Kun matkailualueilla pitkin Suomea päätetään kehittää internet-markkinointia niin silloin tehdään jälleen uusi alueportaali. Tällä kertaa mukaan otetaan vielä sosiaalisen median ominaisuuksin eli laitetaan uuteen portaaliin "tykkää" nappuloita!
Olen jo vuosia varoittanut tästä lähestymistavasta, mutta matkailutoimijat tuntuvat tykkäävän pään seinään hakkaamisesta, joten miksi muuttaa toimintatapoja. Kun hoitaa alueen internet-markkinoinnin vanhaan malliin ainakin tietää jo etukäteen epäonnistuvansa.
Itse näkisin alueorganisaatioiden tehtäväksi kuuluvan ennen kaikkea huolehtia siitä, että alue ja sen yritykset näkyisivät erilaisilla verkkosivuilla ja myyntikanavissa, joista asiakkaat tietoa etsivät. Alueportaalit eivät nimittäin todellakaan kuulu ensisijaisten tiedonetsintäpaikkojen joukkoon.
Tätä samaa mieltä ovat myös ainakin brittiläiset, saksalaiset ja ranskalaiset kuluttajat. Tämä käy ilmi Matkailun edistämiskeskuksen eli MEKin MEDIACOM:illa teettämän tutkimuksen "Matkailu ja sosiaalisen median käyttö"
Tutkimuksessa todetaan maa- tai alueportaaleiden olevan matkailijoiden mielestä vasta yhdeksänneksi tärkein online-lähde. Edelle kiirivät esimerkiksi hintavertailupalvelut, erilaiset kansainväliset matkailuportaalit ja yhteisöt, hakukoneet, kuva- ja videogalleriat sekä karttapalvelut.
Voisiko siis olla niin, että alueorganisaatioiden rooli voisikin olla sähköisen markkinoinnin organisoija joka huolehtii, että alueen yritykset löytyvät sieltä mistä matkailijat niitä etsivät. Alueportaalista yli jäävillä rahoilla ja muilla resursseilla voisi tehdä internetissä nimittäin kummia.
Tämä tosin vaatisi erittäin paljon uutta ajattelua niin alueorganisaatioilta, kuin alueen yrittäjiltä. Ja uuden toimintamallin ajatteluhan on aina vaarallista, sillä silloin voi joutua muuttamaan myös omia toimintatapojaan ja opettelemaan uutta.
Jos kuitenkin olet kiinnostunut aiheesta, voit tilata minut kertomaan teille lisää alueorganisaatioiden uusista rooleista ja mahdollisuuksista.
*****************************************
Lue myös:
Alueen internet-markkinointi by Sanna Laine
Älä osta varausjärjestelmää
Mitä on dynaaminen paketointi