesta mitään, vaan keskity keräämään itsellesi valtaa, kuuluisuutta, yhteyksiä ja mammonaa sosiaalisessa mediassa ja muista mainita näistä seuraavaa työpaikkaa hakiessasi.

Jos joku tietää kuka oikeasti yrityksen sosiaalisen median profiilit ja yhteydet omistaa, kerro ihmeessä. Saatan nimittäin olla tässä asiassa täysin väärässä ja siksi tämän kirjoitin.

*************************************************

Lue myös heti välittömästi:

Matkailu ja Twitter

Miten hankit Facebook Faneja

Mafia sota ja markkinointi