Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa kirja-arvostelu

Älä keskeytä mua! -kirja julkaistiin keskellä suurinta sosiaalisen median hypeä viime keväänä. Sen kirjoittaja on Teemu Korpi, joka on markkinoinnin pitkän linjan ammattilainen.

Se alkaa lupaavasti painottamalla myynnin kasvattamiseen tähtäävää toimintaa, suunnitelmallisuutta ja aktiivista seurantaa. Lisäksi minua ilahdutti siinä kovin hakukoneoptimoinnin merkityksen painottaminen.

Siihen kirjan ansiot sitten jäivätkin. Keskeisin kysymys, joka minulle heräsi sitä lukiessa oli kenelle "Älä keskeytä mua" on tarkoitettu?

Kirjan esittelyn mukaan sen pitäisi antaa perustiedot- ja taidot osallistumisesta sosiaalisen median keskusteluihin markkinointimielessä. Tämä viittaisi siis siihen, että kirja on tarkoitettu sosiaalisen median ihmeelliseen maailmaan sukeltamisen vasta aloittaneille yrittäjille.

Sen lähestymistapa on kuitenkin liian monimutkainen aihetta vähemmän tuntevalle. Aloittelijalle eivät nimittäin riitä ohjeet, jotka kehottavat häntä tarkastamaan nofollow-tagin, asettamaan A/B -testin tai aloittamaan Google Alertsin käyttö vaan nämä pitäisi neuvoa hieman tarkemmin. Näihin kysymyksiin on saatettu ajatella vastattavan kirjan verkkosivuilla. Kirja ei kuitenkaan ole onnistunut herättämään kunnollista keskustelua omalla verkkosivullaan, vaikka se siihen kovasti pyrkiikin.

Enemmän sosiaaliseen mediaan tutustuneille kirja ei taas tarjoa oikeastaan mitään uutta. Kenties kirja toimiikin parhaiten sosiaalista mediaa jo vähän tuntevan ja siitä sikatohkeissaan olevan käsissä.

Kirjan sisällysluetteloa tarkastellessa tulee kuva hyvin jäsennellystä tuotoksesta. Kirjoittaja ei ole onnistunut säilyttämään tätä hyvää jäsentelyä kirjan luvuissa vaan ne ovat varsin sekavia. Sama koskee myös sen sinänsä hyviä käytännön ohjeita, jotka on valittu kirjaan melko sattumanvaraisesti. Tämä ilmenee varsinkin kirjan loppuosassa. Väkisinkin tulee mieleen, että kirjaa on tehty suurella kiireellä. Tätä mielikuvaa vahvistaa erittäin suuri määrä kirjoitusvirheitä, jopa kirjan otsikoissa.

Oma arvioni Älä keskeytä mua - markkinointi sosiaalisessa mediassa kirjasta: jätä hyllyyn

************************************

Lue myös:

Ajatuksia sosiaalisesta mediasta ja osallistu sen vilkkaaseen keskusteluun

Näin aloitat Google Alertsin käytön

Sosiaalinen media matkailussa