Viisi ajatusta sosiaalisesta mediasta

Sosiaalisen median hyödyntämisessä liiketoiminnassa ja markkinoinnissa on monta seikkaa, joista en ole päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen.


Tässä niistä viisi tärkeintä:

1) Miksi niin moni alan ammattilainen haluaa todistaa maailmalle omissa blogeissaan ja videoissaan, että sosiaalisella medialla on positiivinen ROI eli sijoitetun pääoman tuotto?

Johtuuko tämä siitä, että he eivät ole asiasta vielä itsekään aivan varmoja?

Kenties sosiaalisen median markkinointia pitäisi alkaa pitämään suoramarkkinointina, kuten useissa blogikirjoituksissa on alettu viime aikoina ehdottelemaan? Tällöin sen hyöty yritykselle olisi huomattavan paljon helpompi miettiä ja mitata.

2) Miksi niin monet sosiaalisen median firmat markkinoivat palveluitaan Googlen AdWordissa.

Toisaalta markkinoivathan monet hakukonemarkkinointi-palveluita tarjoavat yritykset itseään sosiaalisessa mediassa, joten kenties tästä ei pidä vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.

3) Sosiaalisen median yrityksiä on ilmestynyt kuin sieniä sateella. Onko heillä kaikilla riittävä asiantuntemus markkinoinnista?

Osalla uusista sosiaalisen median yrityksistä ei ole minkäänlaista markkinoinnin taustaa tai osaamista. Tullakseen markkinoinnin ammattilaiseksi pitää nimittäin osata muutakin kuin käyttää näppärästi erilaisia sosiaalisen median palveluita.

Ehkä tämä selittää osaltaan sitä, miksi liian usein yrityksien sosiaalisen median toiminnalla ei ole mitään tekemistä markkinoinnin kanssa.

Haluan erikseen painottaa, että en viittaa tällä kommentillani erityisesti mihinkään yritykseen. Jos kuvittelet, että tarkoitan tällä juuri sinun yritystäsi, on itselläsikin kenties asiasta hieman huono omatunto.

4) Voiko sosiaalisen median palveluita ulkoistaa?

Yksi melko yleinen väite on, että ei voi. Sosiaalisen median kenties tärkein hyöty yritykselle on aidon suhteen luominen asiakkaan ja yrityksen välille.

Tätä taustaa vasten sosiaalisen median sisällöntuotantoa ei kannata ulkoistaa, mutta toisaalta ulkoistetaanhan muitakin markkinoinnin ja myynnin toimintoja.

5) Miksi sosiaalista mediaa edes kutsutaan sosiaaliseksi mediaksi?

Mediathan ovat olleet sosiaalisia aikojen alusta asti. Itse uskon, että termi sosiaalinen media katoaa hyvin pian ja palaa perusmuotoonsa media. Kuka enää käyttää esimerkiksi termiä WEB 2.0?

********************************************

Lue myös:

Kuka omistaa yrityksen sosiaalisen median profiilit?

Näin hankit helposti 100 000 Facebook -fania

Sosiaalisen median innostus on kova!