Taisteluni Mikael Jungneria vastaan - Vieraileva kirjoittaja Kalle Kastikainen

Aamu alkoi kuten mikä tahansa aamu koneella viestejä selatessa. Heti kärkeen tuli vastaan pyyntö osallistua kaverini rinnalla taisteluun Mikael Jungneria vastaan! Jahans, heti aamusta rähisemään… Nyt voisin kertoa mielipiteeni mediamaksusta. No tähänhän on tartuttava ja saman tien olinkin jo taistelun tuoksinnassa ja haavoittanut Herkku Hernesniemeä, joka on Jungnerin mafiaystävä. Aamun rutiinit siis suoritettu…



Kuulostaa raflaavalta ollakseen vain yksi tavallinen aamu sähköisen liiketoiminnan konsultin elämässä. Oikeasti kirjauduin tänä aamuna työpäivän aluksi Facebookiin tarkistaakseni oliko omaani tai yrityksen profiiliin tullut mielenkiintoisia kommentteja. Melko lailla etusivuni alussa oli oikeasti kutsu osallistua Facebookin pelissä nimeltä Mafia Wars virtuaaliseen taisteluun Ylen toimitusjohtajaa vastaan (tai ainakin jotakuta, jolla oli Facebookissa tili hänen nimellään…).

Mikä on Mafia Wars?

Olen osallistunut tähän virtuaalipeliin nyt vajaan puolen vuoden ajan. Aluksi tein sen vain siksi, että ymmärtäisin sen toimintalogiikkaa ja ajatusmallia jäseniä yhdistävänä maailmana. Jospa näkökulmaa voisi hyödyntää jotenkin asiakascaseissa. Pelissähän tehdään erilaisia alamaailman tehtäviä, joista saadaan kokemusta ja virtuaalirahaa. Kokemuksen ja rahan karttuessa voi hankkia parempia aseita ja varustusta päästäkseen käsiksi yhä haastavampiin tehtäviin. Pelissä voi myös taistella muita pelaajia vastaan maailmanlaajuisesti ja koota omat Facebook kaverit avukseen taisteluihin. Mitä enemmän mafiakavereita, sitä paremmin taisteluissa luonnollisesti pärjäät.

Ystävät voivat auttaa myös muilla tavoilla: lahjoittamalla välineitä, auttamalla tehtävissä jne. Itse olen lyhyen testauksen sijasta jäänyt peliin lievästi koukkuun ja niin taitaa olla moni muukin, koska Mafia Wars ilmoituksia näkyy jo haitaksi asti Facebookin etusivulla… Hahmon yhden tason nousuun tarvitaan useampi hiiren klikkaus ja tiedän pelaajia, joilla taso on useita satoja… Pelaajia on kaikenlaisia koululaisista toimitusjohtajiin.

Mutta Mafia Warshan on vain peli, jolla on viihdearvoa. Niinhän se onkin, mutta ilmeisesti siinä rahakin liikkuu. 25 006 225 kuukausittaista käyttäjää on vakuuttava luku. Peli on ilmainen, mutta nopeuttaakseen kehittymistään tasolta toiselle voit vinguttaa Visaa. Mielenkiintoinen uusi ominaisuus on tuotesijoittelu. Hyvin pelin henkeen sopiva Public Enemies elokuva oli näyttävästi esillä pelaajille ennen joulua. Pelissä pystyi tekemään erikoistehtäviä, joiden ohessa näki trailereita elokuvasta ja sai mm. elokuvassa esiintyviä erikoisesineitä käyttöönsä omalle hahmollensa. Lisäksi pelin tiimellyksessä oli mahdollisuus voittaa 100,000$ (oikeata rahaa), 2 ASUS läppäriä, 2 32" HDTV:ä jne…

Miten Mafia Warsia voi hyödyntää markkinoinnissa?

Miten tätä logiikkaa voisi sitten käyttää matkailumarkkinoinnin tukemiseen. Kuka hyödyntää tätä ensimmäisenä vai onko joku jo hyödyntänyt? Tiedän, että ajatuksia on vireillä… Seikkailu matkakohteessa voisi alkaa jo ennen matkaa tai saat etua siitä jos kohteeseen matkustaakin isompi porukka. Näinhän se toimii Mafia Warsissa - aktiivisempi ja isompi mafia kurittaa pienempiä ja menestyy. Jos olet jo kotona suorittanut tietyt tehtävät, olet valmis VIP-tehtäviin paikanpäällä, so not, jos ne maksavat enemmän, mutta olet jo koukussa… Milloin avautuu Mafia Wars teemapuisto, jossa voi ostaa konepistoolireplikoita viulukotelossa tai ottaa värikuulasodan kasinoympäristössä? Paikanpäältä voit ostaa matkamuistoksi seikkailussa tarvittavan koodin, jolla saat etulyöntiaseman jatkaessasi kotona virtuaalisotaa. Innostan teitä kommentoimaan ja kertomaan lisää vastaavia ideoita!

Miten mafia sota päättyi?

Tämän kirjoituksen aikana sota Jungnerin mafiaa vastaan on päättynyt. Mafiamme voitti. Hyvä pelikaverini niin oikean elämän liitokiekkopeleistä kuin Mafia Warsista oli saanut kunnian lopettaa taistelun jo pahasti haavoitettua Jungnerin mafiaa vastaan. Sain palkinnoksi osallistumisestani ruman villapaidan (Ugly Sweater), jota voin pitää päällä seuraavissa taisteluissa. Hienoa, kylläpä piristi aamua. Ai niin - mafiani on vielä melko pieni, jos olet jo Facebook-kaverini, liittoudutaan ;-) Jos taas haluat katsoa muita ajatuksiani sähköisestä liiketoiminnasta, seuraa yritykseni Facebook profiilia.

-------------------------------------------

KTM Kalle Kastikainen on sähköisen liiketoiminnan asiantuntija, joka omaa kymmenen vuoden erittäin monipuolisen kokemuksen alalta (mm. pk-yritysten nettikauppa, mobiilipalvelut, operaattorien taustajärjestelmäkentän kehittäminen jne). Kastikainen on toteuttanut alan konsultointia pk-yrityksistä lähtien ulottuen valtakunnan suurimpiin toimijoihin. Kastikainen toimii FlowHouse Oy:n toimitusjohtajana. FlowHouse Oy on riippumaton asiantuntijatalo, joka auttaa asiakkaitaan ottamaan täyden hyödyn verkkoliiketoimintaa tukevien apuvälineiden mahdollisuuksista.



**********************************************

Lue myös:

Matkailu ja sosiaalinen media

Näin hankin 100 000 Facebook fania

Augmented reality eli laajennettu todellisuus matkailussa