PhoCusWright - sähköinen matkailuseminaari suuren maailman tyyliin
Maailman isoin ja kaunein matkailun sähköisen liiketoiminnan seminaari on PhoCusWright. (pahoittelut Enter ja varsinkin Matka alkaa verkosta) Tänä vuonna seminaari järjestettiin Hollywoodissa 17-20.11, johon minut kutsuttiin edustamaan Suomea.
Tilaisuudessa sain jälleen huomata, että Suomen matkailun sähköinen liiketoiminta laahaa 2-3 vuotta Yhdysvaltoja jäljessä.
Rapakon takana Internet-markkinointi on nimittäin täysin luonnollinen osa jokaisen amerikkalaisen matkailuyrityksen markkinointia, eikä jotain erillistä muun markkinoinnin ulkopuolista toimintaa, mihin olisi hyvä joku päivä hieman keskittyä. Esimerkiksi hakukoneoptimointi on jotain, mikä on kaikille alalle toimiville täysin itsestään selvyys, ei jotain erikseen mietittävää.
Tilaisuus jakaantui kolmeen eri osaan:
1) Innovation summit, jossa esiteltiin mielenkiintoisimmat uudet innovaatiot.
2) Center Stage, jossa matkailun isot pojat ja tytöt kertoivat mihinpäin kana kusee tällä hetkellä.
3) Bloggers-summit, missä maailman johtavat matkailu-alan bloggaajat kohtasivat toisensa.
Käsittelen näiden teemojen mielenkiintoisimpia löytöjä seuraavissa postauksissani, joten pysy kanavalla ja tilaa blogini RSS-syöte.
Koska olen huomannut, että suurinta osaa teistää tuntuu kiinnostavan vain tämän 3595 USD maksavan PhoCusWright -konferenssin järjestelyt, voin todeta: ne toimivat kuin junan vessa. Saisinpa joskus kokea edes jotain suurinpiirtein vastaavaa suomalaisissa matkailuseminaareissa. Ja ei - kahvitauot eivät olleet omakustanteisia.
-----------------------------------------------------------------------
Aiheeseen liittyen:
Suomalaiset matkailublogit
Tärkeimmät matkailublogit
Parhaimmat maaportaalit
Hienoa Ilkka, odotan innolla analyysejäsi tapahtumasta!
VastaaPoistaVoihan vitsit sentään. Kadehdittavaa, että joku pääsee jonnekin tuollaiseen miittinkiin. Itse törmäsin PhoCusWrightin tutkimuksiin juuri viime viikolla, kun yritin jollakin tapaa saada opinnäytetyötäni eteen päin. Koulussa yritin kovasti kysellä, joskos olisi jollakin tapaa mahdollista päästä käsiksi näihin tutkimuksiin, opiskelijalla kun ei sellaisia varoja ole. Mutta eipä ole kuulemma koulullakaan. Jään siis innolla odottelemaan, josko sinun bloggauksissa tulisi esiin edes pilkahdus heidän viisauksistaan :)
VastaaPoistaJep Sirkku, tieto maksaa. Milloinkahan Suomessa päästäisiin siihen tilanteeseen, että matkailuyritykset olisivat valmiita maksamaan oikeasta tutkimustiedosta?
VastaaPoistaSaan työni kautta käytännössä kaikki PhoCusWrightin sekä muutaman muun talon tutkimukset luettavaksi, ja voisin sanoa että aika pieni osa niistä on sellaisenaan hyödynnettävissä täällä Suomessa.
VastaaPoistaNiistä saa toki suuntaa ja hyviä ajatuksia, mutta todella usein vaatisi vielä paikallista dataa, jotta niitä voisi käyttää päätöksenteossa. Suomi on kuitenkin muutaman vuoden jäljessä etenkin online puolella...
Jos on jotain erityisiä tutkimuksia, joista Ilkan yleisö haluaa kuulla parhaat palat niin kertokaahan, voin kaivaa ja bloggailla sen mitä sopimusten rajoissa voi tehdä.
Asiaa Tommi
VastaaPoistaVoisit vaikka aluksi valottaa PhoCusWrightin Nordic tutkimuksen osalta ketkä ovat Pohjoismaiden ja Suomen suurimmat Online matkatoimistot ja mikä on kunkin osuus kaupasta. Jos vielä yhdistät tähän EMEA luvut niin siitä syntyy hyvä bloggaus. Tästä voisimme sitten lähteä yhdessä spekuloimaan kuka tekee mitäkin. Tää ei varmaan ole tiedoa jota ei voisi julkaista. EMEA tietoa löytyy: http://www.crt.dk/UK/staff/chm/trends.htm
Olette varmaan huomanneetkin miten vaikeaa on etsiä mitään järkevää Suomea koskevaa matkailudataa varsinkin jos kyseessä on sähköinen liiketoiminta. Mistähän lääke tähän?
VastaaPoistaNo tietoa olisi saatavilla moneltakin matkailun osa-alueelta kohtuullisesti, mutta
VastaaPoista1. kukaan ei halua maksaa siitä mitään
2. Näppituntumalta sanoisin myös että tietoa ei osata/haluta käyttää hyväksi.
Muita ajatuksia?
Tietoa toki on jonkun verran olemassa, mutta sitä ei saa mistään keskitetysti.
VastaaPoistaSitä tietoa mitä on, ei myöskään osata/haluta hyödyntää, koska tutkimustietoa ei arvosteta riittävästi eikä sen hyödyntämiseen ole edes useinkaan valmiuksia. Matkailutoimialahan on Suomen suurista teollisuuden aloista yksi vähiten kouluttautunut toimiala.
Vaikka yrittämiseen kuuluukin osana vaiston varassa toimiminen, niin on erittäin surullista nähdä, miten suuria päätöksiä Suomessa matkailussa tehdään ihan vain perstuntuman varassa.
Toisaalta Suomen matkailun sähköisestä liiketoiminnasta ei ole oikeaa tutkimustietoa tai muutakaan tietoa saatavilla oikeastaan mistään.
Pretty! This has been an incredibly wonderful post. Many thanks for supplying this information.
VastaaPoista