Mekin suomiportaali osa 3. - mitä valitat, keksi itse parempi idea
Tällä hetkellä Suomen matkailun kujilla ja kaduilla kitistään MEKin suomi-portaalista. Tuntuu aivan, että jokainen kynnellä kykenevä haluaa saada oman äänensä kaikkien kuuluville.
Yhteistä näille kaikille jupinoille on se, että kukaan ei esitä kritiikissään mitään parempaa ehdotusta. Valitus ilman kehitysehdotusta on täysin turhaa. Sitä paitsi suurimpia nurisijoita ovat ne, jotka eivät itse asiasta edes mitään tiedä.
Tässä oma ehdotukseni:
Omasta mielestäni sivun onnistuminen mitataan suoraan sen kävijämäärissä ja ennen kaikkea tehokkuudessa.
Uusimmassa CoPofi-kirjeessä (löytyy yleensä projektin sivuilta http://copofi.ec3networks.at/download.htm, paitsi että uusinta ei ole sinne vielä muistettu laittaa.) Inkeri Starry kertoo, että sivuille ollaan tekemässä parhaillaan markkinointisuunnitelmaa. Se on mahtavaa!
Samassa kirjeessä ilmoitetaan, että verkkosivujen tilastoja annetaan jossakin laajuudessa portaalin partnereiden käyttöön.
Ehdotan, että sivujen KAIKKI Google Analytics -tilastot annetaan KAIKKIEN matkailualan toimijoiden käyttöön vapaasti. Nämä tilastot auttaisivat koko toimialaa kehittämään omaa markkinointiaan. Samalla se olisi MEK:ille hieno tapa osoittaa sivujen tehokkuus liittymistä vielä empivälle.
On helppo esittää tälle ehdotukselle syitä, miksi näin ei voisi toimia. Mutta on vielä helpompaa esittää syitä, miksi tämä kannattaisi.
************************************************
Lue myös nämä:
MEK:n maaportaali osa 1
Visitfinlad osa 2
Niinhän siinä usein nykyään käy: tekniikka menee edellä kärjessään nuoret ja teinit ja jälkeen jääneet kamppailevat ymmärtääkseen jo vanhentuneita ideoita. Tiedon jakaminen toki helpottaisi tätä työtä.
VastaaPoistaKootut tekniikkauutiset täältä
Erinomainen näkökulma. Kannatan ehdottomasti avointa analytiikkatiedon jakoa.
VastaaPoistaSen sijaan nurina-asiasta olen sitä mieltä, että portaali on tärkeä, mutta meni siihen aika perkeleesti rahaa ja vaatimukset ovat aika kovia. Miksi mm. pitää kaikki materiaali olla alueilta kymmenellä kielellä? Onko kaikkien pakko olla läsnä Japanin markkinoilla?
Ja oma kehitysehdotuksesi Wertti oli?
VastaaPoistaMoro
VastaaPoistaUskon tietäväni jotakin matkailun nettimarkkinoinnista ja myynnistä joten kannatan tässä tapauksessa kaikkien käyttäjätietojen antamista (ehkä poislukien yksittäisen yrityksen myyntitiedot jos niitä yleensä on saatavilla?) mukana oleville yrityksille, organisaatioille ym. Vain se takaa portaalin kehityksen.
Palataan muihin kommentteihin ja ehdotuksiin eri yhetydessä
Ihan yleinen vinkki tuosta Google Analytics-tietojen jakamisesta. Asian voi hoitaa helpolla siten, että portaalin Google Analytics-tilastot kytketään Oindex.fi-palveluun, jolloin saa myös vertailukohdan muihin sinne liitettyihin sivustoihin näkyviin.
VastaaPoistaEhkä silloin ihan kaikki Google Analytics-tilastot eivät ole kaikkien käytössä, mutta datan jakaminen halukkaille ja muille tapahtuu helposti.
Oikein hyvä vinkki Vaiheinen. Itse tosin ajan takaa KAIKEN informaation jakamista, jolloin sitä voi jokainen matkailuyritys hyödyntää myös oman markkinointinsa kehittämisessä. Poislukien ehkä juuri tuon Marekin mainitseman yksittäisen yrityksen myynnin.
VastaaPoistaAnteeksi Ilkka, etten aiemmin huomannut kysymystäsi. Siis kannatan portaalia ehdottomasti, mutta toivoisin, että sen toimintamallia yksinkertaistettaisiin. Nyt on siirretty nettimaailmaan vahnanaikainen virkamiestapa toimia. Eli minusta voitaisiin hyväksyä myös maaportaalissa, että kaikki tieto ei tule sinne kaikilla kielillä yhtäaikaa. Siis antaa hieman ilmaa hengittää toimijoille. Sillä nykyisellään se vähäinenkin tieto jää laittamatta, kun pelätään ja siirretään käännöksiä.
VastaaPoistaKieliasiako tässä toimijapuolella mielestäsi eniten kismittää?
VastaaPoistaNo, jos unohdetaan ne miljoonat jota tähän on liikaa mennyt, niin se kieliasia on yksi ongelma muiden joukossa. Minusta se kuvastaa systeemin kankeutta.
VastaaPoistaMuita mielipiteitä anyone. Mikä on visitfinlandin suurin ongelma ja oma ehdotuksenne sen korjaamiseen?
VastaaPoistaOlen tosiisani koettanut paneutua asiaan ja pistänyt kaiken insinööriymmärrykseni peliin auttaessani tuttavaani tuomaan tuotteensa esille maaaportaaaliin. Mutta kun ei niin ei. Tuotteet eivät tule näkyviin kuluttajapuolelle tai jos jotain tulee niin sieltä sitten puuttuu tietoja mm. yhteystiedot. Uusi maaportaali on FIASKO. Kuka luulee, että matkailijat rupeavat seikkailemaan tuolla portaaliviidakossa löytämättä mitään järkevää loman syytä. Ei kukaan. Menevät muualle, Ruotsiin ja Norjaan tai kanadaan. Esimerkiksi Suomen suurimpien ohjelmapalveluyritysten tuotteita ei löydy sitten millään vieläkään. Tulevan talvikauden myynti on menetetty. Kuka pannaan vastuuseen Suomen matkailumarkkinoinnin tuhoamisesta?
VastaaPoista@anonyymi Meillä on tässä blogissa sellainen tapa, että valittaa saa niin paljon kuin sielu sietää, mutta silloin pitää myös ehdottaa jotain asian kehittämiseksi. Mikä olisi sinun tärkein ehdotuksesi tilanteen korjaamiseksi?
VastaaPoistaUuden maaportaalin voisi ensiapuna sulkea ja virittää entinen visitfinland takaisin. Tämän jälkeen uusi portaali voitaisiin joko sulkea lopullisesti tai jättää maabrandin luomiseen ja ylläpitoon ja alue-esittelyyn ym. yleismarkkinointiin. Todella tärkeät asiat kuten tuotteet ja palvelut pois systeemistä ja entinen visitfinland auki. Tämä ainakin siksi aikaa kunnes uusi maaportaali saadaan ihan oikeasti toimimaan. Uusi maaportaali tarvitsee myös graafista kohennusta. Avataan vasta sitten, kun toimii ja on edustava markkinointikanava tai ei avata ollenkaan.
VastaaPoista@anonyymi. Sinähän tiukkoja pistit. Itseäni suruttaa juuri nyt eniten eilinen ilmoitus MEK:in budjetin leikkauksesta 30%:lla. Ks. http://bit.ly/4i52tg. Eniten matkailuyrityksiä tuntuu huolestuttavan se, että kukaan ei enää tuo Suomeen kansainvälistä mediaa raportoimaan matkailumahdollisuuksistamme.
VastaaPoistaEi tuo mediaa, eikä myöskään matkanjärjestäjiä. Koko tämä imago-ajattelu on ohjannut MEK:in toimintaa indismarkkinnoinnin suuntaan ja pois vanhoista toimivista matkanjärjestäjäkuvioista. Indiksiähän maaportaalikin eniten palvelee. On melko kyseenalaista toimintaa, kun vanha totuuskin tietää, että vahvista vahvuuksia. Nyt Suomi on pahasti munaamassa asian, kun ennen Suomea kiiteltiin hyvästä työstä kohdemarkkinoilla ja samalla haukuttiin Ruotsin ja Norjan passiivisuutta. Nyt on asiat kääntyneet täysin päälaelleen.
VastaaPoistaAnonyymillä on hyvät pointit, eli kun uusi portaali on aika torso, niin mieluummin vanha ja ruma, mutta selkeä takaisin.
Jos ei MEK pysty enää tuota FAM trip puolta hoitamaan, budjettiensa entisestään alentuessa, niin kuka silloin sen tekisi? Haluaisin muuten muistuttaa, että syyllinen tähän tilanteeseen päätymisestä ei ole MEK vaan heidän rahoituksestaan päättävät tahot.
VastaaPoistaEli kenen pitäisi nykyisessä tilanteessa hoitaa matkanjärjestäjien ja median tänne tutustumaan tuonti?
Itse olen ainakin sitä mieltä, että jonkun se pitäisi hoitaa.
MEK ei omaa budjettiaan päätä, mutta hallinnoi sitä. Toisaalta MEK on varmasti antanut sanansa uudistusta tehtäessä ja rahoitusta pienennettäessä.
VastaaPoistaEntäs jos toiminnan pitäisi olla täysin itsensä elättävää? Silloin pärjäisi vain tehokkaalla toiminnalla.
VastaaPoistaMinusta on kuitenkin ristiriitaista se, että esimerkiksi muut skandinaavian maat lisäävät kansallisen matkailumarkkinoinnin budjettiaan ja Suomi vähentää sitä.
No onhan meillä se brändityöryhmä, olisi mielenkiintoista tietää paljon siihen on rahaa laitettu.