RSS syöte, mikä se on?

Minä ja monet muut asiantuntijat väittävät, että RSS-syötteet ovat seuraava kova juttu matkailu-markkinoinnissa.

Mitä sitten tarkoittaa RSS-syöte? Jos et tiedä, älä välitä ei sitä tiedä vielä kovin moni muukaan jästi. Kysyin viime vuoden loppupuolella salilliselta Lapin yliopiston oppilaita, kuinka moni tilaa tällä hetkellä RSS-syötteitä ja sain vastaukseksi muutaman kädennoston ja lopuilta ihmetteleviä katseita. Itselleni se toisaalta on pääasiallisin tapa seurata uutta tietoa.

RSS-syöte eli rss-feed tarkoittaa mm. real simple syndication. Se on näppärä tapa levittää usein päivittyvää informaatiota eri lähteisiin ja samalla markkinoida tuotteitaan.

Mistä hemmetistä tätä lähtisi purkamaan...

a) Voit tilata sivujeni RSS-syötteen tästä linkistä.

b) Syötteitä lukeaksesi tarvitse RSS-lukijan. Sellaisia on monia. Itse käytän Googlen Readeria sekä Googlen personoitua etusivua. Lisäksi seuraan tilaamiani syötteitä kännykästäni sekä jaan hyödyllisempiä kirjoituksia tovereilleni.


Melko kattava lista muista RSS-lukijoista löytyy aina yhtä luotettavasti Wikipediasta. Voit myös tilata RSS-syötteitä selaimeesi tai Outlook-ohjelmaasi, mutta en suoraan sanottuna edes tiedä miten se tapahtuu. Olen tosin melko varma, että se ei ole kovinkaan vaikeaa.

Ohjeet siitä kuinka RSS-syöte tilataan.

c) Miten tämä kaikki liittyy sitten markkinointiin eli kuinka käytän RSS-syötteitä markkinoinnissa?

Kuvittele mielessäsi tilanne, jossa asiakkaasi on niin kiinnostunut tuotteestasi, että hän haluaa KAIKKI mahdolliset uutiset, jotka siihen liittyvät. Hän on melko hyvä asiakas.

Jos sinulla on useasti päivittyviä tuotteita tarjolla, kuten on esimerkiksi Tjäreborgilla, voit suosiollisesti antaa asiakkaallesi tilaisuuden tilata äkkilähdöt RSS-syötteenä ihan ilmaiseksi.

Tästä voimme vetää sen johtopäätöksen, että olisi melkoisen mukavaa jos pääsisimme tilanteeseen, jossa asiakkaasi tilaisi sinun yrityksesi RSS-syötteen. Miten mahtavaa olisikaan, jos myös muut www-sivut innostuisivat markkinoimaan tuotteitasi omilla verkkosivuillaan, kuten vaikkapa Rantapallo on äkkilähtö sivuillaan tehnyt.




Miten tämä on sitten mahdollista? Suurin osa nykyisistä sisällöntuotantojärjestelmistä mahdollistaa RSS-syötteiden tuottamisen. Samoin tekevät yleisimmät blogiohjelmistot. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä asiakasta täytyy ohjata aktiivisesti RSS-syötteesi tilaajaksi.

Eli numero 1.

Tilaa RSS-syötteeni nyt, jotta tiedät mistä matkailuala huomenna puhuu!

Eli numero 2.

1) Huolehti siitä, että jaat mielenkiintoista sisältöä Internetissä.
2) Jaa sitä myös RSS-syötteenä.
3) Kannusta asiakkaasi tilaamaan syöte ja SITOUTA hänet seuraamaan tarjontaasi.

Tämän lisäksi tarvitset jotain riittävän mielenkiintoista sisältöä syötteisiisi. Yleisesti ottaen on pakko huomauttaa, että yleensä pelkästään tuotteesi eivät ole riittävän kiinnostavia vaan sinun on keksittävä joku muu juju saadaksesi RSS-syötteidesi tilaajamäärä kasvamaan. Itselläni tuona jujuna on provosointi ja ylimielisyys ilmaisen opastuksen lisäksi.

Ja pakko todeta vielä tähän loppuun, että se toimii.

Tilaa tämän matkailublogin syöte RSS-syöte!



-------------------------------------------------

Muita kiinnostavia aiheita:

Mikä on ansaintalogiikka

Matkailuala hypettää sosiaalisia medioita


Matkailuala elää EU:n rahoilla

5 kommenttia:

  1. Blogissasi on mielenkiintoista materiaalia sosiaalisesta mediasta kiinnostuneille ihmisille. Olet esimerkiksi avannut selkeästi ja ymmärrettävästi perusasioita, kuten nyt tämän RSS-syötteenkin. Jäin kuitenkin kaipaamaan blogikirjoitusten kategorioita. Ne helpottaisivat lukijaa löytämään haluamansa tiedon. :)

    VastaaPoista
  2. Eniten RSS-syötteiden hyödyntämisessä mättää sen käytön ohjeistus. Suurin osa ei tiedä onko se syötävää vai mitä, ja pitkään siinä itselläkin meni. Ainakin tämän jutun mittainen ohjeistus olisi minusta hyvä, jos RSS-tilaajia haluaa.

    Toisaalta tilaajat on uskollisia kävijöitä, eli niitä kannattaa tavoitella.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista!
    Virve: Poistin kategoriat jossain vaiheessa kun testailin sen vaikutusta hakukoneisiin. Saattaisi olla taas aika lisätä ne takaisin. Kiitos vinkistä.
    Antti: Voitte kaikki vapaasti myös ihan vaan linkittää tähän artikkeliin ohjeiden saamiseksi;) Lisäksi kannattaa aina aktiivisesti kannustaa tilaajia tilaamaan omat syötteet.

    VastaaPoista
  4. Kiitoksia informatiivisesta blogikirjoituksesta, myös kaikista aiemmista!

    Mielestäni lukukokemusta helpottaisi, jos linkit aukeaisivat uuteen välilehteen. Itse kllikkailen usein "vauhdista" tekstiä lukiessani, ja olisi mukava samalla pysyä kiinni itse postauksessa.

    (Vähemmän sitoutuneiden käyttäjien osalta saattaisi vaikuttaa myös bounce rateen ;) )

    VastaaPoista
  5. Kiitos kommentista, pitääpä miettiä tuota. Itse olen aina pitänyt enemmän puhtaista linkeistä, jotka avautuvat suoraan aukiolevaan ikkunaan. Mitäs mieltä muut lukijat ovat?

    VastaaPoista