Kuva: "uintireisun jälkeen" Ville Sorvali, Unarinköngäs
Käytännön tilanteet esimerkiksi Internet-markkinoinnin koulutuksissa kuitenkin usein vaativat, että työvälineitä jaotellaan jotenkin.
Tällä hetkellä oma listani työkaluista on seuraava:
Internet-markkinoinnin työkalut
- Sähköinen suoramarkkinointi ja syötteet
- Yhteisömarkkinointi mm. yhteisöt, blogit sekä sosiaaliset suosittelupalvelut
- Kuva- ja videogalleriat
- Virtuaalimaailmat ja pelit
- Verkkomainonta mm. bannerit, kampanjasivustot, sponsorointi ja kilpailut
- Affiliate- eli kumppanuus- ja arbitrage-markkinointi
- Hakukonemarkkinointi
- Linkityskampanjat
- Mobiilimarkkinointi
- Karttapalvelut ja GPS
- www-sivut
Sähköisen markkinoinnin onnistumisen kannalta on elintärkeää, että myös markkinoinnin tehoa seurataan ja tätä kautta kehitetään jatkuvasti.
Kuulisin erittäin mielelläni listastani kommentteja tai näkisin muiden internet-markkinoinnin osaajien omia jaotteluja eri internet-markkinoinnin välineistä.
********************************************************
Lue myös nämä:
Matkailun myynti ja jakelukanavat
Suomen matkailun blogit
Videomarkkinointi matkailussa
Mielenkiintoinen lista. Mihin Ilkka laittaisit keskustelupalstaspämmäyksen?
VastaaPoistaEn mihinkään, sillä se ei ole pitkällä tähtäimellä kestävää markkinointia.
VastaaPoistaRiippuu varmaan spämmäyksen sisällöstä. Sissimäisellä soluttautumisella voi ohjata keskustelua itselle otollisille urille...
VastaaPoistaNiin, miten pitkäkestoista markkinoinnin sitten pitäisi olla? On paljon asioita, joille tarvitaan vain hetkellistä huomiota, kuten esimerkiksi tapahtumat...
VastaaPoistaMonet tapahtumat järjestetään uudelleen seuraavana vuonna. Toki monet erilaiset uudet ns. bluehat metodit (ks. esim www.bluehatseo.com) toimivat aina hetken aikaa, mutta foorumispämmäys ei ole enää vuosiin kuulunut näihin keinoihin.
VastaaPoistaEli oliko listasi tarkoitus olla mahdollisimman täydellinen kuvaus internet-markkinoinnin keinoista, vai oma henkilökohtainen kannanottosi?
VastaaPoista@wertti sekä että. Omassa blogissahan on se hyvä puoli, että saa esittää omia henkilökohtaisia kannanottojaan. Jos nyt haluat kuitenkin forumispämmäyksen ehdoin tahdoin jonnekin luokitella, niin se kuuluu tavasta riippuen yhteisömarkkinointiin, linkityksiin ja/tai hakukoneoptimointiin.
VastaaPoistaJuurikin se kiva puoli blogissa on, että saa sanoa just kuin huvittaa:)
VastaaPoistaEnhän minä ehdoin tahdoin halua sotkea listaasi - tässähän on vain selkeästi tilanne, jossa mittaillaan mielipiteitä markkinoinnista yleensä, sekä ehkä jonkin verran myös markkinoinnin eettisestä puolesta.
Eikun tätähän just halusin! En todellakaan ole vakuuttunut siitä, että oma listani on täydellinen, kaukana siitä. Tilanteet muuttuvat sitä paitsi erittäin nopeasti, joten kun katselen tätä listaa puolen vuoden päästä saatan hävetä syvästi tyhmyyttäni.
VastaaPoistaNyt taisi Ilkalta unohtua yksi, joskin ehkä tärkein yksittäinen, osa-alue internet-markkinoinnin "työkaluista". Mihin on jäänyt kaiken seuraaminen, eli analytiikka?
VastaaPoistaOlet täysin oikeassa. Tämän lisäksi olen jättänyt pois tästä listasta kaksi vieläkin tärkeämpää kohtaa eli kohderyhmän määrittelyn sekä tavoitteiden asetannan. Seuraaminen ja sen mukaan tehdyt jatkotoimenpiteet kuuluvat tähän tietysti myös mukaan. Itse käytän yleensä Smithin SOSTAC:ia mukailtuna markkinointia suunnitellessani.
VastaaPoista