Saan viikottain puheluita ja sähköposteja blogini lukijoilta. Se on mukavaa. Osa näistä kontakteista on ollut ennestään tuntemattomilta nykyisiltä tuttavilta ja osa muuten vain tutuilta.
Olenkin yllättynyt miten tärkeänä kohtauspaikkana monet alan toimijat tätä blogia pitävät. Ehkä tämä johtuu matkailualan blogien vähyydestä.
Sen lisäksi, että tämän blogin kohderyhmä eli Suomen matkailun ammattilaiset eivät selkeästikään osaa markkinoida tuotteitaan Internetissä tuotteitaan, useat heistä eivät myöskään osaa lukea blogeja. Siksi ajattelin kirjoittaa teille lyhyen oppaan blogin lukemisesta kiinnittäen huomiota seikkoihin, jotka ovat blogini kautta tulleet esiin.
1. Kommentointi
Blogeissa on kommentointimahdollisuus. Sitä on erittäin helppo käyttää. On oikeasti todella mukava, että soittelette ja mailailette minulle blogiini liittyvistä asioista. Olisi toki vielä mukavampi, jos laittaisitte kommenttinne suoraan blogiini ja mielellään ihan vaikka rohkeasti omalla nimellänne, toisin kuin esim. eräs nimeämätön herra (enpä kerrokaan kuka) artikkelissani Matkamessut 2010.
2. Kiellot/pyynnöt/uhkailut olla kirjoittamatta tietyistä aiheista
Olen ollut näistä kielloista erittäin otettu. Niistähän tulee ihan se olo, että blogillani olisi jotain merkitystä Suomen matkailussa.
Jos projektillanne/yrityksellänne/teillä itsellänne menee niin huonosti, että teidän pitää pelätä mitä minä kirjoitan, niin eikö kannattaisi mielummin keskittää kaikki voimavarat näiden ongelmien korjaamiseen?
Onhan se nihkeää, kun koko ajan pitää pelätä, että kuka sanoo seuraavaksi pahan sanan. Olen ollut itsekin siellä, tiedän hyvin miten se kalvaa.
3. Onnettomat mankumiset
Pyynnöt saada minut kirjoittamaan itse edustamastaan aiheesta x tarjoamatta minulle minkäänlaista vastalahjaa.
Minulle saa lähettää kaikenlaista mukavaa ja tarjota ilmaisia tuotteita, palveluita ja tietysti myös rahaa. Silloin saatan asiasta jotain, toivottavasti positiivista kirjoittaakin. Vähintä mitä artikkeleita pummiessanne voitte tarjota on linkki omilta sivuiltanne.
Saatan silloin tällöin suostua myös vieraileviin kirjoittajiin, kuten Sanna Kyyrän artikkeli Creative Lapland-seminaarista osoittaa.
Toki tietoa uusista mielenkiintoisista matkailualan asioista saa minulleen lähettää. Kannattaa myös muistaa, että olen erittäin helposti lahjottavissa. Pelkkä imartelukin voi silloin tällöin myös toimia.
4. Tilaus
Blogin yläreunassa on RSS-syötteen tilausmahdollisuus. Käytä sitä! Ai et tiedä mitä se tarkoittaa, niinpä...
Se on vaan aina niin vaikeaa ja samalla hienoa olla ensimmäinen...
VastaaPoistaMitä ajattelet Suomen matkailun tulevaisuudesta? Mihin Suomalaisten matkailupalveluiden järjestäjien kannattaisi panostaa muuttuvassa maailmassa? Kuka matkustaa ja mihin kun lentolipun hinta vääjäämättömästi nousee? Rikas eliitti säilyy aina, mutta miten käy nykyisen massamatkailun?
VastaaPoistaEnnen vastaamista toivon sinun tutustuva ainakin näihin kahteen esitykseen:
http://www.chrismartenson.com/crashcourse/chapter-17c-energy-and-economy
http://www.chrismartenson.com/crashcourse/chapter-17b-energy-budgeting
Suosittelen myös muiden luennon osien tutkimista. Esimerkiksi tämä on opettavainen: http://www.chrismartenson.com/crashcourse/chapter-15-bubbles
Vaikka esimerkit ovat lähes 100% Yhdysvalloista, pitävät ne pääpiirteissään paikkaansa myös täällä.
Mikäli maailmankuvasi muuttuminen pelottaa, ajattele noita linkkejä Matrix elokuvan punaisena pillerinä. Valitse sininen pilleri ja jätä ne avaamatta.
linkit eivät näköjään tulleet kokonaisena: 17c, b ja 15 olivat tarkoittamani kohdat.
VastaaPoistaOnnea matkaan
Pahoittelut hieman hitaasta vastauksesta parahin anonyymi. Olen aina kannattanut vihreitä arvoja matkailumarkkinoinnissa sekä dissannut massamatkailua, joten olen kanssasi asiasta täysin samaa mieltä. Asia mitä en täysin tajua, on tämän kommentin sijainti, se olisi sopinut huomattavan paljon paremmin artikkeliini "Matkailu raiskaa Suomen luontoa" http://matkailumarkkinointi.blogspot.com/2007/12/kestava-matkailu-ja-ymparisto.html Kannattaa tutustua.
VastaaPoista