Onko mieleenne pälkähtänyt ikinä laskea messujen ROI:ia eli tuottoa sijoitetulle pääomalle? Eipä luultavasti. Olette vain tyytyväisenä todenneet, että "kaikki esitteet tuli jaettua!"
Oletteko ikinä laskeneet tapahtumaan osallistumisen kokonaiskustannuksia sisältäen siis kaiken matkamessujen osallistumismaksusta, esitteiden painamiseen, messuihin käytettävästä työajasta ja niin edespäin? Ette luultavasti. Paljonkohan on tullut kontaktille hintaa?
Onko teidän päihinne ikinä pälkähtänyt miettiä kuinka paljon kohderyhmäänne kuuluvia oikeita prospekteja voisitte tuolla summalla tavoittaa käyttämällä sen tehokkaaseen Internet-markkinointiin? Vastaan puolestanne: järkyttävän monta.
Kun nyt kuitenkin olette matkamessuille menossa, koska olitte siellä viime vuonnakin ja kilpailijanne on myös siellä, niin käyttäkää edes hetki kaiken tohinanne keskellä miettiäksenne mikä on teidän tavoitteenne messuilla? Jos, ette edes itse tiedä mitä pyritte asiakkaillenne viestimään, miten asiakkaanne voivat sen tietää. Tämä koskee ennen kaikkea myös kaikkia teitä, jotka olette menossa messuille alueenne omalle osastolle hankkeen maksamana.
Toistan vielä kerran: miettikää messuille tavoitteenne ja pitäkää huoli, että kaikki ovat niistä samaa mieltä.
Näillä ajatuksilla toivotan koko Suomen matkailuväelle onnellista ja työntäyteistä matkamessuille valmistautumista. On mukava nähdä taas teitä kaikkia. Sehän näiden messujen pääasiallisin tarkoitus meille kaikille on.
Kysymys tosin kuuluu: kannattaako toistemme tapaamisen takia käyttää 10 000 - 100 000 euroa, jotta matkamessukansa saa muovipussit täyteen paperia, osallistua kädet hellinä kivoihin messupeleihin ja suut makiaksi?
Jos haluat pysyä kärryillä mitä matkailualalla tapahtuu tilaa erinomaisen blogini uusimmat kirjoitukset RSS tai sähköpostina.
Ed. 19.6.2010 Moni on muuten miettinyt mikä on tämän jutun tarkoitus, sillä useimmat täällä kävijät varsinkaan matkamessujen aikaan eivät kuulu kohderyhmääni:
Tämän artikkelin tarkoitus:
- Osoittaa kuinka hieno tilaisuus Matkamessut on!
- Osoittaa kuinka helppoa on Suomessa hakukoneoptimointi
- Saada mulle ihan hirveästi lisätuloja. Muistathan klikkailla sivun mainoksia!
Ed. 18.6.2010 muutin jälleen vuosilukua seuraavalle vuodelle 2011
Ed. 29.5.2009 muutin artikkelin kuvaamaan vuotta 2010, ihan vain huvin vuoksi.
Ed. 1.9.2008 muutinpa termin Matkamessut2008 termiksi matkamessut2009 ihan huvikseni, jotta saan taas tuhansia kävijöitä lukemaan mitä olen messuista mieltä. Sitäpaitsi en usko, että Matkamessut tulevat konseptiansa vuodelle 2009 muuttamaan, joten artikkeli pysyy täysin ajankohtaisena!
Matkamessut2012, siellä tavataan!
------------------------------------------------------------
Lisää:
Matkailun sähköinen liiketoiminta - ohjeita ja neuvoja
Miksi matkailun Internet-markkinointi on Suomessa niin surkeaa
Matkailu raiskaa Suomen luontoa
Mikä on Google Travel
Päiväretket luonnossa
Asiaa !
VastaaPoistaTämän kommentin jätän "amatöörimatkailijana" joka hakee matkamessuilta ajatuksia, vinkkejä ja haaveilun aiheita.
Valitettavan usein messuilla (myös matkamessuilla) ständillä / edustajalla ei ole ajatusta siitä, miksi messuilla ollaan. Tai siitä mitä halutaan kertoa (jakaa esitteitä, kertoa uusista vaihtoehdoista, tukea brändiä vai jotain aivan muuta). Jos ei ole mitään sanottavaa tai kerrottavaa, voisi olla parempi käyttää tuokin resurssi kirjoittajan ehdoituksen mukaisesti hyvän nettisivuston kehittämiseen :)
Ilkka on messuilla. Vastentahtoisesti, mutta kuitenkin. Vaan onko kaikki matkailijat netissä samoissa paikoissa kuin Ilkka? Ihan oikeasti siellä missä Ilkka näkyy? Pahaa pelkään , että ei...
VastaaPoistaIlkka on nuori vihainen mies. Monessa asiassa oikeassa, mutta vähän kapeakatseinen. Ilkka tulee vielä tulevaisuudessa oppimaan paljon markkinoinnista ja opettamaan vanhoille jäärilleä monia tärkeitä asioita. Kuitenkin, tavataan messuilla.
Niin ja minä jo siellä kävin torstaina. Jätin muuten lunastamatta ne netistä varatut liput ja ostin messuilta. Joskus käy niinkin, mutta myönnän, että ei minulle kovin usein...
Moikka Anonyymi
VastaaPoistaOnpa hienoa, että olet ymmärtänyt tämän kaiken ja blogini syvimmän tarkoituksen.
Olet varmasti sinäkin osaltasi monessa asiassa täysin oikeassa. Kenties jatkamme keskusteluja aiheesta seuraavalla kerralla ihan vaikka suoraan omalla nimellä?
T. Ilkka
Kyllä!
VastaaPoistaItse olen monesti ollut tuo kallein kustannuksin hankittu "kontakti". Joskus olen osastolta saanut infoa ja hyvää palvelua, joskus en. Messujen jälkeinen asiakassuhteen hoito on ollut surkeaa. Olen täyttänyt osastolla lippulappuja, joissa olen täysin todenmukaisesti kertonut olevani kiinnostunut tai suorastaan tarvitseni ko. yrityksen tuotteita. Arvatkaapa, kuinka monesti olen saanut jatkoyhteydenoton? Suhdeluku viimeisen 10v ajalta taitaisi olla 1:15 tai 1:20.
Loistava muistutus kaikille matkailuyrityksille! Uskoisin, että lähes kaikilla olisi tässä parantamisen varaa. Oikeastaanhan on niin, että työ ei ole loppu kun messut loppuvat, vaan siitä se vasta alkaa.
VastaaPoistaMessuille osallistumisessa vallitsee jonkinlainen "kauhun tasapaino". Varmasti kontaktien hintaa mietitään, mutta mitä enemmän messuista haastellaan, sen suuremmin tulee tarve osallistua kun muutkin niin tekevät. Ähtärin terävin kärki messuilla on aina Eläinpuisto ja siitä pidetään kiinni. Kauniilla luonnolla yms kilpailemme tasapäisesti muiden paikkakuntien kanssa, joten niistä ei mitään ihmeitä revitä. Pääkohderyhmämme on perheet ja niitä messuilla paljon liikuskelee. Tuo kommentti jälkikontakteista oli mielenkiintoinen, taitaa messuväsymys painaa osallistujilla, kun ei jakseta hoitaa hommaa loppuun saakka. Jos asiakkaan kanssa messuhulinassa pääsee niin pitkälle, että voi lähettää jälkipostia tai muuten vain keskustella, niin ehdottomasti kannattaa pitää kiinni näistä suhteista. Joka tapauksessa messuille ollistuvien yritysten määrä on kotimaan osalta laskenut, ainakin jos sitä mittaa leveillä, tyhjillä käytävillä.
VastaaPoistaMahtavia kommentteja Irma. Matkamessukuume on selkeästi taas nousemassa. Itseni voit löytää sieltä tänä vuonna (2010) puhumassa Matkatiedossa.
VastaaPoistaVoinpa tulla kuuntelemaan. On tämä sivusto muutenkin niin mielenkiintoinen, joten puheesi odotusarvo on korkea, mitä sitten käsitteleekin. Tämän sivuston mielipiteet ja näkemykset tuulettavat hyvin urautuneita ajatuspolkuja, joten kiitos näistä!
VastaaPoistaKiitos kauniista sanoista Irma. Vetäisehän mua ko. tilaisuudessa hihasta!
VastaaPoistaHyvä, että joku minua viisaampi miettii ihan samaa, mitä olen vuosi kaudet miettinyt - mikä on motiivi yrityksillä lähteä matkamessuille?
VastaaPoistaStändeillä seisoskelijoille on todellakin monesti tärkeämpää sen kaverin kanssa jutustelu kun myyminen. Ja tämä koskee niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin yrityksia/maita. Entä millä perusteella sinne ständille ihmisiä lähetetään myymään ja edustamaan yrityksiä? Se kaikkein puheliain ei välttämättä ole kaikkein paras myyjä - sanoo suupaltti, josta ei myyjäksi olisi.
Olen kyllä saanut paljon hyvää materiaalia messuilta opetukseeni, kun opiskelijoiden kanssa aina jaksetaan palata matkamessujen antiin kun kyseessä on asikaspalvelu, myyminen, edustaminen jne.
Ompa ihanaa lähteä taas keräämään vuodeksi materiaalia -enkä tarkoita nyt sitä pusseissa kannetavaa sälää...
Minna
Kuten sanottua, monelle matkailualan toimijalle messujen tärkein anti onkin juuri tuo toisten toimijoiden tapaaminen.
VastaaPoistaJos ihan totta puhutaan, niin suurelle osalle osallistujista tärkeitä ovat vain messujen puolitoista ensimmäistä päivää eli torstai ja perjantai kello 12 asti, jolloin messut ovat auki vain ammattilaisille.
Heippa, Voisitteko ystävällisesti opastaa mistä löytäisin kaikki hyvät matkailutarjoukset? Onko jotain sivua, johon joku kokoaa? Pitäisi ostaa sekä joku rentouttava spareissu itselle ja miehelle ja miehen suvulle mukava oopperamatka new yorkiin.
VastaaPoistaYstävällisin terveisin,
henni_ahvenlampi(@)hotmail.com
Hyvä, Ilkka! Olit luennoimassa ihan oikeassa paikassa... Minäkin vietin 1,5 päivää ammattilaismessuilla - ihan oman mielen virkistykseksi ja tuttuja tapaillen. Kyllä näin ammatikseen matkaavalle tuli muutama uusi käyntikohde sitten kun on omaa aikaa, eli matkailu on kokonaisvaltainen harrastus, jota on välillä kivaa tehdä työkseen. Palkkaa siitä ei juurikaan jää käteen :)
VastaaPoistaTalviset terkut ihanan lumiselta Himokselta!
Olen kääntänyt nettisivujamme englanniksi, mutta luetutan ne vielä natiivilla englantilaisgentlemannilla (verkostoituminen kannattaa...)
@anonyymi onkohan kukaan tarjoaja muistanut Heinille palveluitaaan esitellä. Eipä luultavasti...
VastaaPoista@Maarit juuri niin, eli tuttuja tapaillen sehän siellä on mukavinta. Onneksi messuille vielä kuitenkin joku osallistuu, jotta me muut pääsemme sinne vapaalipuilla tuttuja tapaamaan. Kiitos siitä kaikille messuja rahoittaneille!
Loistoartikkeli markkinoinnista ja asiakaspalvelusta SkiExpossa http://www.rantapallo.fi/matkailu/tutkimus-kotimaan-matkailupalveluiden-markkinoinnissa-toivomisen-varaa/
VastaaPoistaVuonna 2011 messuilla paneelissa keskustelemassa alueorganisaatioiden roolista tulevaisuudessa. Saattaa olla, etten ihan perinteistä roolia kannata... Lue lisää paneelista http://bit.ly/gzWBKe
VastaaPoistaVuonna 2012 löydät minut osastoltamme 6BTF36. (Osasto sijaitsee siis hallissa kuusi Business Travel Forumin yhteydessä).
VastaaPoistaLisäksi voit tulla kuuntelemaan Tulevaisuuden matkailuteknologia -paneelia, johon osallistun kello klo 10-10:45